Diaľnice
Koncesionár R1 zverejnil, koľko áut rýchlostnou cestou prešlo minulý rok a ďalšie údaje. Najviac sa cesta „potrápila“ v auguste
Sieť diaľnic a rýchlostných ciest je pre ekonomiku krajiny celkom kľúčová, čo dokazujú aj štatistiky využívania rýchlostnej cesty R1 v minulom roku.
Vydané Text: Erik Stríž (Editor príspevku)
Via Pribina, koncesionár rýchlostnej cesty R1, dnes zverejnil svoje ročné výsledky súvisiace s prevádzkou rýchlostnej cesty R1. Výsledky podľa slov spoločnosti potvrdzujú pozitívny vplyv rýchlostnej cesty pre región i vodičov.
R1 je kľúčová trasa pre podnikanie aj súkromné osoby
V roku 2023 bola rýchlostná cesta R1 naďalej kľúčovou trasou a prešlo po nej viac ako 15 miliónov vozidiel.
Motoristi mali každodenné dochádzanie oveľa jednoduchšie a trasa bola populárna aj pre turistov.
Svoj vrchol dosiahla intenzita dopravy v august a po ceste prechádzalo v tomto období viac ako 25 000 vozidiel denne, čo je výrazný nárast oproti dennému priemeru v iných mesiacoch roka.
Významná nákladná doprava
Navyše, v roku 2023 tvorila nákladná doprava 17% z celkového objemu ročnej premávky, čím sa potvrdzuje strategická pozícia diaľnice v sektore nákladnej dopravy.
Dáta jednoznačne potvrdzujú prínos rýchlostnej cesty R1 Via Pribina k silnému ekonomickému rastu v Nitrianskom kraji.
Nulová úmrtnosť na R1
V roku 2023 Via Pribina dosiahla významný míľnik: nulovú úmrtnosť v dôsledku dopravných nehôd na diaľnici.
Tento úspech je v súlade s dlhodobým záväzkom bezpečnosti na diaľnici. Od roku 2011 bol zaznamenaný pokles dopravných nehôd na starej ceste I/65 až o 80%, uvádza tlačová správa koncesionára.
Via Pribina pravidelne organizuje spolu s Ministerstvom dopravy, sekciou BECEP, osvetové kampane zamerané na účastníkov dopravy s cieľom šíriť osvetu o zodpovednej jazde.
Nová technika zvyšuje bezpečnosť
Koncesionár tiež investuje do nových technologických inovácií v oblasti bezpečnosti, napríklad nedávnym zavedením kamerového systému a výstražného svetelného signálu pre vozidlá v protismere.
Rok 2023 bol taktiež rokom, kedy manažment podnikol kroky na dlhodobé zachovanie vysokých technických a bezpečnostných štandardov diaľnice aj po viac ako desiatich rokoch od jej otvorenia.
Za týmto účelom Via Pribina v roku 2023 zrekonštruovala 14 kilometrov povrchu rýchlostnej cesty.
Okrem toho koncesionár nainštaloval 94 fotovoltaických panelov a 3 moderné tepelné čerpadlá, čím v roku 2023 opäť posilnil svoju environmentálnu výkonnosť.
Zároveň v tomto roku dosiahol aj 35% zníženie priamych emisií z diaľnice (tzv. rozsahy 1 a 2) od roku 2018.
Christian Biegert, generálny riaditeľ Via Pribina a výkonný riaditeľ VINCI Highways in Central Europe vyhlásil: „Trvalý pokrok a efektívnosť rýchlostnej cesty R1 Via Pribina sú príkladom úspechu verejno-súkromného partnerstva (PPP). Sme radi, že rýchlostnú cestu v spolupráci s Ministerstvom dopravy udržiavame na najvyššej úrovni, čo výrazne prispieva k ekonomickému a sociálnemu rastu Nitrianskeho kraja.“
Čo je Via Pribina?
Koncesionár a prevádzkovateľ, Via Pribina a Via Pribina Operations dohliadajú na koncesiu, prevádzku a údržbu 52 km rýchlostnej cesty R1 Via Pribina, prvého PPP projektu na Slovensku spusteného v októbri 2011. Štvrtý úsek, severný obchvat Banskej Bystrice, ktorý je sprístupnený pre vodičov od júna 2012.
- Úsek 1 Nitra západ – Selenec 12,6km
- Úsek 2 Selenec – Beladice 18,9 km
- Úsek 3 Beladice – Tekovské Nemce 14,3
- Úsek 4 Banská Bystrica severný obchvat 5,6 km
Na Slovensko prichádza nová diaľničná známka. Aká bude jej platnosť, a koľko bude stáť?
Zadržať vodičský preukaz nemusí len polícia. Môže tak urobiť aj exekútor?