Diaľnice

Koncesionár R1 zverejnil, koľko áut rýchlostnou cestou prešlo minulý rok a ďalšie údaje. Najviac sa cesta „potrápila“ v auguste

Sieť diaľnic a rýchlostných ciest je pre ekonomiku krajiny celkom kľúčová, čo dokazujú aj štatistiky využívania rýchlostnej cesty R1 v minulom roku.

Vydané  Text: 

Via Pribina, koncesionár rýchlostnej cesty R1, dnes zverejnil svoje ročné výsledky súvisiace s prevádzkou rýchlostnej cesty R1. Výsledky podľa slov spoločnosti potvrdzujú pozitívny vplyv rýchlostnej cesty pre región i vodičov.

R1 je kľúčová trasa pre podnikanie aj súkromné osoby

V roku 2023 bola rýchlostná cesta R1 naďalej kľúčovou trasou a prešlo po nej viac ako 15 miliónov vozidiel.

Motoristi mali každodenné dochádzanie oveľa jednoduchšie a trasa bola populárna aj pre turistov.

Svoj vrchol dosiahla intenzita dopravy v august  a po ceste prechádzalo v tomto období viac ako 25 000 vozidiel denne, čo je výrazný nárast oproti dennému priemeru v iných mesiacoch roka.

Významná nákladná doprava

Navyše, v roku 2023 tvorila nákladná doprava 17% z celkového objemu ročnej premávky, čím sa potvrdzuje strategická pozícia diaľnice v sektore nákladnej dopravy.

Dáta jednoznačne potvrdzujú prínos rýchlostnej cesty R1 Via Pribina k silnému ekonomickému rastu v Nitrianskom kraji.

Nulová úmrtnosť na R1

V roku 2023 Via Pribina dosiahla významný míľnik: nulovú úmrtnosť v dôsledku dopravných nehôd na diaľnici.

Tento úspech je v súlade s dlhodobým záväzkom bezpečnosti na diaľnici. Od roku 2011 bol zaznamenaný pokles dopravných nehôd na starej ceste I/65 až o 80%, uvádza tlačová správa koncesionára.

Via Pribina pravidelne organizuje spolu s Ministerstvom dopravy, sekciou BECEP, osvetové kampane zamerané na účastníkov dopravy s cieľom šíriť osvetu o zodpovednej jazde.

Nová technika zvyšuje bezpečnosť

Koncesionár tiež investuje do nových technologických inovácií v oblasti bezpečnosti, napríklad nedávnym zavedením kamerového systému a výstražného svetelného signálu pre vozidlá v protismere.

Rok 2023 bol taktiež rokom, kedy manažment podnikol kroky na dlhodobé zachovanie vysokých technických a bezpečnostných štandardov diaľnice aj po viac ako desiatich rokoch od jej otvorenia.

Za týmto účelom Via Pribina v roku 2023 zrekonštruovala 14 kilometrov povrchu rýchlostnej cesty.

V roku 2023 sa opravilo14 z celkových 52 km povrchu vozovky na rýchlostnej ceste R1. Foto: VIA PRIBINA

Okrem toho koncesionár nainštaloval 94 fotovoltaických panelov a 3 moderné tepelné čerpadlá, čím v roku 2023 opäť posilnil svoju environmentálnu výkonnosť.

Zároveň v tomto roku dosiahol aj 35% zníženie priamych emisií z diaľnice (tzv. rozsahy 1 a 2) od roku 2018.

Christian Biegert, generálny riaditeľ Via Pribina a výkonný riaditeľ VINCI Highways in Central Europe vyhlásil: „Trvalý pokrok a efektívnosť rýchlostnej cesty R1 Via Pribina sú príkladom úspechu verejno-súkromného partnerstva (PPP). Sme radi, že rýchlostnú cestu v spolupráci s Ministerstvom dopravy udržiavame na najvyššej úrovni, čo výrazne prispieva k ekonomickému a sociálnemu rastu Nitrianskeho kraja.“

Čo je Via Pribina?

Koncesionár a prevádzkovateľ, Via Pribina a Via Pribina Operations dohliadajú na koncesiu, prevádzku a údržbu 52 km rýchlostnej cesty R1 Via Pribina, prvého PPP projektu na Slovensku spusteného v októbri 2011. Štvrtý úsek, severný obchvat Banskej Bystrice, ktorý je sprístupnený pre vodičov od júna 2012.

  • Úsek 1 Nitra západ – Selenec 12,6km
  • Úsek 2 Selenec – Beladice 18,9 km
  • Úsek 3 Beladice – Tekovské Nemce 14,3
  • Úsek 4 Banská Bystrica severný obchvat 5,6 km

K pokazenému autu na diaľnici zavolala Diaľničnú patrolu, platila aj tak. Chyba však nebola na strane NDS, odťah do servisu nemá kto preplatiť

Za tankovanie, diaľnice, nabíjanie či parkovné budeme platiť priamo autom. Digitálnu peňaženku pre platby v aute už dokončujú Qualcomm a JP Morgan

Na Slovensko prichádza nová diaľničná známka. Aká bude jej platnosť, a koľko bude stáť?

Zadržať vodičský preukaz nemusí len polícia. Môže tak urobiť aj exekútor?