AUTOPRIEMYSEL

Ako Tesla získala 9 miliárd dolárov od iných automobiliek, keď sa im nedarilo predávať elektromobily

Tesla pokračuje v zarábaní na iných automobilkách, ktoré potrebujú pomoc pri plnení emisných noriem. Udržiava si tak lukratívny biznis, o ktorom si pôvodne myslela, že zanikne.

V posledných rokoch potrebovali pomôcť pri plnení emisných noriem aj VW či General Motors.
Vydané  Text: 

Americká automobilka TESLA pod vedením Elona Muska v minulom roku vygenerovala príjmy z regulačných kreditov vo výške 1,79 miliardy dolárov. To prinieslo kumulatívny celkový zisk spoločnosti Tesla od roku 2009 takmer 9 miliárd dolárov, informuje denník Automotive News Europe.

Predaj emisných kreditov je pre Teslu čistý biznis. Zarába ich výrobou a predajom elektrických vozidiel a potom predáva kredity výrobcom, ktorých vozový park nových vozidiel prekračuje emisné limity stanovené rôznymi úradmi – vrátane Číny, Európskej únie a štátu Kalifornia. Regulačné pravidlá sa pritom v jednotlivých krajinách môžu líšiť a počítať odlišnými metodikami.

Tesla znáša malé alebo žiadne náklady na získanie kreditov, takže ich predaj je pre automobilku prakticky čistý zisk.

Pred tri a pol rokmi finančný riaditeľ Tesly povedal, že očakáva, že príjmy sa postupne rozplynú.

Neriadime obchod s predpokladom, že regulačné kredity významným spôsobom prispejú do budúcnosti,“ povedal vtedajší finančný riaditeľ Zachary Kirkhorn vo vyhlásení o zisku v júli 2020. „Bude to pokračovať nejaký čas, ale nakoniec sa tento prúd regulačných kreditov zmenší.“

Tesla vtedy predajom regulačných kreditov zarobila 1,58 miliardy amerických dolárov. A aj keď spoločnosť v roku 2021 vygenerovala približne o 7 percent menej týchto príjmov, za posledné dva roky to bolo viac ako 1,7 miliardy dolárov.

Inzercia


Nekupujú radi, ale Tesla ostatným automobilkám pomáha

Nie je žiadnym tajomstvom, že manažéri automobiliek nie sú spokojní s tým, že musia nakupovať emisné kredity práve od americkej automobilky. Nemajú však inú možnosť, pretože nákupom emisných kreditov od Tesly fakticky prichádzajú o menej finančných prostriedkov, než keby nové emisné normy neplnili.

Naozaj ich rozčuľuje, že Tesla získala takú podporu z toho, že je jediným výrobcom čisto elektrických áut,“ povedala v roku 2017 pre Bloomberg News Mary Nichols, bývalá predsedníčka Kalifornskej rady pre letecké zdroje. „V konečnom dôsledku pomohli financovať túto povýšeneckú spoločnosť, ktorá má teraz všetku slávu,“ konštatovala kriticky.

Napriek tomu, že od roku 2020 vzniklo alebo expandovalo na americké, čínske a európske hneď niekoľko značiek elektromobilov, podnikanie spoločnosti Tesla s emisnými kreditmi bude pravdepodobne naďalej prosperovať.

Automobilky ako Volkswagenu a General Motors nesplnili svoje ciele v oblasti elektromobilov a odložili alebo zrušili investície do výroby elektrických vozidiel. VW a GM v posledných rokoch potrebovali pomoc pri plnení emisných noriem, rovnako tak aj Honda či Jaguar Land Rover.

Navyše, medzičasom sa emisné pravidlá nestali jednoduchšími. Nielen Európa si stanovuje neustále nové emisné ciele, ktoré budú automobilky ešte viac trestať, keď nebudú plniť tieto čoraz náročnejšie podmienky na trhu. Aby ich splnili, bude sa vyžadovať nielen ich ďalšie veľké investovanie do vývoja a predaja, ale aj do samotnému nákupu emisných kreditov.

Čo sú to emisné kredity?

Emisné kredity sú finančné nástroje, ktoré slúžia na reguláciu a obchodovanie s emisiami skleníkových plynov. Skleníkové plyny, ako napríklad oxid uhličitý, metán, oxid dusný a fluorované plyny, prispievajú k globálnemu otepľovaniu a klimatickým zmenám.

Emisné kredity sa vytvárajú a prideľujú podnikom a organizáciám ako oprávnenie emitovať určité množstvo skleníkových plynov. Každý kredit zvyčajne reprezentuje jednu tonu ekvivalentu oxidu uhličitého (CO2e), čo je miera emisií skleníkových plynov, ktorá má rovnaký účinok na otepľovanie ako jedna tona oxidu uhličitého.

Podniky, ktoré emitujú menej skleníkových plynov, ako im bolo prideľované, môžu prebytočné emisné kredity predať na trhu. Naopak, podniky, ktoré prekročia svoj limit emisií, môžu nakupovať dodatočné emisné kredity, aby pokryli svoje nadmerné emisie.

Koncept emisných kreditov je založený na princípe trhového mechanizmu, ktorý podporuje snahy o znižovanie celkových emisií skleníkových plynov tým, že podniky motivuje k ekologickejšiemu správaniu a znižovaniu svojich emisií. Emisné kredity sú súčasťou nástrojov známych ako „emisné obchodovanie“ alebo „cap and trade“ systémy, ktoré sa používajú na reguláciu emisií v mnohých krajinách a regiónoch na celom svete. Tieto systémy majú za cieľ dosiahnuť environmentálnu udržateľnosť a podporovať prechod k nízkouhlíkovému hospodárstvu.

 








Pokračujte na ďalší príspevok »



Redakčný špeciál

Finále testu AUDI Q8 SUV: Skvelé auto, čo dodať. Sumarizujeme dôvody, prečo by ste si ho mali kúpiť aj vy

  • Audi Q8 SUV je síce športové auto, ale aj rodinné. Je to SUV, ale s estetikou kupé a bezrámovými oknami ulahodí aj oku estéta. No a technologická vyspelosť, to je triumf, ktorý má Audi pripravený pre každého zákazníka bez ohľadu na stupeň výbavy.

     Pozrite sa s nami na tri časti seriálu o Audi Q8 SUV.  
  • Autopriemysel

    Mali by sa dotácie na autá zrušiť, aby sa vyhovelo lízingovkám? Automobilky im už zaručujú odkup, pretože ceny áut klesli

  • Nízke ceny automobilov všetkým nevyhovujú. Výrobcovia ich majú vykupovať späť, aby nezdeformovali vlastný trh, čím sa dostávajú do nebezpečného kolotoča rizík.

     Lízingové spoločnosti požadujú od výrobcov elektromobilov uistenie, že budú spätne odkupovať vozidlá. Bránia sa tak pred rizikami na trhu s ojazdenými autami. 
  • Spravodajstvo

    Polícia ponúka prácu aj tento rok. Koľko zarobí poriadkový a dopravný policajt či IT expert?

  • Aktuálna ponuka práce v Policajnom zbore je pomerne pestrá, náborová kampaň pokračuje aj v tomto roku.

     Byť policajtom nie je práca pre každého, vyžaduje viac ako iba fyzickú zdatnosť.  Na svoje prídu aj IT špecialisti, hoci ponúkané mzdy možno považovať za nedostatočne konkurencieschopné.