Technológie v autách
Novinári obišli obmedzenia BMW a získali predplatené služby zadarmo. Využili k tomu benevolenciu pri registrácii nemeckých zákazníkov
Softvérové obmedzenia automobiliek majú rôzne príčiny, jednou z nich je aj sankcionovanie ruského trhu kvôli jej vojenskej agresii.
Na obídenie obmedzení stačil mobil, počítač a samotné auto.
Ak to automobilky myslia s blokovaním funkcií vážne, musia venovať viac úsilia ich zabezpečeniu.
Vydané Text: Erik Stríž
Dôležitosť internetu v nových autách
Internet sa v posledných rokoch stal neodmysliteľnou súčasťou prémiových automobilov a prináša so sebou množstvo výhod a funkcií, ktoré menia spôsob, akým ľudia cestujú a interagujú s vozidlami.
Vďaka pripojeniu na internet môžu nové autá poskytovať širokú škálu informácií a služieb. Napríklad navigačné systémy využívajú online mapové služby, ktoré poskytujú aktuálne údaje o premávke a navigačné pokyny v reálnom čase. Taktiež je možné získať prístup k informáciám o počasí, parkoviskách, miestnych zaujímavostiach alebo cene palív a dostupnosti nabíjacích staníc.
Okrem toho, internet v nových autách umožňuje aj rozšíriť funkcie zábavy a komfortu. Vodiči a cestujúci môžu mať prístup k online hudobným službám, podcastom, či dokonca za určitých okolností robiť videohovory vďaka kamere inštalovanej v palubnej doske.
Auto pripojené na internet môžeme považovať za súčasť ekosystému IoT, teda internet of things, internet vecí. Ten zahŕňa aj automatické alebo manuálne potvrdené aktualizácie vzduchom (OTA, over the air), teda možnosť modernizovať infotainment a jeho funkcie jednoduchým stiahnutím aktualizačného balíčka a jeho inštalovaním. Tesla takto úspešne vykonala servisný zásah na dvoch miliónoch áut.
Trend smeruje k tomu, že niektoré funkcie vozidiel si budeme predplácať a pôjde v prvom rade o softvérové služby – už dnes takéto produkty úspešne fungujú a zákazníci si platia relatívne nízke ročné poplatky za prémiové funkcie navigácie.
TIP: Dacia si uťahuje z ostatných výrobcov áut. Ukázala príslušenstvo, na ktoré nepotrebujete predplatné
Keď internet v aute prekáža
Zatiaľ čo pre mnohých motoristov môže byť auto pripojené na internet výhodou, niektorých môže skôr obťažovať alebo im dokonca sťažovať život.
Príkladom z praxe je poskytovanie služieb pripojených vozidiel značkami, ktoré sa kvôli vojenskej agresii Ruska od tejto krajiny odvrátili a popri predaji a servise zatvorili dvere aj online službám. Týmto obmedzeniam čelia najmä majitelia vozidiel Volvo, Mercedes-Benz a ďalších prémiových značiek.
Ruskí motoristi dnes majú problém využívať online služby aj vo vozidlách značky BMW.
Platí však pravidlo kto hľadá, ten nájde a je to aj prípad obchádzania obmedzení od BMW.
Ruský motoristický denník kolesa.ru (zdroj) pred niekoľkými dňami zverejnil podrobný návod, ako obísť obmedzenia BMW zavedené v Rusku a dokonca novinári prišli aj na to, ako získať v minulosti spoplatnené funkcie zadarmo.
Stačí sa registrovať nanovo a tváriť sa ako Nemec
Podľa zverejneného článku motoristickí novinári našli presné postupy na internetových fórach, kde majitelia a fanúšikovia áut spoločne riešia problémy a zdieľajú skúsenosti.
Spôsob, ako sa vyhnúť softvérovým obmedzeniam áut značky BMW, je pritom triviálny. Stačí, aby si majiteľ vozidla deaktivoval svoje vozidlá v profile spoločnosti BMW a následne si vytvoril nové konto, tentokrát bez priznania akejkoľvek príslušnosti k Rusku.
Ak sa pýtate, ako je to možné, vedzte, že uvedený registračný systém neoveruje adresy ani identitu používateľov, teda stačí, keď do riadka poštovej adresy Rusi napíšu akúkoľvek adresu v Nemecku.
Následne už stačí iba k novému nemeckému účtu pridať automobil identifikovaný VIN číslom, pričom jeho fyzická prítomnosť na území Ruska už nie je obmedzením. Paradoxne nie je možné k nemeckému účtu priradiť vozidlo BMW vyrobené v Spojených štátoch, uvádza sa v návode.
„Ukázalo sa, že predplatné základných funkcií, vrátane diaľkového ovládania auta, je pre obyvateľov Nemecka bezplatné,“ píše autor návodu. Tieto služby novou registráciou získal tiež.
Čo sa môže pokaziť?
Napriek priamočiaremu procesu registrácie a priradenia vozidla k novému nemeckému účtu autor uvádza aj nepriaznivé stránky celého procesu.
V prvom rade pre technicky menej zdatného používateľa je aj tento postup príliš komplikovaný a môže ho od jeho dokončenia odradiť, keďže je potrebné používať mobil, notebook, vozidlo a mať aspoň priemerné technické zručnosti.
Potom je tu nemožnosť vykonávať niektoré medzinárodné platby z Ruska, čo spôsobilo, že nebolo možné zaplatiť poplatok 99 eur, ktoré BMW žiada ako predplatné aktualizácie mapových podkladov v reálnom čase. A komu sa aj podarí zaplatiť, vraj túto službu nemusí vedieť spojazdniť.
Napokon článok avizuje, že po absolvovaní tohto procesu novinárovi nefungovalo bezdrôtové pripojenie Apple CarPlay.
Pre mnohých bude nefunkčnosť takto dôležitej služby definitívnym odradením od akejkoľvek snahy o obchádzanie obmedzení automobilky.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk