AKTUALITA
Francúzi si poradili. Menia pravidlá dotácií tak, aby ľudia kupovali európske autá
Môže ísť o cielené obmedzenie čínskych výrobcov, čo môže vyvolávať obavy o diskrimináciu vybraných značiek áut.
Vydané Text: Redakcia (n)
Francúzsko oficiálne oznámilo, že od nadchádzajúceho roku zavedie zmeny v kritériách pre udeľovanie dotácií na nákup elektromobilov.
Tieto novinky budú uprednostňovať vozidlá vyrábané v Európe, pričom čínske elektromobily a niektoré modely Tesly už nebudú mať nárok na tieto dotácie.
Dôvodom na takéto rozhodnutie je snaha o ochranu životného prostredia.
Lacné čínske elektromobily a aj vozidlá od spoločnosti Tesla z USA predstavujú stále väčšiu konkurenciu pre európskych výrobcov automobilov.
Je potrebné dodať, že aj značky Hyundai, Honda, Kia, Toyota a dalšie majú pôvod v Ázii, hoci vyvíjajú aj vyrábajú svoje automobily v Európe.
Ochrana európskych výrobcov
Týmto krokom chce Francúzsko zabezpečiť, aby peniaze daňových poplatníkov podporovali predovšetkým európskych výrobcov a chránili tak domáci automobilový priemysel.
Tento krok bude mať výrazný vplyv na čínskych a amerických výrobcov na európskom trhu.
Francúzsko aktuálne poskytuje dotácie na autá s nulovými emisiami CO2, avšak nový systém hodnotenia zohľadní ekologický dopad vozidiel počas ich celého životného cyklu.
Budú brať do úvahy rôzne faktory, ako emisie z výroby ocele a hliníka, množstvo vzácnych kovov, emisie z výroby vozidiel a emisie z dopravy až k zákazníkovi.
Týmto spôsobom budú autá hodnotené a rozhodne sa, či im bude udelena dotácia.
Bude to mať dopad aj na Teslu, Volvo, BMW či Dagiu Spring
Tento nový spôsob hodnotenia bude mať najväčší vplyv na čínske značky, ale postihne aj Tesly, ktoré nie sú v Európe vyrábané, no aj iné značky ako Volvo, BMW a Dacia Spring, ktoré vyrábajú svoje elektromobily mimo Európy.
Zoznam modelov, na ktoré sa nevzťahujú dotácie od začiatku roku 2024, bude zverejnený neskôr tento rok.
Podiel čínskych značiek na európskom trhu elektromobilov rastie, pretože ponúkajú konkurencieschopné ceny.
V roku 2022 predstavovali až 8 percent trhu s elektromobilmi v Európe a podľa Európskej komisie by tento podiel do roku 2025 mohol stúpnuť na 15 percent.
Jedným z hlavných dôvodov je atraktívna cena čínskych elektromobilov, ktoré medzi rokmi 2015 a 2022 poklesli približne o 50 % na 32 000 eur, zatiaľ čo európske značky zaznamenali nárast cien o 17 % na viac ako 55 000 eur.