KIA BLOG

Nové KIA EV3 a EV4: Elektromobily, ktoré zrejme o pár rokov kúpite aj vy

Kia odhalila modely, ktoré boli považované za nástupcu aktuálneho Ceedu. Napokon sa však o nich ako o následníkoch populárneho hatchbacku a kombi nezmieňuje.

Vozidlá vynikajú minimalistickým interiérom a odvážnymi tvarmi karosérie.
Vydané  Text: 

Automobilka KIA predstavila dva nové koncepčné automobily, EV3 a EV4, ktorými mieni v dohľadnej dobe rozšíriť svoje modelové portfólio elektrinou poháňaných áut.

Elektromobil = KIA

Elektromobilita je pre juhokórejskú značku strategická, pretože už do niekoľkých rokov mieni svoj sortiment kompletne zmeniť na plne elektrický, pričom spoliehať sa bude na trakčné akumulátory ako zdroj napájania. Postupne zvyšuje účinnosť svojich pohonov, výkony batérií i motorov, optimalizuje energetickú spotrebu palubných spotrebičov a vôbec Kia podniká kroky vedúce k tomu, aby bola synonymom kvalitnejšej elektromobility, no pritom stále dostupnej.

Aj práve predstavené dva elektromobily EV3 a EV4 majú spájať radosť z jazdy s praktickým potenciálom. Kia uvádza, že sú to zdanlivo nespojiteľné svety, s čím však celkom nesúhlasíme. Napokon aj samotná Kia už dnes ponúka automobily s pridanou úžitkovou hodnotou, ktoré sú nadštandardné aj z pohľadu šoférskej skúsenosti. A ide aj o elektromobily, spomeňme EV6.

KIA EV4, EV5 a EV3

Takto budú nové autá vyzerať aj v predaji

Modely EV3 a EV4 sú zatiaľ iba koncepčné, ale sú verným obrazom toho, ako budú vyzerať v produkčnej verzii. Veľmi podobný prístup sme mohli pozorovať už pri postupnom odhaľovaní modelu EV9, ktorý pri transformácii z konceptu na sériovo vyrábaný automobil podstúpil určité zmeny, ale celkový charakter ostal zachovaný.

Kia EV3 je na pohľad kompaktný crossover so skoro klasickou siluetou profilu, pričom EV4 sa snaží zaujať podstatne extravagantnejším vzhľadom. Jednoznačné zaradiť štvorku do niektorej z tradičných typov karosérií nie je triviálne, pretože je to čiastočne malé SUV, čiastočne kupé so zadnými partiami v štýle liftbacku.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Hoci oba modely vychádzajú z podobných estetických princípov, sú napokon tak rozdielne, že ich vzájomne rozlíšite prakticky okamžite.

Správy, ktoré sme vydali aj my pred niekoľkými dňami, hovorili o modeli EV3 alebo EV4 ako o nástupcovi modelu Ceed. Kia Ceed totiž veľmi pravdepodobne ako model skončí a bude nahradený elektrickou alternatívou. Dnes, keď už máme príležitosť vidieť EV3 aj EV4, nemôžeme o nich hovoriť ako o náhradníkoch Ceedu. Lenže zmena je život a je celkom možné, že s klasickými hatchbackmi a kombi už Kia skutočne vôbec nepočíta.

Inzercia

Inzercia

Fotogaléria: KIA EV3 (koncept 2023)

Technické údaje Kia nezverejnila, ale …

Automobilka v zverejnených tlačových správach neuvádza technické údaje vozidiel a ani informácie o pohone. Správy sa venujú predovšetkým dizajnu karosérie a interiéru. Avšak poznáme niekoľko údajov o modeli EV5, ktorý je vyhradený pre čínsky a juhokórejský trh, no využíva rovnakú podvozkovú a technologickú platformu E-GMP ako EV3 a EV4.

Očakáva sa, že štandardný model vybavený 64kWh batériou a 160kW motorom bude mať dojazd 530 km na jedno nabitie. Model s dlhým dojazdom s 88kWh batériou a rovnakým 160kW motorom má za cieľ dosiahnuť dojazd 720 km na jedno nabitie.

Model s pohonom všetkých kolies s dlhým dojazdom bude vybavený 88kWh batériou a kombinovaným výkonom 230kW, s predným 160kW motorom a 70kW motorom na zadnom kolese. S modelom AWD sa píše o dojazde 650 km podľa čínskej metodiky merania spotreby automobilov CLTC. Model navyše ponúka možnosť rýchleho nabíjania, vďaka čomu sa batéria nabije z 30 % na 80 % kapacity len za 27 minút.

Pre Kóreu sú vo vývoji všetky varianty modelov EV5, vrátane štandardnej verzie, verzie s dlhým dojazdom a verzií s pohonom všetkých kolies s dlhým dojazdom, pričom sa zvažujú prípadné úpravy. Štandardný model bude mať 58 kWh batériu a 160 kW predný motor. Model s dlhým dojazdom bude vybavený 81 kWh batériou a rovnakým predným motorom s výkonom 160 kW. Model s pohonom všetkých kolies s dlhým dojazdom bude obsahovať dodatočný zadný motor s výkonom 70 kW, výsledkom čoho bude kombinovaný výkon až 225 kW. Jazdný dosah každého modelu bude prispôsobený požiadavkám trhu.

Prvotriedny minimalizmus v interiéroch

Interiéry noviniek sa mierne líšia, ale osvojujú si rovnaké základné prvky. Zatiaľ čo KIA EV3 má interiér odprezentovaný v akejsi zelenej mätovej farbe kombinovanej so šedou, KIA EV4 s farbami evokujúcimi mäkké drevo pôsobí priam superluxusne. Príjemné teplé osvetlenie, hrubý svetlý volant, výrazná textúra povrchových materiálov a všetko (očakávane) vyrobené z ekologických a/alebo recyklovaných surovín.

Ako sa tak pozeráme na oba interiéry, nenachádzame niekoľko dôležitých prvkov. Páky na ovládanie smeroviek, stieračov či ovládač prevodovky.

To všetko dáva tušiť, že ide skutočne iba o koncept. Je však možné, že aj interiéry noviniek budú v sériových verziách zachované a Kia príde s niečím, čo budeme považovať za revolučné.

Fotogaléria: KIA EV4 (koncept 2023)





Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Slovensko

Vyvlastňovanie je štandardný inštitút, ktorý spomína aj ústava, tvrdí rezort dopravy pri zákone o strategických investíciách

  • V priebehu apríla rezort dopravy vykonal kroky, ktoré povedú k rýchlejšej a bezpečnejšej preprave nielen na východe Slovenska.

     Parlament schválil zákon o strategických investíciách a na rozvoj verejnej dopravy v regiónoch sa vyčlenilo 350 miliónov eur. Sporným miestom má byť ľahšie dostupné vyvlastňovanie.
  • Dopravná poradňa

    Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke

  • V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.

     Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.