PORADŇA

Poškodilo extrémne počasie vaše auto? Takto by ste mali postupovať pri nahlasovaní škody.

Aké doklady potrebujete v prípade, že sa auto rozhodnete opravovať výberom vlastného servisu s následným preplatením opráv?

Je potrebné spôsobenú škodu nahlasovať polícii alebo stačí oznámenie poisťovni?
Vedeli ste o tom, že aj krupobitie môže spôsobiť na aute tzv. totálnu škodu?
Vydané  Text: 

Vysoké letné teploty, ktoré u nás v posledných dekádach panujú, majú častokrát za následok prívalové dažde, krúpy či dokonca silný vietor a padnuté stromy. Netreba však zabúdať ani na tornádo, ktoré sa pred časom objavilo na južnej Morave. Ako postupovať v prípade, že vaše auto zasiahla jedna zo živelných katastrof?

Začnime teda pekne po poriadku. Ak vás už zastihla nejaká živelná pohroma, ako napríklad blesková povodeň, silné krupobitie alebo vám na auto kvôli vetru padol strom, v prvom rade by ste sa mali obrátiť na svoju poisťovňu. Vaša poistka môže kryť náklady na škodu, ktorá bola spôsobená na aute, ak ju samozrejme máte.

Začnite nahlásením škody

Ihneď ako nájdete auto poškodené počasím, je dôležité ohlásiť túto skutočnosť poisťovni. Škodu nemusíte hlásiť polícii. Každá poisťovňa má call centrum alebo online portál, kde môžete vzniknutú škodu nahlásiť.

Čo robiť, ak vám v zahraničí ukradnú alebo vykradnú auto?

Po nahlásení škodovej udalosti vás kontaktuje poverený technik, ktorý uskutoční obhliadku vozidla. Obhliadku možno uskutočniť priamo v servise, kde sa auto bude opravovať (ak je to spolupracujúci servis), alebo na mieste poškodenia. Technik má možnosť prísť osobne k vám, najmä ak je auto po živelnej pohrome nepojazdné.

Škodu treba vedieť vydokladovať

Následne začne prebiehať plnenie spôsobenej škody zo strany poisťovne. To sa odvíja od konkrétnych podmienok, ktoré máte stanovené vo vašej poistnej zmluvePoisťovňa od vás môže chcieť aj nejaké dokumenty, ktoré slúžia k vydokladovaniu spôsobenej škody. Ide predovšetkým o technický preukaz postihnutého auta, vodičský preukaz vodiča, ktorý auto šoféroval v čase vzniknutia škodovej udalosti alebo faktúru za opravu. Pokiaľ auto stálo na parkovisku, vodičák nie je potrebný. Ak máte aj nejaké dokumenty od privolanej hliadky, nezabudnite ich k hláseniu pripojiť.

Na druhú stranu, ak sa rozhodnete opravu vozidla riešiť po vlastnej osi, bude po vás poisťovňa potrebovať faktúru za opravu vtedy, pokiaľ ide o parciálnu škodu a vy nechcete poistnú udalosť riešiť rozpočtom. Treba sa ale pripraviť na to, že poisťovňa po vás môže žiadať aj nejakú spoluúčasť. Jej výška býva väčšinou uvedená v konkrétnej zmluve k poistke.

Takéto krúpy dokážu na aute spôsobiť nemalé škody. V niektorých prípadoch ide dokonca o tzv. „totálku“. Zdroj foto: Pixabay | AngelaJMaher

Krúpy môžu spôsobiť totálku

Je dobré poznamenať, že aj krupobitie môže spôsobiť autu tzv. totálku. Za totálnu škodu poisťovňa považuje také poškodenie, pri ktorom by náklady za opravu prevýšili celkovú všeobecnú hodnotu vozidla.

Teraz vás možno napadá otázka, ako prebieha plnenie škody zo strany poisťovne v prípade, že mi auto „spláchla“ voda a ja som nestál na parkovisku. Našťastie, zmluvné podmienky poisťovní sú nastavené tak, že plnia škodu spôsobenú povodňou, a to aj v situácii, keď auto nie je odstavené na parkovisku.

Poisťovňa počíta aj s tornádom

Poisťovňa však za určitých okolností môže odmietnuť plnenie škôd. K tomu môže dôjsť napríklad vtedy ak ide o výluku z poistenia alebo sa nejedná o poistnú udalosť. Presné podmienky plnenia sú stanovené vo zmluve, ktorú ste uzavreli so svojou poisťovňou.

A teraz to najzaujímavejšie. Po udalostiach, ktoré sa objavili v roku 2021 na južnej Morave sa mnoho ľudí pýtalo, či naše poisťovne kryjú aj škody spôsobené tornádom. Dobrá správa je, že áno. Aj v našom podnebnom pásme sa s takýmto úkazom počíta. Plnenie škôd a postup pri nahlasovaní poistnej udalosti je rovnaký, ako pri nahlasovaní škôd, ktoré vznikli povodňami či krúpami.

Reuters: Poškriabaná batéria? Poisťovňa bude možno musieť vyhodiť celé auto, lebo automobilka opravy nedovoľuje




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



Spravodajstvo

Podvodníci a zlodeji si vydýchnu. HAKA oficiálne končí po 7 rokoch. Iniciatívu občanov štát prebrať nechcel, vraj kto by to robil

  • HAKA, občianska iniciatíva, ktorá pomáhala hľadať kradnuté vozidlá, končí. Štefan Farkas a Roman Grožaj projektu venovali niekedy aj 12 hodín denne a bez akéhokoľvek financovania.

     Zaujímali nás dôvody, prečo s projektom končia a čo bude nasledovať. Prikladáme archívny rozhovor so zakladateľom Štefanom Farkasom z mája 2019
  • Redakčný špeciál

    Finále testu AUDI Q8 SUV: Skvelé auto, čo dodať. Sumarizujeme dôvody, prečo by ste si ho mali kúpiť aj vy

  • Audi Q8 SUV je síce športové auto, ale aj rodinné. Je to SUV, ale s estetikou kupé a bezrámovými oknami ulahodí aj oku estéta. No a technologická vyspelosť, to je triumf, ktorý má Audi pripravený pre každého zákazníka bez ohľadu na stupeň výbavy.

     Pozrite sa s nami na tri časti seriálu o Audi Q8 SUV.