KONCEPT

Toto sú inovácie, ktoré potrebujeme. Citroën ukázal lacné auto za 20€ mesačne pre ľudí s ŤZP, ami for all

Výhodou má byť veľmi jednoduchá obsluha, nízka cena a elektrický pohon, ktorý umožňuje veľmi lacnú prevádzku.

Dizajn zahŕňa početné vylepšenia, ktoré využijú osoby s invalidnými vozíkmi.
Je však iba o koncept, takže na uvedenie do predaja si zrejme musíme počkať.
Vydané  Text: 

Citroën odhalil koncepčný automobil Ami for All, elektrické vozidlo, ktorého dizajn umožňuje osobám so zníženou pohyblivosťou dolných končatín a osobám na invalidnom vozíku jazdiť samostatne.

Nový prírastok do rodiny konceptov od automobilky vychádza z konceptu Ami One, ktorý umožňoval prevádzku aj pre 16-ročné osoby bez vodičského preukazu na automobil. Vynikal jednoduchosťou, lacnou prevádzkou vďaka elektrickému pohonu a  „predplatným“, ktoré malo vychádzať už na 22 amerických dolárov mesačne, v prepočte 20 eur. Pôvodný automobil Ami One z roku 2020 počítal s dvomi spôsobmi financovania: tradičnou kúpou za asi 6-tisíc eur alebo predplatným cez program free2move vo výške ~20 eur mesačne po zaplatení depozitu vo výške okolo 2 600 eur.

Prototyp predstavený pred dvomi týždňami je navrhnutý tak, aby ho mohli riadiť osoby so zdravotným postihnutím, ktoré už nepoužívajú jednu alebo obe dolné končatiny, najmä osoby na invalidnom vozíku.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Vynovený dizajn auta umožňuje prístup zväčšením uhla otvárania dverí pre lepší a širší prístup vodiča a invalidného vozíka; pridanie pomocného vybavenia, ako sú palubné popruhy, aby sa vodič mohol ľahko presadnúť z invalidného vozíka na svoje sedadlo u presunu z invalidného vozíka na sedadlo; inštalácia mechanického a manuálneho ovládania pre zrýchľovanie a brzdenie; použitie jednoduchej páčky na ovládanie brzdového a plynového pedála; a umiestnením gombíka na volante na uľahčenie jazdy.

Nové funkcie pre Ami for All

Citroën Ami for All má široké dvere, ktoré sa otvárajú ako na Rolls-Royce Dawn, teda protismerne. Uhol otvorenia dverí sa v porovnaní s Ami One zväčšil, aby umožnil vodičovi pristaviť invalidný vozík celkom k prahu, keď sú dvere vodiča otvorené.

K hornej časti vnútorného rámu dverí je pripevnený popruh, ktorý pomáha pri presune z invalidného vozíka na sedadlo vodiča. Po nastúpení do auta môže vodič uchopiť volant, ktorý má tlačidlá pre lepšiu ovládateľnosť. Namiesto tradičných pedálov je tu jednoduchá páka na manuálne ovládanie plynového a brzdového pedála, no bežné pedále sú v prípade potreby stále funkčné.

V koncepte Ami for All sú dve možnosti prepravy invalidného vozíka. Dá sa umiestniť do priestoru pre cestujúcich, kde si ho vodič môže zaistiť v priestore pre nohy pomocou špeciálne navrhnutého popruhu.

Inzercia

Inzercia

V prípade, že vo vozidle bude aj spolujazdec, je možné invalidný vozík zavesiť na zadnú časť auta pomocou hliníkového nosiča na batožinu a prikryť ho ochrannou plachtou.

Ešte jednoduchšie nabíjanie

Citroën myslel aj na to, akým spôsobom sa vozidlo nabíja. Vyvinuté bolo v spolupráci so spoločnosťou PIMAS, odborníkom na prestavby vozidiel pre osoby so zníženou pohyblivosťou – je malý, ľahko sa s ním parkuje a okolo neho je dostatok miesta pre vodiča aj jeho invalidný vozík. Výška je dostatočná na to, aby sa vo vozidle dalo pohybovať aj s ohľadom na obmedzenia vyplývajúce z telesného hendikepu.

Citroën Ami for All dosahuje rýchlosť až 45 km/h a batéria vystačí na 75 km jazdy, čo má byť dostatok na každodenné používanie v meste. Lítium-iónová batéria s kapacitou 5,5 kWh je umiestnená pod podlahou a možno ju jednoducho dobiť pomocou palubného elektrického kábla, ktorý sa nachádza vo dverách na strane spolujazdca. Úplné nabitie pomocou bežnej 220-voltovej zásuvky trvá menej ako 4 hodiny, čo zodpovedá rýchlosti nabíjania moderných elektrických skútrov, napríklad tých od značky SuperSoco.

 

Ako vznikol nápad pre malé auto pre každého

Projekt vznikol v programe Star*up koncernu Stellantis, kde sa jeho zamestnanci môžu podeliť o svoje nápady na projekt. Ak je ich nápad vybraný, dostanú šancu stať sa súčasťou programu podnikateľského akcelerátora, kde sa ich nápady môžu stať realitou. Toto bol proces, ktorým prešiel Christophe Lapeyre, osoba stojaca za Citroënom Ami for All.

Tento nápad dostal po tom, čo videl študentov na strednej škole svojho nevlastného syna, ktorí sa spoliehali na špecializované vozidlá na prepravu, zatiaľ čo ich spolužiaci si užívali viac slobody. Spolu so sociálnymi výzvami bolo hľadanie technických a priemyselných riešení vzrušujúcou úlohou. Christophe našiel sponzora a podporu Citroënu hneď. Verili mu a pomohli mu vyvinúť projekt pre Citroën Ami for All.

Citroën má na konte už niekoľko zaujímavých konceptov. Jedným z nich je napríklad Citroën Oli s technológiou obojsmerného toku elektrického prúdu, takže sa dá jeho trakčný akumulátor využiť aj ako pojazdná powerbanka.

Citroën Oli (koncept z roku 2021)

Ďalším mimoriadnym projektom automobilky je Citroën Skate, akýsi podvozok s guľami namiesto kolies, ktorý je možné využiť ako platformu pre montáž rôznorodých „mobilných miestností“, od relaxačných priestorov až po pojazdné fitness.

Citroën Skate je modulárny podvozok s guľami namiesto kolies, ktoré umožňujú nevšednú obratnosť. Nejde o podvozok pre automobil ako taký, pretože táto platforma dokáže jazdiť pomerne pomaly (~35 km/h).

 





Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »