Mazda otvára novú kapitolu dizajnu konceptom Shinari

Mazda sa rozhodla pridať k svojej filozofii Zoom-zoom novú víziu. Dizajnéri ju nazvali KODO – Duša pohybu. Prvou lastovičkou sa stane koncept Mazda Shinari.
Vydané  Text: 
Expresívne tvary horúcej koncepcie dizajnérov z krajiny vychádzajúceho slnka sa nadmieru vydarili. Je to stelesnenie v súčasnosti veľmi obľúbenej koncepcie štvordverového kupé-sedanu pre štyroch pasažierov. Na rozdiel od zvláštne veľkých „zadkov“ typu Porsche Panamera, Audi A7, Bugatti Galibier je Mazda skutočným elegánom. Automobilka má svoje skúsenosti s výrobou podobných medzi-segmentových vozidiel – Mazda Xedos 6 a 9 či obľúbená 323 F s výklopnými svetlometmi sa tejto stavbe priblížili už pred rokmi. Súčasnosť je ale už umeleckou záležitosťou. Predný blatník ako evolúcia tváre RX-8, úzke predĺžené svetlá ako bojové senzory robota z budúcnosti, dlhá predná kapota so znižujúcou sa oblasťou prednej masky. Tá je zároveň lemovaná hliníkovou lištou a vyplnená žalúziami vytvárajúcimi sci-fi vejár. Nadmieru elegantná línia kvapkovitej strechy prechádza do plochej oblasti zadného veka kufra. Nijaké oblé bujarosti kyprých tvarov, ale jednoduchý styling hrán a zvlnených pasáží. Boky sú tvarované akoby nožom prenikajúcim do karosérie bez odporu. Spredu sa ťahá línia zarývajúca sa pod spätným zrkadlom, nad ňou sa nesie jej odraz končiaci pod zadným oknom. Bezrámové sklá, hliníkové doplnky a tmavé fólie i zadné svetlá. Shinari je dokonale zladená hra rôznorodých prvkov. Môže pripomínať Aston Martin Rapide, či Jaguar XJ, no podľa slov Mazdy vytvára dynamiku, rozpor, ale i súzvuk hmoty tak, ako to dizajnéri postrehli v reči tiel zvierat. Škoda len, že nám Mazda neprezradila ani len slovkom nič o technike fascinujúcej novinky. Vieme len toľko, že sa jedná o 4 dverový (teda nijaký liftback), 4 sedadlový koncept s dostatkom miesta pre vodiča i spolujazdcov (na rozdiel od Rapide) s novým rozhraním človek-stroj. To umožní zmenu jazdného štýlu i charakteru v troch režimoch: biznis, radosť a šport. O plánoch na sériovú výrobu, prípadnej možnosti darcovstva dizajnových odkazov iným modelom Mazda mlčí. My len dúfame, že Shinari čaká praktické vyústenie. Bola by večná škoda nechať tak elektrizujúce línie upadnúť do zabudnutia.








Pokračujte na ďalší príspevok »