Aktuality

100 rokov evolúcie značky BMW

Marec 1916:

V roku 1916 spojením dvoch nemeckých firiem, Rapp Motorenwerke a Gustav Otto Flugzeugwerke, vznikla spoločnosť Bayerische Flugzeugwerke, ktorá sa sústreďovala na výrobu motorových lietadiel a leteckých motorov.

1917: Modro-biela vrtuľa

Spoločnosť si na Cisárskom patentovom úrade zaregistrovala obchodnú značku BMW s okrúhlym logom pripomínajúcim vrtuľu v bavorských farbách (biela a modrá). Prvý krát sa logo spoločnosti objavilo v reklame začiatkom 20-tých rokov, kde ho prezentovali ako stvárnenie točiacej sa vrtule.

1923: Späť na zem

BMW sa začalo venovať produkcii motocyklov a na autosalóne v Berlíne predstavilo model R32 – prvý sériovo vyrábaný motocykel pod značkou BMW. O pohon sa postaral štvortaktný dvojvalcový motor s protibežnými piestami (boxer).

1928: Keď dve kolesá nestačia

Vstup firmy do automobilového priemyslu. V odkúpenom závode v Eisenachu začala pod licenciou vyrábať model Dixi, ktorý stál na základe Austinu Seven. Pôvodne mal Dixi motor s objemom 750 cm³ a výkonom 11 kW (14 k). Neskôr sa dočkal modernejšej konštrukcie a mierne zvýšeného výkonu.

1932: Vlastná réžia

BMW predstavuje vozidlo vlastnej konštrukcie: BMW 3/20HP s vlastným 4-valcovým motorom a celooceľovou dvojdverovou karosériou. Zároveň došlo k ukončeniu spolupráce s firmou Austin.

1933: +2 valce

V Berlíne sa predstavil model 303. Bolo prvé auto od BMW s 1,2 litrovým šesťvalcovým motorom. Na tú dobu poskytovala 303ka vynikajúce jazdné vlastnosti a k dispozícii boli aj rôzne karosárske verzie s možnosťou individualizácie. Neskôr prišlo BMW s modelmi 309, 315 a 319. Tie sa spoločne s modelom 303 zaslúžili o rozšírenie produkcie a zvyšovaní zisku automobilky.

1939-1945: Druhá svetová vojna

Počas vojny sa BMW podieľalo na výrobe leteckých motorov pre Luftwaffe. S blížiacim sa koncom Tretej ríše sa spojencom podarilo zbombardovať výrobný závod spoločnosti. Po vojne dostalo BMW zákaz vyrábať akékoľvek motorové vozidlá, takže namiesto roadstera ste si mohli zadovážiť hrnčeky a panvice s logom BMW.

1947/1948: Obnova produkcie

BMW získalo povolenie od americkej vlády na obnovu výroby motorových vozidiel. V roku 1947 predstavili prvú povojnovú motorku R24 a o rok neskôr aj prvý automobil – model 501.

1954: Revolučná V8ička a miniatúrna Isetta.

V Ženeve sa predstavil model 502 s revolučným 8-valcovým motorom. Išlo o prvú V8ičku vyrobenú z ľahkých zliatin v sériovom vozidle.

Neskôr toho roku získalo BMW licenciu od talianskej firmy Iso na výrobu dvojsedadlového mikroauta. Isettu poháňali motocyklové motory BMW a v 50-tych rokoch to bolo najpredávanejšie vozidlo značky.

1962: Boj za nezávislosť

Dnes poznáme BMW hlavne ako výrobcu limuzín, no tento trend odštartovalo už v roku 1962 s modelom 1500. Ten pomohol BMW vymaniť sa z následkov finančnej krízy, počas ktorej takmer došlo k prevzatiu automobilky spoločnosťou Daimler-Benz. Väčšinový akcionár Herbert Quandt však prisľúbil, že zachová nezávislosť BMW.

1968: Návrat do luxusnej triedy

Po ťažkých rokoch sa automobilka BMW podarilo opäť dostať do čiernych čísel a v roku 1968 presiahli výrobu 100 000 vozidiel ročne. Zároveň sa opäť vrátilo do luxusnej triedy predstavením modelov 2500 a 2800 s novými 6-valcovými agregátmi.

1972: M ako motoršport

Vznik novej divízie, BMW Motorsport GmbH, ktorá preberá všetky aktivity v súvislosti s vývojom pretekárskych a športových vozidiel BMW. V roku 1993 došlo k zmene názvu divízie na BMW M.

1983: Útok nafty

Po ropnej kríze v 70. rokoch padlo rozhodnutie a dovtedy nemysliteľné sa stalo skutočnosťou. Model 524td dostal dieselový 6-valec s výkonom 85 kW (115 k). Jednalo sa o prvé auto od BMW ktoré konzumovalo naftu.

1985: Fenomén M3

Na autosalóne v nemeckom Frankfurte sa predstavil model 325i - prvé BMW s pohonom všetkých štyroch kolies ako aj športová verzia rady 3 s prívlastkom M.

1987: Útok na S-klasse

Prvé vozidlo BMW s 12-valcovým motorom od čias 2. svetovej vojny sa ukázalo až v roku 1987. Prvá generácia radu 7 mala jasný cieľ: zlanáriť záujemcov o luxusnú limuzínu zo stánkov Mercedesu.

1994: Výpredaj automobiliek

V roku 1994 sa spoločnosť Rover Group topila v problémoch a BMW ju odkúpilo za symbolických 10 libier. V rovnakom čase prevzala aj závod Mini.

1998: Reštart

S automobilkou Rover to BMW myslelo vážne. V roku 1998 predstavil nové modely 25, 45 a 75, ktoré mali zvrátiť osud automobilky. Aj napriek tomu sa automobilke nepodarilo postaviť na vlastné nohy a v roku 2005 Rover ukončil výrobu. Práva boli predané automobilke Ford za približne 6 miliónov dolárov.

1999: Éra X

Na autosalóne v Detroite predstavuje BMW svoju víziu luxusného SUV – BMW X5. To spája jazdné vlastnosti limuzín s variabilitou off-roadov. Po úspechu s modelom X5 prišla aj menšia X3ka a neskôr SUV v štýle kupé s označením X6.

2001: Veľký úspech s Mini

Po modernizácii fabriky v Oxforde, pôvodnom rodisku Mini, opustila brány úplne nová generácia. O rok na to uzatvára automobilka BMW aj s pomocou Mini rekordný rok. Spoločne predali viac ako 1 milión vozidiel.

2003: Príchod modrej krvi

Začiatkom roka sa automobilka Rolls-Royce oficiálne stáva súčasťou BMW Group. Novú kapitolu oslavuje automobilka z Goodwoodu predstavením modelu Phantom.

2013: Elektromobilizácia

Predstavenie prvého prémiového elektromobilu. Vo fabrike v Lipsku sa začína výroba modelu i3. O rok neskôr pribudlo do rodiny „i“ aj športové kupé radu 8.

2014: Premiéra predného náhonu v MPV

BMW 2 Active Tourer vyvolalo vášne priaznivcov značky BMW. Jedná sa totiž o úplne novú kategóriu v portfóliu značky, zároveň sa jedná o prvé auto s predným náhonom od BMW.

2015: Auto na diaľkové ovládanie

Nová generácia najluxusnejšej rady 7 so sebou priniesla viacero unikátnych inovácií, ako napríklad ovládanie gestami či parkovanie vozidla prostredníctvom diaľkového ovládania.

2016: Budúcnosť v autonómnom riadení

Pri príležitosti 100. výročia sa automobilka rozhodla naznačiť budúcnosť v podobe konceptu športovej limuzíny, ktorá dokáže autonómne nielen zaparkovať, ale aj viesť vozidlo v reálnej premávke.

Peter Orosz
Ak čítate tento text, tak som vás buď veľmi dobre rozosmial, alebo poriadne naštval. To ma teší, pretože automobily sú aj o subjektívnych pocitoch a emóciách, ktoré sa nebojím prezentovať. Bezduché parafrázy tlačových správ budete musieť hľadať niekde inde.
Okrem znižovania amortizačnej hodnoty mojej klávesnice písaním článkov, venujem svoju pozornosť aj amatérskemu filmu a cestovaniu.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie