Chodca s kočíkom úmyselne nepustil na priechod pre chodcov. Vraj len chcel rozpútať diskusiu na internete, tvrdí Poliak

Otázka je, či je v práve vodič alebo chodec, keď už autá v protismere zastavili.
Vydané  Text: 

Musím ako vodič auta zastaviť pred priechodom pre chodcov, ak ešte chodec nevykročil na cestu? Alebo inak: musím zastaviť, ak vozidlá v protismere už zastavili? Odpovede na tieto otázky sa líšia od krajiny ku krajine, pretože v každom štáte môže platiť mierne odlišná legislatíva. U nás sú stále chodci považovaní za menejcenných účastníkov cestnej premávky, čo je pochopiteľné: **cesta totiž patrí motorovým a nemotorovým vozidlám, zatiaľ čo chodcom patria chodníky**. No s priechodmi pre chodcov je to trocha komplikovanejšie, tam chodci nemajú výhradné právo na pohyb, ale zákon im dáva určité výhody. V susednom Poľsku sa medzi motoristami momentálne šíri video, ktoré zverejnil priamo jeho tvorca na YouTube. Zachytáva jazdu vo večerných hodinách a situáciu, keď pred priechodom pre chodcov stojí osoba s detským kočíkom na strane vodiča (teda vpravo), pričom vozidlá v protismere už stoja a dávajú chodcovi s kočíkom prednosť. Uprostred cesty je ostrovček. Vodič však namiesto zastavenia, hoci má náležitý rozhľad včas, prechádza priechodom bez spomalenia. Názov videa má názov **Czy DOSZŁO do WYKROCZENIA? 2. Pieszy z WÓZKIEM**, vo voľnom preklade **Stal sa omyl? Dvaja chodci s kočíkom**. Otázka znie, či tento vodič porušil predpisy alebo nie. K poľskej legislatíve sa vyjadrovať nebudeme, podľa motoristického denníka [Moto.pl](https://moto.pl/MotoPL/7,88389,29329068,celowo-nie-ustapil-pierwszenstwa-pieszemu-z-dzieckiem-chcial.html) síce vodič z hľadiska práva nepochybil, ale morálne áno. Kľúčovým pojmom je v tomto prípade *vystúpenie na cestu*, ktoré dáva vodičovi povinnosť dať chodcovi prednosť – a toto sa nestalo, chodec čakal na chodníku a na priechod nevstúpil. ### Aká by bola odpoveď na Slovensku? Rovnaká ako v Poľsku Podľa Zákona o cestnej premávke č. 8/2009 § 4 ods. 1 písm. f) je vodič povinný dať prednosť chodcovi, ktorý vstúpil na vozovku a prechádza cez priechod pre chodcov, pritom ho nesmie ohroziť; to neplatí pre vodiča električky. No a v zmysle štvrtého odseku rovnakého paragrafu platí, že ak vodič zníži rýchlosť jazdy alebo ak zastaví vozidlo pred priechodom pre chodcov alebo pred priechodom pre cyklistov, aby umožnil prejsť cez cestu chodcom alebo cyklistom, vodiči ostatných vozidiel idúcich rovnakým smerom sú takisto povinní znížiť rýchlosť jazdy alebo zastaviť vozidlo; to neplatí pre vodiča električky. **Zákon teda zmieňuje ostatných vodičov idúcich rovnakým smerom, nie vodičov v protismere.** V tomto konkrétnom prípade **je možné, že v práve je vodič automobilu, ktorý chodcovi nedal prednosť**. Totiž: chodec totiž nevstúpil na priechod, ale čakal na chodníku, navyše zastavili iba autá v protismere. **Z morálneho hľadiska však tento vodič konal nesprávne**, mal jednoducho zastaviť a dať chodcovi s kočíkom prednosť. Odporúčame všetkým čitateľom, aby pri takejto situácii vždy dali chodcovi prednosť a spomalili, prípadne celkom zastavili svoje vozidlo. ### Pokuty za nedatie prednosti chodcovi na priechode Dodajme, že podľa § 137 je ohrozenie chodca, ktorý vstúpil na vozovku a prechádza cez priechod pre chodcov porušením pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom, na čo sa vzťahuje pravidlo trikrát a dosť. Podľa [aktuálneho sadzobníka pokút udeľovaných v blokovom konaní](https://www.autoviny.sk/reportaze/122251/na-stiahnutie-aktualny-sadzobnik-pokut-ukladanych-policiou-v-blokovom-konani-2021) vám za nedanie prednosti chodcovi, ktorý vstúpil na vozovku a prechádza cez priechod pre chodcov môže policajt udeliť blokovú pokutu vo výške **30 až 50 eur**. **Za ohrozenie chodca**, ktorý vstúpil na vozovku a prechádza cez priechod pre chodcov, **je pokuta už 150 eur** a by ste pre porušenie svojich povinností spôsobili dopravnú nehodu, bude sa celá vec posudzovať podrobne. Téme sme sa už podrobne venovali v nasledujúcom príspevku:

Musíte zastaviť pred priechodom aj keď je chodec ešte ďaleko?

Pokutu dostal napriek tomu, že chodec nebol ohrozený. Čo hovorí zákon?




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



auto motor a šport č. 4/2024

Štatút reklamnej a propagačnej súťaže FERRAGAMO RED LEATHER – auto motor a šport č. 4/2024

  • PREAMBULA Tento Štatút propagačnej a reklamnej súťaže FERRAGAMO RED LEATHER – auto motor a šport“ (ďalej len „Súťaž“) je záväzným dokumentom, ktorý upravuje pravidlá Súťaže a presne určuje podmienky riadneho priebehu Súťaže (ďalej len „Štatút“). Článok I VYHLASOVATEĽ A PARTNER SÚŤAŽEInzercia 1.1 Vyhlasovateľom Súťaže je spoločnosť Motor Media CS s.r.o., sídlo: Námestie slobody 11, 811 06 Bratislava – mestská časť… Prečítať celé

      
  • auto motor a šport č. 4/2024

    Štatút reklamnej a propagačnej súťaže MONTBLANC LEGEND BLUE – auto motor a šport č. 4/2024

  • PREAMBULA Tento Štatút propagačnej a reklamnej súťaže MONTBLANC LEGEND BLUE – auto motor a šport“ (ďalej len „Súťaž“) je záväzným dokumentom, ktorý upravuje pravidlá Súťaže a presne určuje podmienky riadneho priebehu Súťaže (ďalej len „Štatút“). Článok I VYHLASOVATEĽ A PARTNER SÚŤAŽEInzercia 1.1 Vyhlasovateľom Súťaže je spoločnosť Motor Media CS s.r.o., sídlo: Námestie slobody 11, 811 06 Bratislava – mestská časť… Prečítať celé