Servis

Odmietajú v pneuservise zobrať ojazdené pneumatiky alebo pýtajú poplatok?

Ak by pneuservis vyžadoval peniaze za spätný zber, išlo by o vážne porušenie zákona. Za zber starých pneumatík ste zaplatili už pri ich kúpe v takzvanom recyklačnom poplatku.

Vydané  Text: 

Ojazdené pneumatiky často končia na ilegálnych skládkach v lese. Sú hrozbou pre životné prostredie i pre človeka.

Existuje pritom zákon, ktorý pneuservisom a predajcom ukladá povinnosť spätného zberu opotrebovaných pneumatík zadarmo.

Vedia o ňom však motoristi? Ako vyzerá jeho uplatňovanie v praxi?

Inzercia

Advertisement

Inzercia

Nelegálne skládky pneumatík

Rozklad gumovej pneumatiky trvá v prírode 200 až 300 rokov.

Okrem toho, že ide o nezanedbateľné číslo, vedľajší efekt takéhoto rozkladu má ďalekosiahle následky.

Pneumatika ponechaná v lese môže ľahko vzbĺknuť a pri horení následne uvoľniť množstvo škodlivých látok.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Čierne skládky sú stále vážnou hrozbou. Vieme jej však zabrániť a ojazdené pneumatiky ďalej spracovať do iných produktov.

Povrchy pod športoviská, protihlukové steny, rohože. To všetko môže vzniknúť zo spracovaného granulátu.

Inzercia

Inzercia

Rozdrvená pneumatika si totiž zachováva svoje vlastnosti ako elasticita, tlmivosť, odolnosť voči UV žiareniu a zdravotná nezávadnosť.

Aby sa však namiesto hromadenia v lese pneumatiky rozumne zužitkovali, musia sa dostať do správnych rúk.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

V tomto prípade späť do pneuservisu alebo predajne pneumatík kamennej alebo internetovej prevádzky. Tie sú povinné vykonať spätný zber pneumatík zadarmo.

Zakotvené je to už i v zákone, napriek tomu sa zdá, že mnoho motoristov o tomto svojom práve netuší alebo má pochybnosti. Ako to teda je?

Inzercia

Tu raz skončia aj vaše pneumatiky. Boli sme vo fanscinujúcej recyklačnej továrni v Uherskom Brode.

Deti sa hrajú na ihriskách, ktoré sú vydláždené podložkami vyrobenými možno aj z vašich niekdajších pneumatík. Recyklácia rozhodne nie je nudná záležitosť.

Spätný zber pneumatík je zo zákona zadarmo

Legislatíva povinnosť spätného zberu ukladá veľmi jasne.

Od 1.1. 2016 platí na Slovensku nový Zákon o odpadoch č.79/2015, ktorý bol nieľkokrát novelizovaný a podľa ktorého musí každý subjekt, ktorý predáva pneumatiky alebo ich prezúva aj bez ich predaja, zadarmo zabezpečiť spätný zber ojazdených pneumatík, a to bez ohľadu na značku pneumatiky a bez podmienky viazania na kúpu novej pneumatiky alebo iného tovaru.

Možnosť spätného zberu majú aj obce, a to na miestach určených všeobecne záväzným nariadením a po uzatvorení zmluvy s výrobcom, alebo Organizáciou zodpovednosti výrobcov (OZV).

Tá sa v danej súvislosti snaží šíriť osvetu a informovať tak spotrebiteľov i distribútorov.

Ľahko sa totiž môže stať, že distribútor odmietne pneumatiky prevziať, nemá označené miesto spätného zberu alebo zber vykonáva iba za poplatok.

Spotrebiteľ má však plné právo na bezplatný odber, cena zaň je totiž už zahrnutá v kúpnej cene pneumatiky a uvedená na bločku.

Dobrou správou je, že v uplynulých rokoch sa situácia výzmamne zlepšila a dnes by ste už s odovzdávaním starých pneumatík nemali mať problémy.








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.