Aktuality

Zamrznutú ručnú brzdu riešte pomaly, inak zaplače vaše auto aj peňaženka / Ako vyriešiť zamrznutú ručnú brzdu na aute

Servis: ručná brzda, volant, ukazovatele, kontrolky, prístrojový panel / Hyundai i30 (r.v.2018)
Páka ručnej brzdy v Hyundai i30 so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou (2018)

Zamrznutá brzda nie je mýtus

Podľa niektorých je zamŕzanie ručnej brzdy (alebo zamŕzanie parkovacej brzdy) len mýtus, iní s takýmto javom majú praktickú skúsenosť. Napríklad mne osobne sa zatiaľ nestalo, že by v aute ručná brzda zamrzla, a to tie klasické pákové používam počas každej zimy a autá negarážujem. Zrejme aj v tomto prípade platí pravidlo známe z IT prostredia, že nezálohuje len ten, kto nestratil.

Zamŕzanie ručnej brzdy je jednoducho fakt a hoci sa nevyskytuje tak často, každá skúsenosť s týmto javom je nepríjemná, zdržuje a v horšom prípade hrozí poškodením brzdového systému vozidla.

Prevencia sa zdá byť jednoduchá: nepoužívať ručnú brzdu. Namiesto ručnej brzdy nechať na aute s manuálnou prevodovkou zaradený prevodový stupeň 1 alebo spiatočku. Ak parkujete v miernom kopci, lepšie je použiť aj zakladací klin alebo aspoň tehlu či dlažobnú kocku, ktorou zaistíte koleso pred pohybom. Takáto prevencia v zimnom období lenže nie je univerzálna a nie je ju možné využiť, ak parkujete v kopci. Zakladací klin má svoje limity a navyše je na očiach okoloidúcich, medzi ktorými sa vždy môže vyskytnúť aj niekto so zlými úmyslami.

Známa situácia

Predstavte si nasledujúcu situáciu: vonku mrzne a vy svoje auto nemáte garážované. Nasadnete, naštartujete motor, nastavíte si klimatizáciu a prípadne vyhrievanie sedadla, uvoľníte páku ručnej brzdy a pri pokuse o rozpohybovanie vozidla sa nedeje nič. Parkovacia ručná brzda sa neuvoľnila, evidentne primrzla. Čo to vlastne znamená a ako takúto situáciu riešiť?

Servis: ručná brzda, volant, ukazovatele, kontrolky, prístrojový panel / Hyundai i30 (r.v.2018)
Páka ručnej brzdy v Hyundai i30 so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou (2018)

Čo sa to vlastne stalo

Sústava ručnej (parkovacej) brzdy pozostáva okrem samotných bŕzd aj z laniek a pák. A tieto komponenty ako také nezamŕzajú, respektíve naše zimné teploty na ne významný vplyv nemajú. To, čo v skutočnosti mrzne, sú nečistoty obsahujúce vodu.

Voda hromadiaca sa v zmesi nečistôt na lankách a mechanizmoch pri mínusových teplotách zamrzne a takto vzniknutý ľad predstavuje mechanickú prekážku v pohybe, prípadne funguje ako lepidlo. Je to ako keď malý hrdina neveril radám rodičov a učiteľov, aby v zime neprikladal jazyk na zamrznutý kov a cenou za jeho zvedavosť bola bolesť po prilepení jazyka a kvapky krvi na snehu po odtrhnutí jeho špičky. Presne toto sa môže stať aj na brzde, ak ju večer poriadne dotiahnete ručnou pákou a počas niekoľkých hodín po vychladnutí sa prilepí.

Voda patrí k najväčším nepriateľom motoristov nielen vtedy, keď je na vozovke a predstavuje riziko akvaplaningu alebo po zamrznutí šmyku, ale aj v útrobách automobilu, kde dokáže spôsobovať koróziu alebo zablokovanie dôležitých mechanických komponentov.

Prečítajte si aj:


Naša povinná výbava: tento „zachraňovač situácie“ vždy vozíme v aute

ERIK STRÍŽ


Zlá rada: rozbehnúť to a prelomiť ľady

Motorista, ktorý nevie rozbehnúť svoje auto, spočiatku nevie, čo mu v jazde bráni, obyčajne až po chvíli odhadne, že mu zamrzol pákový a lankový mechanizmus alebo samotné brzdy. Zistiť, čo zamrzlo, pritom nie je triviálna záležitosť, preto sa motoristom zvykne odporúčať postup v štýle pokus-omyl.

Domáci majstri sa zvyknú riadiť heslom keď to nejde silou, pôjde to väčšou. V tomto prípade to síce neplatí, hoci istá racionálna dávka sily predsa len nájde uplatnenie.

Rôzne zdroje ponúkajú rôzne tipy na riešenie zamrznutej ručnej brzdy a jeden z tých horších je prekonať odpor a rozbehnúť sa s vozidlom napriek zaseknutej brzde. Ide o riskantný manéver, ktorý môže vyústiť do poškodenia brzdy.

Teória hovorí, že pri prekonávaní odporu vzniká teplo, ktoré nečistoty rozmrazí, respektíve pohyb ľad rozdrví, vo všeobecnosti sa však takýto postup neodporúča. Dôvod je ten, že ak sú zamrznuté napríklad lanká a na brzdových platničkách nie je ľad, ich funkcia je tak korektná a jazdou len poškodíte ich povrch, čo vyvrcholí do potreby výmeny brzdy zopár kilometroch jazdy.

Lepšie tipy ako vyriešiť zamrznutú ručnú brzdu

Rozumnejšou alternatívou má byť rozpohybovať auto jemne, iba na spojke, respektíve po zaradení stupňa D na automatickej prevodovke a citlivým striedaním plynu a brzdy.

Ďalšou možnosťou, ktorá zrejme napadne každému motoristovi ešte v sedadle vodiča, je zopákrát uvoľniť a zatiahnuť páku ručnej brzdy. Týmto neriskujete prakticky nič, v horšom prípade ľudovo povedané vyťahanie laniek, čoho náprava nie je náročný servisný úkon, mnohí ho zvládnu aj priamo doma.

Viaceré zdroje ďalej navrhujú priamymi miernymi údermi do bŕzd a náboja kolesa poškodiť ľad a umožniť tak jeho úplné rozpadnutie pri následnom rozjazde. To platí len v prípade, že je zamrznutá samotná brzda na kolese. Brzdy sú pomerne robustný a odolný komponent, napriek tomu odporúčame konať citlivo.

Tipom riešenia zamrznutej ručnej brzdy tiež môže byť nechať auto jednoducho naštartované, čím sa ohreje a ak je pod vozidlom sneh, odstrániť ho. Údajne tak vzniká príležitosť na šírenie tepla, ktoré napokon rozmrazí ľad a uvoľní zaseknutý mechanizmus.

Ak ani tieto tipy na váš problém nefungujú, problém bude potrebné riešiť komplikovanejšie - buď počkať na teplejšie počasie, alebo zavolať do servisu či privolať asistenčnú službu. Po objasnení situácie do telefónu by mal technik vedieť problém riešiť na mieste cieleným rozmrazením bŕzd a sústavy ručnej brzdy.

Výhodou dnešnej doby je, že poisťovne kvôli silnému konkurenčnému tlaku musia svoje ponuky povinného zmluvného poistenia PZP vybavovať aj asistečnými službami priamo v cene, takže v konečnom dôsledku nemusí takýto servis na mieste motoristu stáť ani euro.

Test Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TSI 4Motion (foto: Juraj Hrivnák pre auto motor a šport č. 01/2022)
Moderná konzola s ovládačom automatickej prevodovky, elektrickou parkovacou brzdou (P) a tlačidlom funkcie AutoHold vo Volkswagene Golf Alltrack 2.0 TSI 4Motion (2021)

Môže zamrznúť aj elektrická/elektronická parkovacia brzda?

Automobily bývajú vybavené elektrickými parkovacími brzdami. V takomto prípade v interiéri chýba klasická páka s tlačidlom na palec, je v nich iba elegantné tlačidlo alebo dvojsmerný prepínač so symbolom (P).

Po jeho stlačení alebo zatiahnutí sa uvoľní alebo zatiahne parkovacia brzda a v mnohých autách, obyčajne vo vyššej ako základnej výbave, je užitočná aj funkcia AutoHold, ktorá auto podrží pri rozjazde do kopca alebo po zastavení aj so zaradeným stupňom D na automatickej prevodovke.

Funkčný dizajn elektrickej brzdy je založený na ovládači a elektrickom motorčeku, ktorý blokuje zadné brzdy. Takto zostavený systém znižuje riziko zamrznutia bŕzd pri zimnom parkovaní, keďže neobsahuje sadu laniek a pák, ktoré sú rozmiestnené po celom podvozku a ktoré sa môžu zadrhávať alebo primŕzať v dôsledku nahromadenia nečistôt s vodou. Aj v tomto prípade však existuje riziko primrznutia bŕzd samotných.

Prečítajte si aj:


Čo robiť, ak ste na parkovisku poškriabali auto? Najhoršie, čo môžete spraviť, je len tak odísť

ERIK STRÍŽ


Čo robiť, ak ste našli svoje auto poškriabané alebo nabúrané? AKTUÁLNY postup

ERIK STRÍŽ


Tankujete za desať a často vám svieti kontrolka paliva? Pozor, riskujete viaceré poškodenia auta

ERIK STRÍŽ


Azubi Cars Škoda
Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk

Vybrané články

  1. 1

    TEST Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC: Dobrý, lepší, najlepší – ktorý z nich je elektrický Mercedes?

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie