Už aj Slováci môžu tankovať moderný ekodiesel.
V Leopoldove otvorili prvú čerpaciu stanicu s palivom B30 na Slovensku, k dispozícii je tiež pre bežných motoristov. Biopalivá, medzi nimi aj ekodiesel B30, **výrazne redukujú podiel skleníkových plynov v doprave,** pomáhajú znižovať závislosť Slovenska na dovoze ropy, ale aj prispievajú k sebestačnosti vo výrobe kŕmnych surovín, tvrdí to Združenie pre výrobu a využitie biopalív (ZVVB).
### EKOLOGICKÁ VÝROBA
Biopalivá zohrávajú kľúčovú úlohu pri dekarbonizácii sektoru dopravy a napĺňaní ambicióznych klimatických cieľov Európskej únie. *,,Slovensko dnes plní zelené ciele v doprave najmä vďaka biopalivám, ktoré tvoria 90% obnoviteľnej energie v doprave. Práve biopalivá sú v súčasnosti základom dekarbonizácie dopravy a som presvedčený, že aj napriek rozmachu elektromobility zohrajú kľúčovú rolu aj v budúcnosti“,* tvrdí Radoslav Jonáš, expert združenia ZVVB.
Výroba biopaliva okrem toho **produkuje významné množstvá vysoko proteínových kŕmnych surovín pre slovenských farmárov.** Ročne sa tak na Slovensku vyrobí približne 260 tisíc ton biopalív a zhruba 220 tisíc ton kŕmnych surovín. Tento podiel výrazne znižuje našu závislosť Slovenska na dovoze surovín zo zahraničia. Združenia pre výrobu a využitie biopalív navyše tvrdia, že výroba tohto druhu pohonných hmôt je bezodpadová.
Výroba biopaliva po sebe nezanecháva odpadový materiál.
### SÚČASNÉ VYUŽITIE
Biopalivá sa vo väčšej miere využívajú predovšetkým v nákladnej doprave. Pomerne zaužívané je palivo B20 pre traktory, prípadne stopercentná bionafta B100, ktorá je určená pre moderné kamióny a autobusy.
*,,Musíme si uvedomiť, že nákladná doprava je značným zdrojom emisií a dnes neexistuje riešenie, ktoré dokáže plnohodnotne nahradiť spaľovacie motory. Ak to myslíme s ochranou životného prostredia vážne, musíme využívať všetky ekologickejšie alternatívy, medzi ktoré patria aj biopalivá“,* povedal Jaroslav Kmeť, štátny tajomník ministerstva dopravy.
### PROBLÉM PRE STARÉ AUTÁ S palivami, ktoré obsahujú biozložku sa vodiči môžu už dnes stretnúť na každej čerpacej stanici, klasická nafta obsahuje 7% biozložky, a benzín 9% bioetanolu.
Väčší podiel biozložky v palive však robí problémy predovšetkým starším vozidlám. To, či je palivo B30 vhodné aj pre vaše vozidlo, si môžete pozrieť na uzávere palivovej nádrže svojho auta alebo v prevádzkovej príručke. V súčasnosti **moderné naftové motory od výrobcov Peugeot, Citroen, DS či Opel umožňujú tankovať palivo B30.**
Benzín E15 by mohol byť na našich čerpacích staniciach realitou už v priebehu nasledujúcich piatich rokov.
Príkladom môže byť aj nová generácia benzínového štvrovalca od koncernu Volkswagen s označením 1.5 TSI evo2 (EA 211). **Pomerne dôležitá je jeho schopnosť využívať nové ekologické palivá s väčším podielom biozložky.** Evo2 už ráta s pripravovaným benzínom s označením E15, ktorý bude obsahovať od 11 do 15 % biozložky v každom litri paliva.
Trend zvyšovania podielu biozložky v palivách ohrozuje prevádzku starších vozidiel. **[Novela zákona](https://www.nrsr.sk/web/Dynamic/DocumentPreview.aspx?DocID=512606) so sebou prináša zmeny v podiele biozložky v pohonných hmotách na čerpacích staniciach**. Zatiaľ čo pôvodný [zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby](https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2009/309/20220401) predpisoval podiel biozložky v motorových palivách na **minimálnej úrovni 8,2 %** od tohto roku a aj v tých nasledujúcich, novela prináša razantnú zmenu. Podľa jej § 14a o povinnosti plnenia referenčných hodnôt pri uvádzaní pohonných látok na trh, sa má podiel biozložky v nasledujúcich rokoch meniť. **Konkrétne hodnoty jej navyšovania sú uvedené v tabuľke nižšie**.
Novela zákona č. 309/2009 Z.z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby mení minimálne predpísané množtvo biozložky v palivách. Od roku 2023 nastane jej navyšovanie, ktoré vyvrcholí rokom 2030.
### E15 UŽ COSKORO
Portál [teraz.sk](https://www.teraz.sk/spravy/novela-o-podpore-oze-zvysuje-podiel-bio/636229-clanok.html) spadajúci pod [TASR](https://www.tasr.sk) uvádza, že rezort hospodárstva tento krok obhajuje slovami: „*Cieľom návrhu zákona je transpozícia smernice Európskeho parlamentu a Rady EÚ 2018/2001 z 11. decembra 2018 o podpore využívania energie z obnoviteľných zdrojov.*“
Samotný príchod benzínu s označením E15 je teda na spadnutie. **Pripomeňme si, že nie je to tak dávno, čo na naše čerpacie stanice zavítal benzín s označením E10**. Ten spôsobil medzi vodičmi pomerne rozsiahle diskusie ohľadom jeho bezpečnosti k starším autám. Je totiž faktom, že niektoré staršie autá by s jeho spaľovaním mohli mať problémy, ktoré by súviseli so stratou výkonu či kondenzovaním vody v palivovom vedení. V konečnom dôsledku by to mohlo mať negatívny dopad na motor auta a vyžadovalo by si to nemalé opravy.
AUTOVINY.SK » Aktuality » Na Slovensko prišla nafta s 30 % podielom biozložky. Je to rozsudok smrti pre staré autá alebo iba mýtus?