Na Slovensko prišla nafta s 30 % podielom biozložky. Je to rozsudok smrti pre staré autá alebo iba mýtus?

Už aj Slováci môžu tankovať moderný ekodiesel.
Vydané Text: 
V Leopoldove otvorili prvú čerpaciu stanicu s palivom B30 na Slovensku, k dispozícii je tiež pre bežných motoristov. Biopalivá, medzi nimi aj ekodiesel B30, **výrazne redukujú podiel skleníkových plynov v doprave,** pomáhajú znižovať závislosť Slovenska na dovoze ropy, ale aj prispievajú k sebestačnosti vo výrobe kŕmnych surovín, tvrdí to Združenie pre výrobu a využitie biopalív (ZVVB). ### EKOLOGICKÁ VÝROBA Biopalivá zohrávajú kľúčovú úlohu pri dekarbonizácii sektoru dopravy a napĺňaní ambicióznych klimatických cieľov Európskej únie. *,,Slovensko dnes plní zelené ciele v doprave najmä vďaka biopalivám, ktoré tvoria 90% obnoviteľnej energie v doprave. Práve biopalivá sú v súčasnosti základom dekarbonizácie dopravy a som presvedčený, že aj napriek rozmachu elektromobility zohrajú kľúčovú rolu aj v budúcnosti“,* tvrdí Radoslav Jonáš, expert združenia ZVVB. Výroba biopaliva okrem toho **produkuje významné množstvá vysoko proteínových kŕmnych surovín pre slovenských farmárov.** Ročne sa tak na Slovensku vyrobí približne 260 tisíc ton biopalív a zhruba 220 tisíc ton kŕmnych surovín. Tento podiel výrazne znižuje našu závislosť Slovenska na dovoze surovín zo zahraničia. Združenia pre výrobu a využitie biopalív navyše tvrdia, že výroba tohto druhu pohonných hmôt je bezodpadová.
Výroba biopaliva po sebe nezanecháva odpadový materiál.
### SÚČASNÉ VYUŽITIE Biopalivá sa vo väčšej miere využívajú predovšetkým v nákladnej doprave. Pomerne zaužívané je palivo B20 pre traktory, prípadne stopercentná bionafta B100, ktorá je určená pre moderné kamióny a autobusy. *,,Musíme si uvedomiť, že nákladná doprava je značným zdrojom emisií a dnes neexistuje riešenie, ktoré dokáže plnohodnotne nahradiť spaľovacie motory. Ak to myslíme s ochranou životného prostredia vážne, musíme využívať všetky ekologickejšie alternatívy, medzi ktoré patria aj biopalivá“,* povedal Jaroslav Kmeť, štátny tajomník ministerstva dopravy. ### PROBLÉM PRE STARÉ AUTÁ S palivami, ktoré obsahujú biozložku sa vodiči môžu už dnes stretnúť na každej čerpacej stanici, klasická nafta obsahuje 7% biozložky, a benzín 9% bioetanolu. Väčší podiel biozložky v palive však robí problémy predovšetkým starším vozidlám. To, či je palivo B30 vhodné aj pre vaše vozidlo, si môžete pozrieť na uzávere palivovej nádrže svojho auta alebo v prevádzkovej príručke. V súčasnosti **moderné naftové motory od výrobcov Peugeot, Citroen, DS či Opel umožňujú tankovať palivo B30.**
Benzín E15 by mohol byť na našich čerpacích staniciach realitou už v priebehu nasledujúcich piatich rokov.
Príkladom môže byť aj nová generácia benzínového štvrovalca od koncernu Volkswagen s označením 1.5 TSI evo2 (EA 211). **Pomerne dôležitá je jeho schopnosť využívať nové ekologické palivá s väčším podielom biozložky.** Evo2 už ráta s pripravovaným benzínom s označením E15, ktorý bude obsahovať od 11 do 15 % biozložky v každom litri paliva. Trend zvyšovania podielu biozložky v palivách ohrozuje prevádzku starších vozidiel. **[Novela zákona](https://www.nrsr.sk/web/Dynamic/DocumentPreview.aspx?DocID=512606) so sebou prináša zmeny v podiele biozložky v pohonných hmotách na čerpacích staniciach**. Zatiaľ čo pôvodný [zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby](https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2009/309/20220401) predpisoval podiel biozložky v motorových palivách na **minimálnej úrovni 8,2 %** od tohto roku a aj v tých nasledujúcich, novela prináša razantnú zmenu. Podľa jej § 14a o povinnosti plnenia referenčných hodnôt pri uvádzaní pohonných látok na trh, sa má podiel biozložky v nasledujúcich rokoch meniť. **Konkrétne hodnoty jej navyšovania sú uvedené v tabuľke nižšie**.
Novela zákona č. 309/2009 Z.z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby mení minimálne predpísané množtvo biozložky v palivách. Od roku 2023 nastane jej navyšovanie, ktoré vyvrcholí rokom 2030.
### E15 UŽ COSKORO Portál [teraz.sk](https://www.teraz.sk/spravy/novela-o-podpore-oze-zvysuje-podiel-bio/636229-clanok.html) spadajúci pod [TASR](https://www.tasr.sk) uvádza, že rezort hospodárstva tento krok obhajuje slovami: „*Cieľom návrhu zákona je transpozícia smernice Európskeho parlamentu a Rady EÚ 2018/2001 z 11. decembra 2018 o podpore využívania energie z obnoviteľných zdrojov.*“ Samotný príchod benzínu s označením E15 je teda na spadnutie. **Pripomeňme si, že nie je to tak dávno, čo na naše čerpacie stanice zavítal benzín s označením E10**. Ten spôsobil medzi vodičmi pomerne rozsiahle diskusie ohľadom jeho bezpečnosti k starším autám. Je totiž faktom, že niektoré staršie autá by s jeho spaľovaním mohli mať problémy, ktoré by súviseli so stratou výkonu či kondenzovaním vody v palivovom vedení. V konečnom dôsledku by to mohlo mať negatívny dopad na motor auta a vyžadovalo by si to nemalé opravy.







ODPORÚČANÉ


Poradca pri kúpe

Stále príťažlivejšia ponuka / Jeep Avenger

  • Jeep Avenger prišiel minulý rok na európsky trh s čisto elektrickým pohonom. Odvtedy sa situácia posunula a dnes dostanete toto kompaktné SUV aj s čisto benzínovým a mild hybridným motorom a už aj spojenie spaľovacieho motora s automatickou prevodovkou.

     Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 6/2024 
  • Test motocykla

    Ako pierko / Yamaha RayZR

  • Ak hľadáte malé, ľahké a obratné premiestňovadlo do mesta, prichádza Yamaha s niečím, čo vás môže zaujať. Navyše nestojí veľa peňazí a o jeho spoľahlivosti vôbec netreba pochybovať.

      
  • Servis

    Nevydržali ani 100 000 km: Desať najhorších áut v teste odolnosti

  • Uvažujete nad kúpou nového auta a jeho dlhodobá spoľahlivosť je pre vás kľúčová? Potom by ste mali poznať výsledky nemeckých testov dlhodobej odolnosti áut. Nedopadli dobre ani pre nemecké značky.

     Dlhodobým testom odolnosti prešlo viac ako 100 áut.