Nezbedník / GasGas SM 700

Motocykle značky GasGas sa nám spájajú väčšinou s trialom. Lenže prechodom pod KTM sa ich ponuka rozšírila. Keď sa nám naskytla možnosť zoznámiť sa s ich modelom z kategórie supermoto, nemohli sme odolať.
Vydané  Text: 
Priaznivci motoršportu, ktorí ho sledujú dôslednejšie a vedia viac, ako iba to, že existuje nejaký Schumacher, Hamilton, prípadne to, že motocyklisti sa hrajú na Valentina Rossiho, isto evidujú aj trial. V ňom dlho dominoval Španiel Adam Raga, ktorý získaval tituly na motocykli GasGas. Španielska značka, ktorej názov nabáda poriadne pridať plyn, sa mi preto spájala s terénnymi nerovnosťami, po ktorých by bežný človek chodil iba s horským vodcom a horolezeckým lanom. A, samozrejme, s mimoriadnou ovládateľnosťou, detailným vyvážením a citom pre jazdu. Keď mi prišla možnosť vyskúšať si GasGas SM 700, preniesli sa mi v mysli všetky tieto schopnosti na cestu. Veď vysoké zdvihy, takmer rovné sedadlo umiestnené vo výške takmer 90 cm nad vozovkou na vrchu motocykla, aby ste sa po ňom vedeli dobre hýbať a meniť ťažisko podľa potreby či nasrdený 1-valcový motor, to všetko evokuje, že tento stroj nebude na dlhé a nekonečné výlety za dobrodružstvom. Tento motocykel vám poskytne neopakovateľné dobrodružstvá napríklad aj na veľkom parkovisku. Na ňom sa naplno prejavia aj schopnosti nanajvýš cestných pneumatík s minimálnym vzorom.
### Osmička za tisíc Keď sme s kamarátmi zamladi hrávali sedmu, pridávali sme niektorým kartám vyššie hodnoty, aby sa tak zvýšila zábava. GasGas v tom išiel ešte ďalej. Na úzkom displeji vždy zobrazuje rýchlosť a zaradenú rýchlosť, ostatné základné informácie si preklikávate. A jednou zo zobrazených možností sú aj otáčky. Síce iba v tisíckach, ale sú. Šetrenie miesta sa prejavilo v tom, že každú tisícku otáčok predstavuje jedna osmička. Točíte 3 000 ot./min.? Vidíte 888. A tak ďalej. Zaujímavý prístup. V plnej paľbe, keď riešite všetko okolo seba a na otáčkomer hodíte iba očko, to môže byť zaujímavé. Ja som sa vždy rýchlo zorientoval a vedel či už radiť, alebo ešte potiahnuť. Väčšinou víťazilo to druhé. Jednovalcový motor sa totiž najlepšie cíti vtedy, keď je dobre roztočený. Vtedy veľmi svižne reaguje na elektronicky dávkovaný plyn a poskytuje krásnu pružnosť.
Navyše máte k dispozícii dva režimy. Jeden pokojnejší, druhý s ostrejšími reakciami na plyn, vypnutou trakčnou kontrolou a ABS na zadnom kolese. Čo sa dá v takých prípadoch vyvádzať s motocyklom, je asi každému jasné. Nič, čo by ste chceli zažívať na uzatvorenom sídlisku, no užijete si niekde na veľkom parkovisku bez áut. Dosýta a ešte raz. GasGas SM 700 nemá veľa ovládačov. No má také, ktoré na mnohých strojoch nenájdete. Napríklad úplné vypnutie náklonového ABS aj trakčnej kontroly. A to sú vstupenky do sveta veľkej zábavy. Už len vedieť, ako na ňu. Prípadne sa to začať učiť. Lebo toto supermoto má zábavu rado.
### Špičková technika Zábava je jedna vec, poctivá mechanika druhá. Mnoho dojmov z jazdy a ovládania vzniká na základe toho, ako radí prevodovka. Za tú si GasGas u mňa zaslúži absolutórium. Najmä za radenie jednotky. Zažil som mnoho spôsobov – od šliapania medu a kapusty až po surový kovový zvuk, keď som sa obával o každý zub. SM 700 je úplne inde. Jednotka sa po stlačení hydraulickej spojky radí nekonečne presne a jednoznačne, zapadá s príjemne tlmeným zvukom. Ten vám dáva dostatok dôvery, že prevodovka zavládne aj tvrdé zaobchádzanie. Rovnako presne sa radia aj všetky ostatné stupne, k čomu pomáha aj rýchloradenie bez spojky.
Čo sa jej pri charaktere motocykla môže veľmi rýchlo stať. Alebo, že by to tak mala rada? Možné to je. Síce má prevodovka 6 stupňov, aby jazdila hladko a s minimom vibrácií, v meste sa dostanete na trojku, na obchvate nanajvýš na štvorku, pričom vibrácie potláča aj dvojité zapaľovanie a vyvažovací hriadeľ. Päťka so šestkou poznajú iba mimomestské presuny, ktoré však nepatria medzi to, čo by ste nevyhnutne vyhľadávali. Nie, že by to nezvládla, no štandardné sedadlo je úzke a relatívne tvrdé. Čiže ideálne, aby ste na ňom presúvali ťažisko počas dynamickej jazdy, no na dlhšie trasy už odporúčam jeho výmenu za komfortnú verziu, alebo tréning odhodlania. Lebo jeho skvostný nastaviteľný podvozok WP Apex dokáže neskutočne žehliť nerovnosti a brzdy dávkujete podľa toho, s akou presnosťou na milimeter chcete zastaviť. **V každom prípade, GasGas SM 700 patrí medzi motocykle pre fajnšmekrov**. Tých, ktorí vedia, ako z neho vyťažiť jeho nekonečné schopnosti a naplno si ich užiť. Toto je stroj, ktorý dokonale stelesňuje konštruktérsky um pretavený do priam dokonalej ovládateľnosti, pričom ešte aj z vás môže urobiť lepších jazdcov. V tomto momente nespochybniteľne platí, že cesta z práce domov bude síce výrazne dlhšia, no o to veselšia.
Technické údaje GasGas SM 700
Motor R1, 692,7 cm3
Výkon 55 kW (74 k) pri 8 000 ot./min.
Krútiaci moment 73,5 Nm pri 6 500 ot./min.
Pohon pohon zadného kolesa M6, reťaz
Pneumatiky predná 120/70 R17; zadná 160/60 R17
Suchá hmotnosť 148,5 kg
Objem nádrže 13,5 l
Cena 11 450 €








Pokračujte na ďalší príspevok »



Dopravná poradňa

Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke

  • V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.

     Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.