Aktuality

Ceny vzácnych kovov rastú! Experti očakávajú, že elektromobily budú najbližšie roky ešte drahšie

Trakčný akumulátor (batéria) v elektromobile RENAULT MEGANE E-TECH 2022 s 8 modulmi - ilustračná fotografia
Trakčný akumulátor (batéria) v elektromobile RENAULT MEGANE E-TECH 2022 s 8 modulmi - ilustračná fotografia

Ceny lítia, kobaltu a niklu v minulom roku prudko vzrástli, čo narušilo marže výrobcov elektromobilov v kľúčovom bode rozvoja elektromobility. S rastúcim dopytom teraz musia čeliť rozhodnutiu: prekusnúť zvýšené náklady, alebo ich preniesť na spotrebiteľov.

Ceny batérií sa v posledných rokoch približovali k úrovniam, pri ktorých by výrobcovia už dokázali vyrobiť konkurencieschopný elektromobil s cenovkou porovnateľnou so spaľovacími autami. Tento zlom by umožnil masové rozšírenie elektrických vozidiel bez štátnych dotácií. Situácia sa však začína meniť. Ceny batérií sa tento rok (prvýkrát za viac ako desať rokov) zvýšia a v kombinácii prebiehajúcou infláciou by mohlo dôjsť k oddialeniu vízie dostupnej elektromobility.

„Zníženie cien batérií na 100 dolárov za kilowatthodinu je teraz dosiahnuteľným cieľom vďaka novému chemickému zloženiu batérií a konštrukcii článkov,“ uviedli analytici BNEF. „Ak však ceny surovín zostanú zvýšené alebo sa ešte zvýšia, tento „bod zlomu“ by sa mohol oneskoriť o niekoľko rokov.“

Medzinárodná energetická agentúra vyjadrila podobné obavy v ročnej predpovedi minulý mesiac.

Generálny riaditeľ spoločnosti Stellantis, Carlos Tavares, patrí medzi tých, ktorí varovali, že ceny surovín by mohli spomaliť masovú adaptáciu elektromobilov. Tavares minulý mesiac povedal, že priemysel narazí na vážny problém s dodávkami batérií okolo rokov 2025 alebo 2026. Cena jednotky lítia vzrástla za posledný rok viac ako päťnásobne, zatiaľ čo ceny kobaltu a niklu tiež poskočili.

Pre výrobcov automobilov však existujú určité známky uvoľnenia, keďže ceny lítia, kobaltu a niklu v posledných týždňoch začali opäť stagnovať alebo sa stabilizujú. Pri tom netreba zabúdať na skutočnosť, že inflácia zasiahla aj konvenčné automobily. Spaľovacie automobily stúpajú na cene pre zvyšujúce sa výrobné náklady a spotrebiteľov trápia tiež drahšie pohonné hmoty.

Benzín, čerpacia stanica, palivo, nafta

„Rastúce náklady na batérie nenarušia prijatie elektrických vozidiel v blízkej budúcnosti,“ uviedli analytici BNEF. „Niektoré z faktorov, ktoré spôsobujú vysoké náklady na suroviny na batérie – vojna, inflácia, obchodné trenie – tiež tlačia na cenu benzínu a diesel na rekordné maximá.“

Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

VW Golf R (auto motor a šport č. 10/2022)
Testy

To sú tlaky! Test VW Golf R

Vrcholná verzia Golfu chce byť auto, ktoré dokáže všetko. Voziť vás každý deň do práce v lete aj v zime, zabaviť vás na okreske, naháňať autá na okruhu a dokonca aj driftovať. Dokáže to všetko?