Aktuality

Zvládnu to naše cesty? Nové elektromobily budú môcť podľa novely vážiť až 4,25 tony!

výtlky, cesty, komunikácie, opravy,

Na Slovensku došlo 6.apríla 2022 k vládnemu schváleniu novely cestného zákona, ktorá upravuje maximálnu prípustnú hmotnosť vozidla pre vodičov s preukazom skupiny B. Zatiaľ čo doteraz bola hranica stanovená na 3,5 tony, po novom budú môcť osobné motorové vozidlá jazdiť po cestách s maximálnou prípustnou hmotnosťou až 4,25 tony.

Zmena sa však nebude týkať každého vozidla, pretože novela myslela špecificky na automobily využívajúce alternatívny druh pohonu. Do tejto kategórie tak môžeme zaradiť všetky plug-in hybridné, elektrické alebo vodíkové modely, ktoré sa budú vyskytovať na slovenských cestách.

„Vodičské oprávnenie skupiny B bude oprávňovať jeho držiteľa viesť aj motorové vozidlá do 4,25 t s pohonom na alternatívne palivá.“

Dôvod tejto úpravy je jednoduchý – vozidlá s alternatívnym pohonom sú zvyčajne ťažšie než porovnateľný automobil so spaľovacím motorom. Nejde pritom o zanedbateľné hodnoty. V závislosti od kategórie, hmotnosť batérií môže predstavovať navýšenie až o 500 kg.

Trakčný akumulátor (batéria) v elektromobile Citroën ë-C4 - ilustračná fotografia
Trakčný akumulátor (batéria) v elektromobile Citroën ë-C4 - ilustračná fotografia

Koľko váži elektromobil?

Zatiaľ čo hmotnosť spaľovacích áut sa dnes (v závislosti od triedy a veľkosti) pohybuje od 900 do 1 900 kilogramov. Pohotovostná hmotnosť elektromobilov už bežne presahuje 2 000 kilogramov.

Maximálna prípustná hmotnosť osobného elektrického SUV Škoda Enyaq iV je na úrovni 2 600 kilogramov, osobná dodávka Mercedes-Benz EQV dosahuje legislatívnu hranicu 3 500 kilogramov. A s neustále zväčšujúcimi sa batériami môže hmotnosť elektrických modelov ešte podrásť.

Novela cestného zákona tak výrobcom umožní vyrábať elektromobily s ešte väčšími (a ťažšími) batériami.

Utrpí infraštruktúra

S pribúdajúcim počtom elektromobilov však môže dôjsť k predčasnému opotrebovaniu asfaltových povrchov pozemných komunikácií. Na zdvojnásobenie priemernej hmotnosti osobného vozidla neboli cesty pripravené, pričom mnohé z nich sú v zúfalom stave už pod súčasným náporom automobilovej dopravy.

Elektromobilita tak so sebou prinesie aj zvýšené výdavky na správu cestných komunikácií, čoho výsledkom môže byť zavedenie novej cestnej dane na základe hmotnosti prevádzkovaného automobilu.

Okrem toho môže mať vysoká hmotnosť negatívny vplyv aj na jazdné vlastnosti a ovládateľnosť vozidla v krízových situáciách. O vplyve hmotnosti na jazdné vlastnosti sme sa presvedčili aj v rámci VIDEOTESTU.

VIDEO: Ako fungujú nabíjacie stojany?

Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

VW Golf R (auto motor a šport č. 10/2022)
Testy

To sú tlaky! Test VW Golf R

Vrcholná verzia Golfu chce byť auto, ktoré dokáže všetko. Voziť vás každý deň do práce v lete aj v zime, zabaviť vás na okreske, naháňať autá na okruhu a dokonca aj driftovať. Dokáže to všetko?