Zvládnu to naše cesty? Nové elektromobily budú môcť podľa novely vážiť až 4,25 tony!

Zaťaženie pozemných komunikácií sa má v budúcnosti zvýšiť.
Vydané  Text: 
Na Slovensku došlo 6.apríla 2022 k vládnemu [schváleniu novely](https://www.facebook.com/ministerstvovnutraSR/posts/350472787109460) cestného zákona, ktorá upravuje maximálnu prípustnú hmotnosť vozidla pre vodičov s preukazom skupiny B. Zatiaľ čo doteraz bola hranica stanovená na 3,5 tony, **po novom budú môcť osobné motorové vozidlá jazdiť po cestách s maximálnou prípustnou hmotnosťou až 4,25 tony.** Zmena sa však nebude týkať každého vozidla, pretože novela myslela špecificky na automobily využívajúce alternatívny druh pohonu. Do tejto kategórie tak môžeme zaradiť všetky plug-in hybridné, elektrické alebo vodíkové modely, ktoré sa budú vyskytovať na slovenských cestách. > „Vodičské oprávnenie skupiny B bude oprávňovať jeho držiteľa viesť aj motorové vozidlá do 4,25 t s pohonom na alternatívne palivá.“ Dôvod tejto úpravy je jednoduchý – vozidlá s alternatívnym pohonom sú zvyčajne ťažšie než porovnateľný automobil so spaľovacím motorom. Nejde pritom o zanedbateľné hodnoty. **V závislosti od kategórie, hmotnosť batérií môže predstavovať navýšenie až o 500 kg.**
Trakčný akumulátor (batéria) v elektromobile Citroën ë-C4 - ilustračná fotografia
### Koľko váži elektromobil? Zatiaľ čo hmotnosť spaľovacích áut sa dnes (v závislosti od triedy a veľkosti) pohybuje od 900 do 1 900 kilogramov. **Pohotovostná hmotnosť elektromobilov už bežne presahuje 2 000 kilogramov.** Maximálna prípustná hmotnosť osobného elektrického SUV Škoda Enyaq iV je na úrovni 2 600 kilogramov, osobná dodávka Mercedes-Benz EQV dosahuje legislatívnu hranicu 3 500 kilogramov. A s neustále zväčšujúcimi sa batériami môže hmotnosť elektrických modelov ešte podrásť. **Novela cestného zákona tak výrobcom umožní vyrábať elektromobily s ešte väčšími (a ťažšími) batériami.** ### Utrpí infraštruktúra S pribúdajúcim počtom elektromobilov však môže dôjsť k predčasnému opotrebovaniu asfaltových povrchov pozemných komunikácií. Na zdvojnásobenie priemernej hmotnosti osobného vozidla neboli cesty pripravené, pričom **mnohé z nich sú v zúfalom stave už pod súčasným náporom automobilovej dopravy.** Elektromobilita tak so sebou prinesie aj zvýšené výdavky na správu cestných komunikácií, čoho **výsledkom môže byť zavedenie novej cestnej dane na základe hmotnosti prevádzkovaného automobilu.** Okrem toho môže mať vysoká hmotnosť negatívny vplyv aj na jazdné vlastnosti a ovládateľnosť vozidla v krízových situáciách. O vplyve hmotnosti na jazdné vlastnosti sme sa presvedčili aj v rámci [VIDEOTESTU](https://youtu.be/dqOHIJAEKlQ). ### VIDEO: Ako fungujú nabíjacie stojany?




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



Dopravná poradňa

Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke

  • V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.

     Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.