Toto sa Európskej únii páčiť nebude! Vysoké ceny paliva naštartovali predaj naftových áut s nízkou spotrebou

Na trhu s jazdenými vozidlami začal stúpať záujem o úsporné naftové motory.
Vydané  Text: 
Vpád ruských vojsk na ukrajinské územie zamiešal kartami aj na automobilovom trhu. Automobilkám sa obmedzil, alebo dokonca úplne zastavil dovoz niektorých dielov z ukrajinských tovární, čím musia obmedzovať produkciu vo svojich výrobných závodoch. Po nútených odstávkach počas covidových locdownov sa tak budú dodacie lehoty nových vozidiel opäť predlžovať. To spôsobí ďalší tlak na už aj tak napätý sekundárny trh, kde doteraz kontinuálne rástli ceny ojazdených áut a s pribúdajúcimi problémami sa nedá očakávať zlepšenie. **Na celkovú situáciu pritom ešte vplýva aj pretrvávajúca energetická kríza.** Tá sa po elektrine a plyne v posledných týždňoch naplno prejavuje i v cenách pohonných hmôt, ktoré už prekonali historické maximá. *„Sledujeme, že od začiatku vojny na Ukrajine zákazníci začali viac zvažovať, či je pre nich konkrétne vozidlo vhodné, a to najmä kvôli spotrebe paliva. Výber auta tak viac prispôsobujú svojim finančným možnostiam a budúcim nákladom na prevádzku. Častejšie si volia základné a úsporné motorizácie aj pri autách vyššej kategórie. Napríklad pri vozidlách z koncernu Volkswagen sú teraz častejšie dopytované motory 1.6 TDI aj pri modeloch, ako je Škoda Superb alebo Volkswagen Passat. Dokonca aj tí, pre ktorých bola elektromobilita doteraz skôr výstrelkom určeným len pre určitú skupinu ľudí, sa začínajú vo väčšej miere zaujímať o hybridné vozidlá a elektromobily, ktorých prevádzka je za súčasnej situácie ekonomicky priaznivejšia,“* hovorí Petr Vaněček, prevádzkový riaditeľ spoločnosti AURES Holdings.
Volkswagen Passat Variant (2006)
Aj keď cena ropy a s ňou aj ceny pohonných hmôt v posledných dňoch mierne klesli, **dá sa očakávať, že motoristi budú aj naďalej uprednostňovať maloobjemové benzínové a úspornejšie dieselové motory.** Miera inflácie vo februári presiahla 8,2 %, čo zákazníkov vedie k šetreniu. Vyššie ceny pohonných hmôt sa v najbližšom čase nepochybne premietnu aj do cien všetkých produktov a to následne povedie k ďalšiemu obmedzeniu spotreby domácností. ### Elektromobilov je stále málo Elektromobilita bola v stredoeurópskom priestore doteraz u mnohých vnímaná skôr ako „nutné zlo“ a **veľa zákazníkov si v trhovom prostredí bez dotácií štátu zatiaľ nenašla.** Ako ukázala analýza trhu jazdených vozidiel, ktorú pravidelne robí AURES Holdings – vo februári minulého roka bolo na slovenskom trhu v ponuke ojazdených vozidiel 44 673 tisíc áut, pričom len 105 z nich bolo plne elektrických a 322 s hybridným pohonom. Vo februári tohto roku bolo v slovenskej ponuke ojazdených vozidiel 43 909 tisíc áut, z ktorých 158 bolo plne elektrických a hybridných už bolo 414. Pri plne elektrických vozidlách bolo v ponuke najviac vozidiel BMW i3, nasledoval Nissan Leaf a Tesla Model S. Do prvej päťky sa dostala aj Tesla Model 3 a Renault Zoe. **U Hybridov je dominantnou značkou japonská Toyota,** ktorá kraľuje na prvých piatich miestach s modelmi C-HR, RAV 4, Corolla, Yaris a Auris.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!