Ako je to s prednosťou autobusov, keď opúšťajú zastávku a BUS pruh?

Pýtali sme sa vodičov v našom okolí, či vedia, kedy dávať prednosť autobusom. Neprekvapilo nás, že väčšina motoristov o svojich povinnostiach nevedela a preto ich ani nedodržiavala.
Vydané  Text: 
Počas februára tohto roka som vo svojom okolí realizoval malý prieskum, v ktorom som zisťoval, či slovenskí motoristi vedia o svojich právach a povinnostiach súvisiacich s jazdou autobusov a trolejbusov v cestnej premávke. Z celkovo 25 opýtaných až 19 motoristov nevedelo správne odpovedať na všetky tri nasledovné otázky: * musím dať prednosť autobusu či trolejbusu, keď vychádza zo zastávky? * musím dať prednosť autobusu či trolejbusu, keď vychádza z vyhradeného jazdného pruhu, takzvaného BUS pruhu? * musím umožniť prejazd autobusu za mnou do vyhradeného pruhu aj za tú cenu, že poruším zákaz jazdy vo vyhradenom pruhu, ktorý je predo mnou? ### Správne odpovede sú nasledovné: **Musím dať prednosť autobusu či trolejbusu, keď vychádza zo zastávky?** * **ÁNO v obci**, na základe [§ 23 ods. 5 Zákona o cestnej premávke](https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2009/8/#paragraf-23.odsek-5) * V praxi sa stretávame s tým, že vodiči rozumejú svojej povinnosti a keď vodič autobusu (alebo trolejbusu) zapne smerovku, vodiči správne spomalia alebo aj zastavia, aby autobusu umožnili výjazd zo zastávky.
Autobusový spoj MHD v Bratislave. Ilustračná fotografia k témam BUS, autobus, trolejbus, verejná doprava, MHD, Bratislava, doprava
**Musím dať prednosť autobusu či trolejbusu, keď vychádza z vyhradeného jazdného pruhu, takzvaného BUS pruhu?** * **ÁNO**, na základe [§ 12 ods. 3 Zákona o cestnej premávke](https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2009/8/#paragraf-12.odsek-3) * V praxi sa stretávame skôr s tým, že vodiči dávajú prednosť autobusu vychádzajúcemu zo zastávky, ale nie z vyhradeného jazdného pruhu. Pritom zákon je veľmi jednoznačný – ak vodič autobusu dáva znamenie o zmene smeru jazdy, teda zapol smerovku, ostatní motoristi mu musia dať prednosť. **Musíte umožniť prejazd autobusu za mnou aj za tú cenu, že poruším zákaz jazdy vo vyhradenom pruhu, ktorý je predo mnou?** Je to denná situácia na výjazde z D1 na Gagarinovu smer Vrakuňa v Bratislave. Potrebujem sa preradiť do ľavého pruhu, ale kolóna stojacich áut mi to neumožňuje a za mnou už trúbi vodič trolejbusu, že mu bránim prejazde na zastávku vo vyhradenom jazdnom pruhu – mám teda porušiť zákaz a vojsť na tento vyhradený pruh? * **NIE**, pretože vy nesmiete jazdiť po vyhradenom jazdnom pruhu, ktorý nie je určený pre vašu kategóriu vozidla. * Podľa [§ 25 ods. 1 písm. e)](https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2009/8/#paragraf-21.odsek-1) sa síce na pripájacom alebo odbočovacom pruhu nesmie zastaviť a stáť, lenže keď čakáte na príležitosť pripojiť sa do vedľajšieho pruhu, nie je to považované za zastavenie. * Zároveň podľa[ § 10 ods. 10](https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2009/8/#paragraf-10.odsek-10) platí, že tam, kde sa jazdné pruhy v jednom smere jazdy zbiehajú, vodič idúci v priebežnom jazdnom pruhu je pri súbežnej jazde povinný umožniť vodičovi prvého vozidla nachádzajúceho sa v jazdnom pruhu, ktorý sa zaraďuje do priebežného jazdného pruhu, preradenie do priebežného jazdného pruhu. * Počas dopravnej zápchy sa podľa zákona majú vodiči takzvane zipsovať. ### Neznalosť zákona neospravedlňuje Aj v tomto prípade je potrebné pripomenúť, že neznalosť zákona neospravedlňuje a každý motorista by sa mal vzdelávať počas celého svojho života. Zákon o cestnej premávke sa novelizuje každý rok a my tieto zmeny aktívne sledujeme. Ak vás zaujímajú odpovede na ďalšie dopravné problémy, navštívte našu **[dopravnú poradňu pripravovanú exkluzívne pre AUTOVINY.SK](https://autoviny.sk/obsah/znacka/poradna)**.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Predstavujeme AUDI Q6 e-tron: Technologický skok

  • Toto nie je vylepšenie, ani evolúcia. Audi Q6 e-tron predstavuje úplne novú generáciu elektromobilov Audi.

     Nová platforma, nový dizajn, nové technológie, nové riešenia. Také významné, že budú základnými stavebnými kameňmi pre Audi ešte na mnoho ďalších rokov.  Model Q6 e-tron je priekopníkom, ktorý prináša tieto riešenia ako úplne prvý.
  • SERVIS

    Inovatívny rad legálnych žiaroviek OSRAM NIGHT BREAKER® LED W5W je dostupný už aj na Slovensku

  • ams OSRAM, svetový líder v oblasti optických riešení, rozšíril rodinu na Slovensku legálnych LED žiaroviek OSRAM NIGHT BREAKER® LED o žiarovku W5W.

     Osvedčenie Ministerstva dopravy SR o vnútroštátnom typovom schválení komponentu je aktuálne udelené pre náhradné LED svetelné zdroje typu: H1-LED, H4-LED, H7-LED, H7-LED (24 V), a novo aj pre W5W-LED.