Ako je to s prednosťou autobusov, keď opúšťajú zastávku a BUS pruh?

Pýtali sme sa vodičov v našom okolí, či vedia, kedy dávať prednosť autobusom. Neprekvapilo nás, že väčšina motoristov o svojich povinnostiach nevedela a preto ich ani nedodržiavala.
Vydané  Text: 
Počas februára tohto roka som vo svojom okolí realizoval malý prieskum, v ktorom som zisťoval, či slovenskí motoristi vedia o svojich právach a povinnostiach súvisiacich s jazdou autobusov a trolejbusov v cestnej premávke. Z celkovo 25 opýtaných až 19 motoristov nevedelo správne odpovedať na všetky tri nasledovné otázky: * musím dať prednosť autobusu či trolejbusu, keď vychádza zo zastávky? * musím dať prednosť autobusu či trolejbusu, keď vychádza z vyhradeného jazdného pruhu, takzvaného BUS pruhu? * musím umožniť prejazd autobusu za mnou do vyhradeného pruhu aj za tú cenu, že poruším zákaz jazdy vo vyhradenom pruhu, ktorý je predo mnou? ### Správne odpovede sú nasledovné: **Musím dať prednosť autobusu či trolejbusu, keď vychádza zo zastávky?** * **ÁNO v obci**, na základe [§ 23 ods. 5 Zákona o cestnej premávke](https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2009/8/#paragraf-23.odsek-5) * V praxi sa stretávame s tým, že vodiči rozumejú svojej povinnosti a keď vodič autobusu (alebo trolejbusu) zapne smerovku, vodiči správne spomalia alebo aj zastavia, aby autobusu umožnili výjazd zo zastávky.
Autobusový spoj MHD v Bratislave. Ilustračná fotografia k témam BUS, autobus, trolejbus, verejná doprava, MHD, Bratislava, doprava
**Musím dať prednosť autobusu či trolejbusu, keď vychádza z vyhradeného jazdného pruhu, takzvaného BUS pruhu?** * **ÁNO**, na základe [§ 12 ods. 3 Zákona o cestnej premávke](https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2009/8/#paragraf-12.odsek-3) * V praxi sa stretávame skôr s tým, že vodiči dávajú prednosť autobusu vychádzajúcemu zo zastávky, ale nie z vyhradeného jazdného pruhu. Pritom zákon je veľmi jednoznačný – ak vodič autobusu dáva znamenie o zmene smeru jazdy, teda zapol smerovku, ostatní motoristi mu musia dať prednosť. **Musíte umožniť prejazd autobusu za mnou aj za tú cenu, že poruším zákaz jazdy vo vyhradenom pruhu, ktorý je predo mnou?** Je to denná situácia na výjazde z D1 na Gagarinovu smer Vrakuňa v Bratislave. Potrebujem sa preradiť do ľavého pruhu, ale kolóna stojacich áut mi to neumožňuje a za mnou už trúbi vodič trolejbusu, že mu bránim prejazde na zastávku vo vyhradenom jazdnom pruhu – mám teda porušiť zákaz a vojsť na tento vyhradený pruh? * **NIE**, pretože vy nesmiete jazdiť po vyhradenom jazdnom pruhu, ktorý nie je určený pre vašu kategóriu vozidla. * Podľa [§ 25 ods. 1 písm. e)](https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2009/8/#paragraf-21.odsek-1) sa síce na pripájacom alebo odbočovacom pruhu nesmie zastaviť a stáť, lenže keď čakáte na príležitosť pripojiť sa do vedľajšieho pruhu, nie je to považované za zastavenie. * Zároveň podľa[ § 10 ods. 10](https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2009/8/#paragraf-10.odsek-10) platí, že tam, kde sa jazdné pruhy v jednom smere jazdy zbiehajú, vodič idúci v priebežnom jazdnom pruhu je pri súbežnej jazde povinný umožniť vodičovi prvého vozidla nachádzajúceho sa v jazdnom pruhu, ktorý sa zaraďuje do priebežného jazdného pruhu, preradenie do priebežného jazdného pruhu. * Počas dopravnej zápchy sa podľa zákona majú vodiči takzvane zipsovať. ### Neznalosť zákona neospravedlňuje Aj v tomto prípade je potrebné pripomenúť, že neznalosť zákona neospravedlňuje a každý motorista by sa mal vzdelávať počas celého svojho života. Zákon o cestnej premávke sa novelizuje každý rok a my tieto zmeny aktívne sledujeme. Ak vás zaujímajú odpovede na ďalšie dopravné problémy, navštívte našu **[dopravnú poradňu pripravovanú exkluzívne pre AUTOVINY.SK](https://autoviny.sk/obsah/znacka/poradna)**.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk


ODPORÚČANÉ