96 percent áut odomkli s technikou za sto eur, za všetko môže funkcia pre vyšší komfort

Autá so systémom bezkľúčového odomykania sú podľa nemeckého autoklubu ADAC ľahkou korisťou. Otestoval 482 áut s bezkľúčovým systémom, skúškou prešlo iba 21 z nich!
Vydané  Text: 

### Komfort namiesto bezpečnosti? Presne tak Nemecký autoklub ADAC koncom minulého roka realizoval **test bezpečnosti nových vozidiel** a ich ochranu pred pokusom o krádež. Vyskúšal tak **jednu z najväčších slabín moderných áut**, takzvaný **bezkľúčový vstup** (keyless). Výhody bezkľúčového vstupu a štartu sú nespochybniteľné, zvyšujú komfort, ale obyčajne sú výhodné aj pre zlodejov áut. Pre nich sú, údajne, autá s bezkľúčovým vstupom a štartom ľahkou korisťou, **stačí im technika v hodnote len sto eur!** Technológie bezkľúčového vstupu však automobilky priebežne vylepšujú a v aktuálnej generácii už nie je dôvod na pochybnosti, ak si zadovážite správnu značku auta. ADAC otestoval dovedna 482 áut a štyri motocykle a je **škandál**, že sa **nepodarilo prelomiť zámky iba 21 z nich**. Keď sa takýto test [realizoval v roku 2020](https://www.autoviny.sk/reportaze/121545/chcete-nove-auto-ktore-zlodeji-neukradnu-vw-golf-8-exceloval-v-testoch-bezpecnosti-adac), výsledky boli značne horšie, spomedzi 360 kusov automobilov špecialisti z ADACu neprelomili bezpečnosť iba šiestich. Päť bolo prémiových vozidiel a iba jedno z áut bolo „ľudové“ – práve Volkswagen Golf 8. Ten mal dobré výsledky tento rok tiež, rovnako ako ďalšie modely a značky z koncernu Volkswagen. > Štúdia ADAC dokazuje, že autá a motocykle s komfortným uzamykacím systémom „Keyless“ sa zvyčajne dajú ukradnúť oveľa ľahšie ako vozidlá s bežným kľúčom na diaľkové ovládanie.
Snímka z videa autoklubu ADAC. Ilustračný záber odhaľuje spôsob, akým zlodeji áut môžu vniknúť do automobilu so systémom bezkľúčového odomykania a prípadne naštartovať motor.
**Veľká bezpečnostná medzera** v komfortných kľúčoch, známych ako bezkľúčové systémy, značne uľahčuje prácu zlodejov: Stačí sa priblížiť ku kľúču od auta alebo motorky s malým zariadením a k dverám auta alebo motocykla pomocou druhého zariadenia. Dosahy signálov sú takto „predĺžené“ na stovky metrov a auto sa dá otvoriť, rovnako ako zámky riadidiel na motocykloch. Funguje to aj vtedy, keď je kľúč v dome alebo keď sa majiteľ nachádza v pivnici s kľúčom vo vrecku nohavíc, upozorňuje ADAC. Problémom je tiež skutočnosť, že **takmer všetky vozidlá sa pritom dajú aj naštartovať a jazdiť!** Proti neoprávnenému štartu sú podľa výsledkov zabezpečené iba modely vozidiel, ktoré nemali vo výbave aj bezkľúčový štart a napríklad Mazda CX-30, nový Nissan Qashqai či Renaulty Arkana, Captur, Clio a Kangoo. Podľa odborníkov ADAC si obe zariadenia potrebné k odcudzeniu vozidla môžete postaviť sami s minimálnou námahou. Komponenty v hodnote asi iba 100 eur sú dostupné v každom obchode s elektronikou. V celej veci zohráva kľúčovú úlohu nedostatok prakticky všetkých nových áut so systémom bezkľúčového štartovania: **akonáhle motor nabehne, zvyčajne zostane v prevádzke kým je v nádrži palivo**, a to aj bez kľúča. Ak zlodej natankuje s naštartovaným motorom, prípadne deaktivuje systém Auto Start-Stop, môže s ukradnutým vozidlom teoreticky prejsť aj naprieč celou Európou. Majitelia ukradnutých vozidiel sa tiež vystavujú riziku, že sa stanú obeťou druhýkrát: ak sa zlodejovi zastaví motor ukradnutého auta alebo motocykla, nemôže ho znova naštartovať kvôli chýbajúcemu kľúču. Ak vozidlo nechá na mieste a to sa následne nájde, nebude vykazovať žiadne známky vlámania alebo inej krádeže. To môže viesť k podozreniu, že majiteľ krádež len fingoval, aby sa dopustil poistného podvodu. ADAC preto vyzýva výrobcov automobilov a motocyklov, aby systematicky zabezpečovali všetku elektroniku vozidiel spôsobom, ktorý je dlhodobo štandardom v iných IT oblastiach (ideálne certifikovaný podľa Common Criteria). Vozidlá s bezkľúčovým uzamykacím systémom nesmú byť oveľa jednoduchšie na ukradnutie ako ich verzie s bežným kľúčom na diaľkové ovládanie. ADAC tiež upozorňuje na to, že musí existovať aj náprava pre už existujúcich majiteľov dotknutých vozidiel.
### Ktoré vozidlá majú bezpečný bezkľúčový systém? Kompletné výsledky testu z dielne autoklubu ADAC nájdete [v tomto PDF dokumente](https://assets.adac.de/image/upload/v1636636933/ADAC-eV/KOR/Text/PDF/486_vom_ADAC_untersuchte_Fahrzeuge_rzockz.pdf). Toto sú autá, ktorých bezpečnosť bola dosť vysoká na to, aby sa ich aj s bezkľúčovým odomykaním (a/alebo štartovaním) špecialistom z ADAC nepodarilo odcudziť: * Audi A3 (7/2020) * A5 40 g-tron (6/2019) * Jaguar E-Pace D180S AWD (9/2018) * Jaguar -Pace (4/2018) * Land Rover Defender (9/2021) * Land Rover Discovery (3/2018) * Land Rover Range Rover (2/2018) * Land Rover Range Rover (5/2019) * Mercedes-Benz S 500 (11/2020) * SEAT Leon (2/2020) * SEAT Leon (4/2021) * Škoda Enyaq iV (3/2021) * Škoda Octavia (8/2020) * Škoda Octavia (9/2020) * Volkswagen Caddy (12/2020) * Volkswagen Golf 8 (11/2019) * Volkswagen Golf (7/2020) * Volkswagen Golf 8 Variant (10/2020) * Volkswagen Golf 8 (2/2021) * Volkswagen ID.3 (7/2020) * Volkswagen ID.4 GTX (7/2021) Celkom prirodzene z testu vyplýva, že vozidlá, ktoré sa nedali ilegálne odomknúť, sa nedali ani naštartovať. ### Odporúčania pre spotrebiteľa Ako kupujúci by ste si objednávku vozidla s voliteľným „bezkľúčovým“ systémom mali dôkladne zvážiť, nabáda ADAC. V prípade pochybností zaistite vozidlo dodatočnou ochranou proti krádeži. Zaparkujte vozidlo cez noc v uzamknutom priestore, napríklad garáži, a vo vnútri budov nenechávajte kľúč s diaľkovým ovládaním v blízkosti vonkajších dverí a okien.

VW GOLF 1.5 TSI: Porovnali sme manuál s automatom, klasiku s mild-hybridom! Ktorý si vybrať?

Máloktoré auto nepotrebuje predstavenie tak ako práve Volkswagen Golf. S veľkou popularitou a so silným imidžom však prichádza aj obrovský tlak na úspech. Nový Golf je teda v mnohých oblastiach lepší, ako predtým. Ale nájde sa aj priestor na ďalšie zlepšenia.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



auto motor a šport č. 4/2024

Štatút reklamnej a propagačnej súťaže FERRAGAMO RED LEATHER – auto motor a šport č. 4/2024

  • PREAMBULA Tento Štatút propagačnej a reklamnej súťaže FERRAGAMO RED LEATHER – auto motor a šport“ (ďalej len „Súťaž“) je záväzným dokumentom, ktorý upravuje pravidlá Súťaže a presne určuje podmienky riadneho priebehu Súťaže (ďalej len „Štatút“). Článok I VYHLASOVATEĽ A PARTNER SÚŤAŽEInzercia 1.1 Vyhlasovateľom Súťaže je spoločnosť Motor Media CS s.r.o., sídlo: Námestie slobody 11, 811 06 Bratislava – mestská časť… Prečítať celé

      
  • auto motor a šport č. 4/2024

    Štatút reklamnej a propagačnej súťaže MONTBLANC LEGEND BLUE – auto motor a šport č. 4/2024

  • PREAMBULA Tento Štatút propagačnej a reklamnej súťaže MONTBLANC LEGEND BLUE – auto motor a šport“ (ďalej len „Súťaž“) je záväzným dokumentom, ktorý upravuje pravidlá Súťaže a presne určuje podmienky riadneho priebehu Súťaže (ďalej len „Štatút“). Článok I VYHLASOVATEĽ A PARTNER SÚŤAŽEInzercia 1.1 Vyhlasovateľom Súťaže je spoločnosť Motor Media CS s.r.o., sídlo: Námestie slobody 11, 811 06 Bratislava – mestská časť… Prečítať celé