Aktuality

Absurdné pokuty pre motoristov, aby sa naplnila štátna kasa? Alebo je iniciatívne vypínanie motorov zodpovedný prístup k životnému prostrediu?

Dacia Sandero Stepway CVT
Malý litrový turbomotor len tak ľahko nezničíte. Jeho kombinácia s prevodovkou CVT je pre nenáročného užívateľa skvelou voľbou.

Dobrý deň

chcela by som sa spýtat, či po zaparkovaní, resp. pri státi auta na parkovisku alebo na verejnej komunikácii (ceste) je vodič povinný vypnúť motor auta?

Naša odpoveď:

Na Slovensku zatiaľ nie je v platnosti zákon, na základe ktorého by ste po zaparkovaní na parkovisku alebo aj popri ceste mali povinnosť okamžite vypnúť motor.

Podľa Zákona o cestnej premávke č. 8/2009 §4 Povinnosti vodiča ods. 2 n) však platí, že vodič nesmie (...) obťažovať ostatných účastníkov cestnej premávky ani iné osoby najmä nadmerným hlukom, prachom, znečisťovaním ovzdušia, rozstrekovaním kaluží, blata alebo zbytočným ponechaním motora stojaceho vozidla v chode.

Je to sporne interpretovateľné znenie zákona, pretože ak máte napríklad zapnutú klimatizáciu či vykurovanie, má zmysel mať motor naštartovaný a teda nemusí ísť o doslovne „zbytočné ponechanie motora v chode“. V tomto prípade zohráva dôležitú úlohu kontext situácie a, samozrejme, ide o vozidlá so spaľovacími motormi, teda tými na benzín, naftu, LPG alebo CNG.

Navyše zákon uvádza, že ako vodič nesmiete týmto zapnutým motorom obťažovať iných účastníkov cestnej premávky a iné osoby - a to je ďalšia sporná formulácia zákona, pretože je rôzne interpretovateľný. Väčšinu ľudí jednoducho nemusí obťažovať, že je váš spaľovací motor zapnutý. V praxi by ale mal stačiť jeden takýto človek.

Situácia z praxe

Zákon teda hovorí, že nesmiete zbytočne ponechávať motor v chode. Predstavte si však situáciu, že vonkajšia teplota dosahuje v lete bežných 30° Celzia. V interiéri auta bez zapnutej klimatizácie rastie teplota priam závratne až do 50 stupňov, čo sme otestovali aj my, podrobnosti si prečítajte v článku Už 5 minút v aute na priamom slnku zohrialo interiér na extrémnu teplotu.

Ak počas niekoľkominútového čakania v aute sedia deti a zároveň dospelá osoba na mieste vodiča či spolujazdca čakajúca na ďalšiu osobu, je nanajvýš nezodpovedné vypínať klimatizáciu. Väčšina automobilov nie je vybavená nezávislou klimatizáciou, takže k jej chodu je potrebný zapnutý motor. Stále však posádka môže vozidlo jednoducho opustiť a čakať vonku.

Lenže svet je komplikovanejší ako naše bežné predstavy a predsudky. V aute môže sedieť osoba s ťažkým zdravotným postihnutím, odkázaná na invalidný vozík, ktorej rozhodne nestojí za to absolvovať celý proces vystupovania a nastupovania len preto, aby nemusela vysedávať v rozhorúčenom vozidle s vypnutým motorom.

Ako sa na to ale bude pozerať službukonajúci policajt, je na ňom a na tom, ako si viete obhájiť zmysel zapnutého motora. Môže vás pokutovať sumou 30 eur, avšak primerane - je rozdiel, či čakáte na niekoho dve minúty alebo štvrť hodinu. Aj najnovšie autápri zapnutom spaľovacom motore na voľnobehu smrdia a produkujú škodlivé emisie.

Naše odporúčanie - motor vypínajte!

Odporúčame však motor vypínať. Alternatívou vysedávania v horúcom aute je obyčajné vystúpenie a trávenie času v tieni.

V Rakúsku vás budú za naštartovaný motor pri státí na parkovisku či pri ceste kritizovať aj okoloidúci a čoraz uvedomelejší sú aj Slováci. Pripomenúť motoristovi, že by nemal nechávať motor v chode zbytočne, je jeden z prejavov vyspelej civilizovanej spoločnosti - rovnako tak ochota prispustiť, že môžu existovať pádne dôvody na to, aby ten motor zapnutý ostával.

Nutnosť pre tunely

Je dôležité pripomenúť, že ak (teda predovšetkým vtedy, keď sa stane havária), motor musíte vypnúť, to podľa Zákona o cestnej premávke č. 8/2009 §26 Zastavenie vozidla v tuneli ods. 1 a). Teda ak už musíte stáť v tuneli, bez ohľadu na vlastné potreby musíte motor vypnúť. Ak je automobil vybavený nezávislým vykurovaním, musí vodič vypnúť aj to.

Tiež pripomíname, že na diaľnici alebo v tuneli za normálnych okolností zastaviť nesmiete.

Prečítajte si aj:


Pri neustálom vylepšovaní motorov je nevyhnutné inovovať aj palivá

Kedy vám môže policajt prehľadať auto? A smie otvoriť aj batožinu a tašky?

Redakcia (s)


Erik Stríž - auto motor a šport, Autoviny.sk
Erik Stríž je motoristický novinár, editor magazínu Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie