NOVÝ LEXUS NX má aj s 2,5-litrovým motorom spotrebu len 3 l/100 km! Má ísť o najsilnejší plug-in hybrid vo svojej triede

Najnovší NX 450h+ je nielen vrcholový model série NX, ale aj prvým plug-in hybridom značky Lexus. Rozhodne stojí za pozornosť všetkých priaznivcov prémiových áut.
Vydané  Text: 
Stredne veľké SUV, ktoré jazdí na benzín aj elektrinu, dá sa nabíjať doma pomocou elektrického kábla na 230-voltovej sieti a ponúka pohon všetkých štyroch kolies. Nový Lexus NX je majstrovským kúskom, ktoré sa bude snažiť zabojovať o pozornosť zákazníka v náročnom trhovom segmete. Prémiové SUV stredne veľkých proporcií sú zastúpené v hojnej miere. Model NX sa v porfóliu značky Lexus nachádza medzi menším modelom UX a veľkým RX. Písmená X sú v nomenklatúre Lexusu vyhradené pre esúvečka a crossovery, v zahraničí sa pritom predáva aj na naše pomery obludný LX s 5,7-litrovým motorom konštrukcie V8. Na Slovensku si najväčší Lexus môžete zadovážiť model RX L, teda RX v predĺženej verzii. Práve model NX má ale na to stať sa lídrom predajov pre svoje stále „primerane mestské“ proporcie a súčasne veľkorysý vnútorný priestor. Nová verzia modelu NX s označením motorizácie 450h+ završuje 15 rokov trvajúci vývoj automobilky na poli hybridných pohonov. Riešenie, ktoré sa nachádza v novinke, je hybridný pohon štvrtej generácie a umožňuje čisto elektrický dojazd na úrovni až 63 kilometrov a rýchlosť do 135 km/h. Kapacita akumulátora je uvedená ako 18 kWh, pričom samotné batérie nemajú vplyv na veľkosť palivovej nádrže. Tá má veľkosť 55 litrov. Primárnou pohonnou jednotkou je totiž benzínový motor, 2,5-litrový agregát má štyri valce a maximálny výkon viac ako 150 kW (204 k). Celkový systémový výkon plug-in hybridného systému pritom dosahuje maximálne V prípade tejto verzie je zabezpečený pohon všetkých štyroch kolies AWD. Odhadované emisie CO2 (kombinovaný cyklus WLTP) na úrovni menej ako 40 g/km a spotreba paliva menej ako 3 l/100 km by mali byť v triede vozidiel, kam patrí Lexus NX, najlepšie (to tvrdí výrobca).
Zaujímavosťou je aj to, že sa nezmenšoval objem batožinového priestoru, pod podlahou batožinového priestoru je ešte 21-litrový priestor, ktorý umožňuje usporiadané uloženie nabíjacích káblov. Jazdné vlastnosti by mali byť v porovnaní s predchodcom ešte lepšie aj z toho dôvodu, že výrobca nový NX postavil na novú podvozkovú architektúru GA-K s ťažiskom nižším o 20 milimetrov. Tá zabezpečuje nižšie ťažisko (-20 mm), zväčšenie rozchodu predných i zadných kolies a vyváženejšie rozloženie hmotnosti medzi prednou a zadnou časťou.
Okrem toho sa zvýšila torzná tuhosť karosérie. V konštrukcii sa po prvý raz na svete použila oceľ s pevnosťou v ťahu 1 180 MPa na vystuženie vahadla a oceľ s pevnosťou 1 470 MPa na vystuženie strechyredné krídla a kapota sú vyrobené z hliníka, v konštrukcii sa po prvý raz na svete použila oceľ s pevnosťou v ťahu 1 180 MPa na vystuženie vahadla a oceľ s pevnosťou 1 470 MPa na vystuženie strechy a tiež sa využila konštrukcia dvojitej západky kapoty s priečnou výstužou medzi dvoma zámkami, ktorá okrem celkovej tuhosti karosérie ešte zvyšuje tuhosť kapoty. ### NX 350h Spoločne so špičkovou konfiguráciou 450h+ Lexus odhalil aj dostupnejšiu alternatívu NX 350h. Je to hybrid, ktorý nie je potrebné nabíjať. [GALLERY id=31587] Model NX 350h poháňa štvrtá generácia hybridného systému od spoločnosti Lexus, ktorý zvyšuje výkon o 25 % a znižuje emisie o 10 %. Vozidlo teraz dosahuje maximálny výstupný výkon 244 k (DIN), pričom zrýchlenie z nuly na 100 km/h sa zvýšilo o 15 % a dosahuje 7,7 sekundy. Zároveň došlo k očakávanému zníženiu emisií CO2 približne o 10 %. Model NX 350h bude v ponuke s pohonom predných kolies (FWD) a všetkých kolies (AWD). Ťažná kapacita modelu s pohonom FWD sa zvýšila na 1 500 kg, čo zodpovedá schopnosti verzie AWD. ### 4×4 s elektromotorom Elektrický systém pohonu všetkých kolies v novom plug-in hybridnom modeli NX 450h+ a hybridnom modeli NX 350h bol inovovaný tak, aby bol zadný elektromotor stále v prevádzke, čo dodáva viac krútiaceho momentu a vodičovi poskytuje lepší pocit spojenia vozidla s vozovkou. ### Dostupnosť a ceny Nová generácia Lexusu NX sa začne vyrábať počas tretieho kvartála tohto roka, prvé dodávky teda možno očakávať ešte pred Silvestrom. Ceny ešte zverejnené neboli, v súčasnosti sa na Slovensku [Lexus NX 300h predáva v edícii FINAL EDITION](https://www.lexus.sk/vypredaj-nx-form) (Business, Prestige a Limited) od 37 990 eur. Ak uvážite, že ide o prémiové SUV pomerne veľkých rozmerov so špičkovou bezpečnosťou, hybridným pohonom a veľkorysou výbavou, je to vskutku pôsobivo nízka cenovka.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



LÁSKA NA PRVÝ AJ DRUHÝ POHĽAD

Ideálne vyváženie hodnoty a ceny / Dlhodobý test Kia Ceed 1.5 T-GDi 6MT Sport

  • Neverte im, keď tvrdia, že potrebujete prémiové auto, aby ste si splnili sny. Každému záleží na cene, nenechajte sa preto zahanbiť tým, že cielene hľadáte nové auto s najlepším balansom ceny, hodnoty, techniky a estetiky.

     Kia Ceed je stálicou, ktorá je overená, obľúbená a vytrvalo na poprednej pozícii, pokiaľ ide o ponúkanú výbavu vzhľadom na cenu - dokonca aj v stupni výbavy s názvom Sport. Foto: Juraj Hrivnák
  • Výpadok Slovensko.sk

    Portál Slovensko.sk má problém, elektronicky so štátom cez Chrome a Edge nevybavíte nič. Návod, ako to obísť

  • Kto chcel využiť týždeň so sviatkom na to, aby si vybavil záležitosti, ktoré od neho vyžaduje štát, má smolu. Portál Slovensko.sk naďalej trápia výpadky pre najčastejšie používané prehliadače internetu.

     Riešenie spočíva v nainštalovaní alternatívnych prehliadačov Opera alebo Firefox. 
  • Slovensko

    Vyvlastňovanie je štandardný inštitút, ktorý spomína aj ústava, tvrdí rezort dopravy pri zákone o strategických investíciách

  • V priebehu apríla rezort dopravy vykonal kroky, ktoré povedú k rýchlejšej a bezpečnejšej preprave nielen na východe Slovenska.

     Parlament schválil zákon o strategických investíciách a na rozvoj verejnej dopravy v regiónoch sa vyčlenilo 350 miliónov eur. Sporným miestom má byť ľahšie dostupné vyvlastňovanie.
  • Dopravná poradňa

    Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke

  • V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.

     Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.