Aktuality

OPEL MANTA JE SPÄŤ ako elektromobil s manuálnou 4-stupňovou prevodovkou!

  • Tradícia sa snúbi s modernosťou: Klasicky pekný Opel Manta prechádza na elektrinu
  • Opel Manta je prvý ElektroMOD od spoločnosti Opel
  • S najnovšími technológiami: svetlá LED, maska Pixel-Vizor a kokpit s Pure Panelom
  • Pre radosť z elektrickej jazdy: s výkonom 108 kW/147 k, manuálnou prevodovkou a pohonom zadných kolies

Manta prišla na trh pred viac ako 50 rokmi so štvorvalcovým benzínovým motorom a dnes sa prezentuje ako prvé elektrické vozidlo MOD v dejinách značky Opel.

Nový Opel Manta GSe ElektroMOD podľa slov výrobcu prináša to najlepšie z oboch svetov: klasický vzhľad štýlovej ikony v spojení so špičkovými technológiami. Benzínový motor však už určite neponúkne.

Čo to znamená ElektroMOD? Opel tento názov odvodil od pojmu RestoMod, čo je vylepšovanie klasických modelov automobilov modernými technológiami alebo vylepšenami podvozka, riadenie a pohonu samotného. Podľa niektorých je to znesväcovanie veteránov, iní v tom vidia spôsob, ako zachovať staré autá pre budúce generácie naďalej atraktívnymi. Angažujú sa napokon aj samotní výrobcovia - Porsche dodáva retrofit audio systému Porsche Classic Communications Management, ktorý pasuje do dvadsať rokov starého modelu 911 (996) a pritom ponúka funkcie porovnateľné s tými, ktoré nájdete v novej 911 (992).

Opel pojem restomod prepracoval na ElektroMOD, pretože do niekdajšieho auta so spaľovacím motorom umiestnil výhradne elektrické hnacie ústrojenstvo. „MOD“ znamená zmenu, technické a štylistické MODifikácie, ako aj MODerný udržateľný životný štýl, píše výrobca.

Manta GSe ElektroMOD (koncept 2021)

Stará technika ustúpila novej, čo ovplyvnilo všetko ostatné

Štvorvalcový motor pod kultovou čiernou kapotou značky Opel tak ustúpil elektromotoru s max. výkonom 108 kW/147 k. Samotné „e“ v skratke GSe znamená elektrifikáciu, vďaka čomu je nový model GSe najvýkonnejšou Mantou A, aká kedy vyšla z továrne spoločnosti Opel. V rokoch 1974 a 1975 bola Manta GT/E modelom s motorom prvej generácie s max. výkonom 77 kW/105 k.

Elektrická Manta v roku 2021 pritom ponúka maximálny krútiaci moment 255 Nm fakticky okamžite.

Vodič má dnes možnosť vybrať si buď manuálne radenie pomocou pôvodnej štvorstupňovej prevodovky, alebo jednoducho zaradiť štvrtý prevodový stupeň a pokračovať v jazde automaticky; výkon sa vždy prenáša na zadné kolesá. Manta tak zostáva klasickým športovým automobilom – s inovatívnym a modernizovaným pohonom.

Lítiovo-iónový akumulátor má kapacitu 31 kWh, čo umožňuje priemerný dojazd približne 200 kilometrov. Rovnako ako v prípade sériových modelov Opel Corsa-e a Opel Mokka-e, aj Manta GSe dokáže rekuperovať brzdnú energiu a ukladať ju v akumulátore. Bežné nabíjanie prebieha pomocou palubnej nabíjačky s kapacitou 9,0 kW pre jednofázové a trojfázové nabíjanie striedavým prúdom. To znamená, že úplné nabitie akumulátora v modeli Manta trvá len necelé štyri hodiny.

Manta GSe ElektroMOD (koncept 2021)

Neóny a športové sedadlá

Po vizuálnej stránke prináša Manta GSe novú masku značky Opel. Hoci Manta A bola inšpiráciou pre masku Opel Vizor v modeloch Mokka a Crossland, elektrický ElektroMOD má teraz masku Opel Pixel-Vizor roztiahnutú po celej šírke vozidla.

Manta GSe dokáže komunikovať so svojím okolím po celej ploche tejto obrazovky LED. Naprieč celou novou prednou časťou sa skvie nápis „Moje nemecké srdce je ELEKTRifikované“. „Som na nulovej e-misii,“ vysvetľuje model GSe a vzápätí zobrazí siluetu lúča Manta kĺžuceho sa po celej maske Pixel-Vizor. Technológia LED sa použila aj v integrovaných svetlách na denné svietenie, hlavných svetlometoch a nápadne trojrozmerných koncových svetlách.

Manta GSe ElektroMOD (koncept 2021)

Neónovo žltý lak ladí s nedávno vynoveným rozhraním Opel CI a lemuje charakteristickú čiernu kapotu v žiarivom kontraste. V podbehoch kolies sú teraz umiestnené špeciálne navrhnuté 17-palcové disky z ľahkých zliatin od spoločnosti Ronal s pneumatikami 195/40 R17 vpredu a 205/40 R17 vzadu. Na dverách batožinového priestoru sa hrdo vyníma nápis „Manta“ v novom, modernom skripte Opel. Chrómové obloženie blatníkov pôvodného modelu zmizlo – rovnako ako aj v minulosti v prípade mnohých tunningových a pretekárskych automobilov od spoločnosti Irmscher and Co.

Manta GSe ElektroMOD (koncept 2021)

Interiér je vybavený najnovšími digitálnymi technológiami. Klasické okrúhle prístroje sú minulosťou; namiesto nich sa vodič teraz pozerá na široký a čistý Opel Pure Panel, rovnako ako v novom sériovom modeli. Dve integrované širokouhlé obrazovky s uhlopriečkou 12 a 10 palcov orientované na vodiča zobrazujú dôležité informácie o vozidle, ako napríklad dojazd či stav nabitia akumulátora. Hudba sa rozlieha po interiéri vďaka Bluetooth od legendárnej značky zosilňovačov Marshall – moderná klasika v modernej klasike.

Športové sedadlá s centrálnou žltou ozdobnou líniou boli kedysi vyvinuté pre model Opel ADAM S. Teraz ponúkajú omnoho vyššiu úroveň komfortu a bočnej opory než v pôvodnom modeli Manta. Vodič si sadne za trojramenný volant Petri, ktorý značka Opel prepracovala. Štýl sedemdesiatych rokov minulého storočia je zachovaný a k športovému charakteru prispieva aj žltá značka na dvanástej hodine. Navyše povrchy v kokpite a na paneloch dverí majú teraz matnú sivú úpravu, ktorá dokonale ladí s ostatnými žltými a čiernymi prvkami tejto neoklasiky. Strop kabíny v priestore pre cestujúcich je obložený jemným materiálom Alcantara a dotvára štýlové prostredie nového modelu Opel Manta GSe ElektroMOD.

Manta GSe ElektroMOD (koncept 2021)

Opel Manta GSe - Cena a dostupnosť

Opel Manta GSe je koncepčný automobil, ktorý má v prvom rade za cieľ sústrediť pozornosť na nemeckú značku Opel a na jej ambície vyrábať esteticky vydarené autá s modernými technológiami.

Tento retro elektromobil síce nemieni vyrábať ako sériový model, avšak keď verejnosť ukáže záujem o takýto typ automobilov, je možné, že to časom výrobca zohľadní.

V súčasnosti preto nie je k dispozícii žiadna informácia o prípadnej dostupnosti či cene modelu.

Erik Stríž - auto motor a šport, Autoviny.sk
Erik Stríž je motoristický novinár, editor magazínu Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie