Benzín za menej ako polovicu a štvornásobné príjmy. Svetové porovnanie cien palív ukázalo realitu slovenských cien palív

Slovensko má drahé palivá nielen v absolútnej hodnote, ale aj v pomere k príjmom.
Vydané  Text: 

Slovenskí motoristi sa často sťažujú, že ceny pohonných hmôt pre motorové vozidlá sú u nás neúmerne vysoké a v zahraničí sa dá rovnaké palivo nakúpiť podstatne lacnejšie. Môže sa zdať, že je to iba jedna z ďalších vecí, na ktoré sa Slováci sťažujú, aby sa zbavili zodpovednosti za svoju nelichotivú finančnú situáciu a preniesli túto zodpovednosť na niekoho iného, lenže **objektívne čísla dokazujú, že v tomto prípade majú pravdu**. Slovensko má v porovnaní s ostatnými krajinami na celom svete **podstatne vyššie ceny benzínu**, a to nielen z hľadiska koncovej trhovej ceny, ktorú motorista zaplatí na čerpacej stanici, ale **aj z hľadiska pomeru medzi cenou paliva**, mesačnej investícii do paliva a **priemerného mesačného príjmu**. Zahraničná spoločnosť Compare The Market Pty Ltd, ktorá prevádzkuje [rovnomennú internetovú službu](https://www.comparethemarket.com.au/fuel/2021-fuel-affordability-index/) na globálne porovnávanie nákladov na produkty a služby, najnovšie vydala výsledky pomerne rozsiahlej štúdie o priemerných cenách palív vo svete. Zohľadnila pritom nielen to, koľko priemerne stojí jeden liter benzínu v jednotlivých krajinách, ale aj aký pomer predstavuje natankovanie plnej 42-litrovej nádrže k priemernému finančnému príjmu. Ani v jednej z týchto oblastí Slovensko nezaujalo pozície, ktoré by pre neho bolo lichotivé. Práve naopak, **z 37 hodnotených krajín je Slovensko až na 30. mieste**, teda máme drahší benzín a nižšie príjmy ako podstatná väčšina iných krajín sveta. Slovenko má drahší liter benzínu a aj väčší pomer medzi cenou plnej nádrže k mesačnému príjmu ako USA, Rakúsko, severské krajiny, Belgicko, Holandsko, ale aj Francúzsko, Taliansko či Česká republika. Jedna plná nádrž nás stojí až 4,57% celkového mesačného príjmu, zatiaľ čo v USA je to len 0,57%! Česko v tomto zozname obsadilo 29. miesto, pretože majú priemerne o päť dolárových centov lacnejší benzín, pritom vraj o 12 amerických dolárov nižší mesačný príjem. Určite by sa dalo o niektorých číslach polemizovať, aj keby sa ale tvorca štúdie pomýlil o dve, tri či päť miest, stále by Slovensko zaujímalo nepriaznivú pozíciu v zozname. Najlepšie pomery medzi cenou plnej nádrže a príjmom majú v Spojených štátoch, Austrálii, Kanade a Luxembursku. V Luxembursku síce cena za liter benzínu dosahuje 1,28 USD, avšak v pomere k mesačnému príjmu vyše 5-tisíc USD je to len 1,07%. **Infografika:** Porovnanie priemerných cien benzínu v jednotlivých krajinách sveta (2021) v pomere k priemerným mesačným príjmom obyvateľstva (zdroj: [2021 Fuel Affordability Index](https://www.comparethemarket.com.au/fuel/2021-fuel-affordability-index/), do slovenčiny preložil Erik Stríž)




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.