Svet urýchlene potrebuje novú generáciu batérií pre elektromobily. Tá však stále neprichádza

Automobilky tlačia na predaj elektromobilov a plug-in hybridov ako nikdy predtým. Nie preto, žeby boli lepšie, úspornejšie či ekologickejšie. Dôvodom sú emisné normy a hrozba obrovských pokút, ktoré ich pri nedodržaní limitov čakajú. **Svoje si o elektromobiloch a súčasnej politike povedal aj legendárny dizajnér monopostov F1 a športových áut, Gordon Murray.** Tento človek stál pri zrode najrýchlejších vozidiel planéty a na… Prečítať celé
Vydané  Text: 
Automobilky tlačia na predaj elektromobilov a plug-in hybridov ako nikdy predtým. Nie preto, žeby boli lepšie, úspornejšie či ekologickejšie. Dôvodom sú emisné normy a hrozba obrovských pokút, ktoré ich pri nedodržaní limitov čakajú. **Svoje si o elektromobiloch a súčasnej politike povedal aj legendárny dizajnér monopostov F1 a športových áut, Gordon Murray.** Tento človek stál pri zrode najrýchlejších vozidiel planéty a na ich vývoji sa aktívne podieľal, jeho odborné pozadie preto nemá zmysel zásadne spochybňovať. Podobne ako mnohí motoristickí nadšenci, ani on neskrýva svoju frustráciu s aktuálnym smerovaním automobilového priemyslu. **Najviac mu vadí to, že podporovatelia súčasných elektromobilov klamú samých seba a veľmi kriticky sa vyjadril aj o použitých technológiách,** ktoré podľa neho ešte nie sú vhodné na masové rozšírenie. *„Súčasná batériová technológia je hrozná z pohľadu energetickej hustoty. Musíte batérie ťahať so sebou, autá sú tak oveľa ťažšie, brzdy musia viac pracovať, pneumatiky sa skôr opotrebujú, cesty budú zničené skôr. Všetko je na ťažkom aute horšie. A nikto nechce hovoriť ani o životnom cykle akumulátorov, koľko energie je potrebné vynaložiť na ich výrobu a kam s nimi potom, keď sa stanú o nepoužiteľnými…Keby sme zrazu všetci prešli na baterky, čo by sme s nimi potom robili?“* hovorí Murray v podcaste.
Gordon Murray je juhoafrický dizajnér monopostov F1 a závodných automobilov McLaren.
Podľa neho sa týmito dôležitými otázkami výrobcovia ani vlády nezaoberajú tak, ako by mali. Gordon Murray pokračuje: *„Na to, aby elektrické autá začali dávať zmysel, sa musia udiať dve veci. Prvou je nová generácia batérií s lepšou energetickou hustotou, ktorá však pravdepodobne nepríde ďalších 5 až 10 rokov. A ďalej musíme vyriešiť otázku životného cyklu batérií. Na to sa potrebujeme pozrieť bez pozlátka.“* Gordon Murray si myslí, že **budúcnosť nevyzerá čiernobielo a spaľovacie motory tu s nami budú ešte dlhú dobu.** Podľa neho budeme jazdiť v autách s nejakou formou spaľovacieho motora ešte ďalších 30 rokov. Celý rozhovor si v angličtine môžete vypočuť vo vašej podscastovej aplikácii, alebo priamo na našom webe. **PODCAST:**








Pokračujte na ďalší príspevok »



Servis

Štatistika porúch ADAC 2024: Ktoré jazdené autá sú najviac a najmenej spoľahlivé? Majú elektromobily menej porúch?

  • Ktorý jednoduchý komponent najčastejšie paralyzuje autá? Štatistika porúch od ADAC je analýza zahŕňajúca 156 modelových radov vozidiel.

     Nová štatistika poruchovosti ADAC ukazuje nielen to, ktoré autá sa v roku 2023 kazili najčastejšie, ale aj to, či sú skutočne elektromobily spoľahlivejšie. 
  • Rozhovor

    Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?

  • Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.

     V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.