Môžete záznam nehody z autokamery použiť na Slovensku ako dôkaz?
Používanie kamier v autách je bežné, ale mnohí vodiči si nie sú istí tým, či záznam vôbec môžu zverejniť alebo odovzdať polícii či poisťovni. Na túto a ďalšie otázky odpovedáme v našej Poradni.
Ako sa na ne pozerá Úrad na ochranu osobných údajov?
Na túto a ďalšie otázky odpovedáme v našej Poradni.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
O čo vlastne ide?
Vodiči automobilov, motocyklov, ale aj cyklisti často používajú autokamery. Niekedy sa jedná o staršie mobilné telefóny používajúcu na to určenú aplikáciu, inokedy ich vlastné aktuálne používané smartfóny, niektorí vodiči používajú takzvané akčné minikamery alebo dokonca tablety, na ktorých zároveň používajú navigačný softvér. Trh ale ponúka aj jednoúčelové autokamery, ktoré sú vybavené aj nočným videním, zlepšeným videním počas noci, okrem samotného záznamu ukladajú aj GPS údaje o polohe kamery/vozidla alebo ponúkajú ďalšie funkcie špecifické pre autokamery (napríklad automatické ukladanie po náraze zaznamenanom akcelerometrom). Predaj týchto zariadení podlieha regulácii práve tak isto ako akýkoľvek iný artikel predávaný na Slovensku a v Európskej únii, avšak ich použitie podlieha samotatným reguliam.Čo hovorí zákon
Úrad na ochranu osobných údajov Slovenskej republiky pred štyrmi rokmi aktualizoval Metodické usmernenie č. 3/2013: Kamerové informačné systémy osobných údajov vo vozidlách. Tento dokument považujme za záväzný pre Slovenskú republiku, pokiaľ sa jedná o používanie autokamier na našom území. Uvádza sa v ňom aj nasledovné:Podľa § 3 ods. 2 písm. a) zákona o ochrane osobných údajov sa tento zákon nevzťahuje na osobné údaje, ktoré fyzická osoba spracúva pre vlastnú potrebu v rámci výlučne osobných alebo domácich činností. Z uvedenej skutočnosti vyplýva, že vyňatie prevádzkovania autokamery spod pôsobnosti zákona o ochrane osobných údajov je podmienené kumulatívnym splnením nasledujúcich podmienok.
a) autokameru prevádzkuje fyzická osoba – jednotlivec*,
b) autokamera je prevádzkovaná v režime výlučne osobných alebo domácich činností, čo v praxi znamená, že účelom získavania osobných údajov je ochrana práv a právom chránených záujmov fyzickej osoby, ktorá autokameru prevádzkuje, resp. priebežná dokumentácia situácie v bezprostrednej blízkosti vozidla (pred vozidlom, vo vozidle, za vozidlom) pre prípad potreby preukazovania mechanizmu vzniku dopravnej nehody alebo škodovej udalosti, preukazovania úmyselného alebo neúmyselného poškodenia parkujúceho vozidla, preukazovania neoprávneného použitia alebo krádeže vozidla, prípadne iného incidentu v oblasti verejného poriadku a bezpečnosti a preukazovania zodpovednosti za škodu alebo ujmu spôsobenú týmito udalosťami,
c) uchovávanie vyhotovených záznamov zodpovedá priebežnému vyhotovovaniu dokumentácie v určitej časovej slučke (spravidla podľa kapacity úložiska), pričom doba uchovávania takto vyhotovených záznamov nesmie byť v zjavnom rozpore s účelom ich vyhotovovania; v uvedenej súvislosti možno za akceptovateľnú dobu uchovávania považovať 15 dní, tzn. záznamy nevyužité na účel uvedený v bode d) by mali byť v tejto lehote zlikvidované,
d) vyhotovené záznamy možno využiť len na účely uvedené v bode b) a okrem týchto prípadov nesmú byť sprístupnené alebo poskytnuté tretej strane a nesmú byť zverejnené.
Inzercia
Zhrnutie
V uvedeného Metodického usmernenia si teda do praxe môžeme preniesť tieto odporúčania:- autokameru na/vo svojom aute prevádzkovať môžete;
- môžete kamerou monitorovať aj okolie vozidla, a to aj bez akéhokoľvek upozornenia verejnosti;
- autokamera má byť prevádzkovaná v režime výlučne osobných alebo domácich činností, napríklad pre prípad potreby preukazovania mechanizmu vzniku dopravnej nehody alebo škodovej udalosti;
- záznam z autokamery môžete použiť na dokazovanie dopravnej nehody, úmyselného poškodenia či v prípade, že záznam pomôže pri riešení trestného činu (aj takého, ktorý sa vás netýka);
- záznamy môžete uchovávať, metodické usmernenie pritom ako akceptovateľný čas uvádza 15 dní; potom majú byť záznamy zlikvidované;
- záznamy z videokamery môžete zverejňovať, ale musíte pritom záznam upraviť tak, aby nebolo možné identifikovať jednotlivé osoby či vozidlá (napr. rozmazaním tvárí, EČV a pod.);
- riešenie prípadných sporov sa potom riadi príslušnými ustanoveniami Občianskeho zákonníka.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Dopravná poradňa
Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke
V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.
Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.Novinka
Nový 7-miestny CITROËN C3 AIRCROSS
Francúzska automobilka neprezradila veľa informácií o novom modeli, prinášame vám teda všetky, ktoré boli predstavené.
Magazín
Sloboda na kolesách: tento hit má prepuknúť na Slovensku už toto leto!
Ušetrené peniaze, sloboda pohybu, magické výhľady na raňajky, piknik pod hviezdami a oveľa viac.
Svojpomocne prerobené dodávky na obytné vozidlá.Zmeny na STK sú opäť bližšie k realite. Minister im dal zelenú!
Technické kontroly na Slovensku už čoskoro čaká výraznejšia zmena. Niektorých vodičov poteší.
Isté skupiny vozidiel bude po novom potreba dostaviť na TK len raz za 4 roky. Vyhláška by mala nadobudnúť platnosť už 1. júla 2024.Videozáznam z nehody Andreja Danka spravila okoloidúca električka. Video je vonku a je veľkým sklamaním
Každý, kto čakal jednoznačnú odpoveď na to, čo sa vlastne stalo, bude zo zverejneného videa sklamaný.
Facelift
Štvordverové i4 aj 4 Gran Coupé od BMW dostali svieži facelift. Tlačidlá na ovládanie klímy skončili.
Facelift modelov prichádza v ideálnom čase, keď zákazníci pod vplyvom lepšieho počasia a plánovaných dovoleniek budú chcieť nové lepšie auto.
Experiment s hasením elektromobilu
Slovenskí hasiči ukázali, ako hasia elektromobil v podzemnej garáži. Majú overené metódy
Prezídium Hasičského a záchranného zboru vo štvrtok 25. apríla 2024 vo výcvikovom centre Lešť zrealizovalo experiment hasenia elektromobilu. Zameraný bol na meranie spalného tepla pri požiari elektrického auta v uzavretom priestore, ktorý imitoval podzemnú garáž.
Vyše 3 tony za 150-tisíc eur. Nový Mercedes G si zachoval charakter aj s čisto elektrickým pohonom
Mercedes-Benz odhalil prvý plne elektrický model svojej terénnej ikony.
Na slovenskom trhu je k dispozícii exkluzívny model EDITION ONE s rozšírenou sériovou výbavouAKTUALITA
Nový Opel Grandland oficiálne: Až 700 km dojazd a svietiaca predná maska!
Nová úroveň slobody vo vyšpičkovanom šate!
Atraktívne SUV mieri na vrcholServis
Záručné prehliadky, kliatba značkových servisov
Počúvame to zo všetkých strán: kvalita značkových autorizovaných servisov často vôbec nie je taká, ako zákazník očakáva. Čo s tým, ak nechcete stratiť záruku na svoje nové vozidlo?