
Spojková lamela pre Škoda Felícia 1,6 MPi
Prejdime teda k tým avizovaným chybám, ktoré spojku ničia.
### Opieranie sa o spojkový pedál
Prvý, fakticky každodenný šoférsky nedostatok, je opieranie sa nohou o spojkový pedál. Najmä v hydraulicky ovládaných systémoch, teda vo väčšine prípadov, zapríčiní nepatrné rozpojenie spojkových tanierov. Z dlhodobého hľadiska potom spojke škodíme , pretože jej schopnosť prehýbať sa stráca na efektivite. Zároveň pri každom použití spojky vznikajú straty v podobe tepla, čo má nežiaduce účinky na gumené diely. Možno ste si už aj vy všimli, že pri pomalej jazde v kolóne v horúčave má spojka tendenciu preklzávať.
### Prudké uvoľnenie spojkového pedála
Ďalšou chybou je príliš prudké uvoľnenie spojkového pedálu. Spojka sa dôsledkom takétoho šoku v dôsledku intenzívneho trenia páli, čo je evidentné z príznačného zápachu. Ten zápach poznáme všetci, častokrát ho cítime aj vtedy, keď na novom aute nevieme celkom dobre pracovať v kopci alebo sa príliš dlho snažíme zaparkovať na nerovnom teréne.
Lenže tento zápach nie je signálom toho, že by ste mali spojku vymeniť, je iba pripomienkou, že by ste mali spojkový pedál púšťať plynulejšie a pomalšie alebo, naopak, nedržať spojku „na hrane“ s vytlačeným plynovým pedálom príliš dlho.
### Spojka nie je brzda
Používanie spojky ako brzdy na križovatkách je takisto spôsobom, ako ju môžete časom odpísať.Pri státí na červenej a pri dojazde z kopca je vhodnejšie vyradiť do neutrálu, než aby ste svoje vozidlo brzdili pomocou spojky v zábere . Občas je na križovatke možné stretnúť neustále sa pohojdavajuce auto bez svietiacich brzdových svetiel – a presne takto by to vyzerať nemalo.
Rozlišujme však medzi vyššie uvedeným a takzvaným brzdením motorom. Ak jazdíte v kopcoch a máte pred sebou dlhšie klesanie, nie je vhodné neustále tlačiť brzdu – v takomto prípade je rozumné mať zaradenú dvojku alebo trojku a ísť vpred bez stláčania plynového pedála i spojky. Motor, jeho prirodzené otáčky a spojka do určitej miery zabránia, aby ste nekontrolovane nabrali rýchlosť pri jazde z kopca, hoci občasnému použitiu brzdy sa tak či tak nevyhnete.
Niektorí vodiči majú vo zvyku vyšliapnuť spojku pri prejazde zákrutou. Pocitovo to skutočne môže vyzerať, že idú pokojnejšie a pomalšie, ale oveľa lepšie je pribrzdiť a podradiť, takže vo chvíli prejazdu zákrutou budú brzdiť motorom, čo uľaví aj brzdovému systému.