Aktuality

24 hodín Le Mans bude bez divákov, Toyota Gazoo sa bude snažiť o hattrick

Monopostu TS050 HYBRID s pohonom všetkých kolies a s výkonom 1 000 koní pri premiére v roku 2016 utieklo víťazstvo len o dve kolá, avšak po návrate na Le Mans tu v rokoch 2018 a 2019 zvíťazil. Teraz naposledy v samotnom závere epochy vozidlo LMP1 prijme výzvu a pokúsi sa o hetrik, ktorý by zároveň znamenal, že tím TOYOTA GAZOO Racing prevezme súčasnú trofej pre víťaza už natrvalo.

Špeciál TS050 HYBRID sa do histórie zapísal nielen ako prvé víťazné vozidlo Toyota na Le Mans a historicky najrýchlejšie vozidlo na trati Circuit de la Sarthe (s Kamuim Kobajašim pri výjazde z prvej štartovej pozície v roku 2017), ale aj model, ktorý nasadil novú latku z pohľadu spotreby.

TOYOTA GAZOO Racing sa bude usilovať o hattrick v Le Mans

Vozidlo počas brzdenia dokáže rekuperovať úctyhodných 60 % kinetickej energie, ktorú počas 24 hodín dokáže premeniť na približne 3 000 MJ hybridnej posily – to od roku 2012 znamená nárast o celých 150 %. Súčasne s tým sa v rokoch 2012 až 2019 znížila spotreba paliva o 35 % a počas rovnakého obdobia sa časy na kolo zlepšili približne o 10 sekúnd.

Dva monoposty TS050 HYBRID na štartovom rošte s 60 vozidlami vyzvú štyri ďalšie stroje z kategórie LMP1, ktoré sa takisto usilujú dosiahnuť titul svetového šampióna vytrvalostných súťaží FIA (WEC).

Le Mans je predposledným kolom sezóny WEC 2019 – 2020, v ktorej posádka vozidla TS050 HYBRID č. 7 v zložení Mike Conway, Kamui Kobajaši a José María López (víťazi pretekov v Spa minulý mesiac) vedie v celkovom rebríčku o 12 bodov. Na druhom mieste sú Sébastien Buemi a Kazuki Nakadžima, víťazi posledných dvoch ročníkov pretekov Le Mans, spoločne so stajňovým kolegom Brendonom Hartleyem – budúci víkend sa však pobijú o ďalších 51 bodov.

Tento rok je to ešte len štvrtýkrát v 97-ročnej histórii pretekov 24 hodín Le Mans, kedy sa toto podujatie koná v inom mesiaci než júni. Úplne prvé preteky v roku 1923 sa konali v máji, zatiaľ čo ročník 1956 sa konal v júli, resp. kvôli vnútroštátnej situácii vo Francúzsku sa súťaž v roku 1968 presunula na september. Je to však vôbec prvýkrát, kedy na okruh nebudú môcť prísť diváci, čo podujatie pripraví o jedinečnú atmosféru, ktorú už tradične vytvára vyše 250 tisíc fanúšikov vytrvalostných súťaží.

Tradícia Le Mans sa však tento rok poruší aj inak. Konať sa nebude obľúbená prehliadka špeciálov v centre mesta ani spanilá jazda pilotov. Aj samotné preteky sa uskutočnia podľa upraveného harmonogramu. Z pohľadu jazdcov aj ďalších členov tímu bude zrejme veľmi náročný štvrtok 17. septembra, na ktorý pripadá bezmála 11 hodín tréningových jázd a kvalifikácií. V nadväznosti na hodinovú tréningovú jazdu v piatok dopoludnia sa o poradí na štartovom rošte rozhodne v novej súťaži hyperpole, kedy sa o prvú štartovú pozíciu pobije vždy najlepších šesť vozidiel z každej kategórie.

Značka TOYOTA sa bude usilovať o historicky šiestu pole position, ktorá je súčasne štvrtou po sebe, čím by sa v doterajšom rebríčku rekordov mohla dotiahnuť na Peugeot na treťom mieste a súčasne získať ideálnu štartovaciu pozíciu pre nedeľné preteky, ktoré sa začínajú o 14:30 a v noci sa pôjde takmer polovica času z celkových 24 hodín.

TOYOTA GAZOO Racing sa bude usilovať o hattrick v Le Mans

Čo povedali ľudia z tímu

Hisatake Murata, prezident tímu: „Preteky 24 hodín Le Mans sú zlatým klincom celého roka. Je to hlavný cieľ a vždy tá najväčšia výzva. Sme hrdí na to, že sa na tieto preteky pripravujeme ako dvojnásobní víťazi a robíme všetko pre to, aby sme Le Mans vyhrali už tretíkrát po sebe. Naši pracovníci v Japonsku a Nemecku spoločne pracovali a pracujú na maximum ako jeden tím, aby sme dosiahli tento sen. Práve tento elán – jeden za všetkých a všetci za jedného – je veľmi dôležitý, aby sme zvládli špecifické nároky Le Mans. Za normálnych okolností sa tešíme, keď budeme môcť zdieľať túto výzvu priamo na okruhu s fanúšikmi, ktorí vytvárajú jedinečnú atmosféru a vyjadrujú svoje nadšenie pre vytrvalostné súťaže. Tento rok nám budú chýbať, takže to bude veľmi zvláštny ročník, ale aj tak sme vďační usporiadateľom z ACO, že nám aj napriek ťažkej situácii dali možnosť opäť zažiť Le Mans. Hoci sa k nám fanúšikovia nemôžu pripojiť v mieste konania, dúfame, že im doma pripravíme pamätihodné preteky 24 hodín Le Mans.“

Mike Conway (TS050 HYBRID, vozidlo č. 7): „Som už unavený z druhých miest na Le Mans. Skončil som takto už trikrát, takže jediným cieľom vozidla č. 7 je tento rok vyhrať. Le Mans sú s ohľadom na celú históriu a obťažnosť zisku víťazstva skutočne mimoriadne preteky. Konajú sa iba raz za rok a rovnako sú aj prioritou konštruktérov pri navrhovaní vozidla. Takže všetko sa robí pre Le Mans a počas celej sezóny tieto preteky nepúšťame z hlavy. Vlani sme mali smolu, ale túto sezónu máme opäť veľkú šancu. TS050 HYBRID je skvelé vozidlo s dvoma skvelými jazdeckými zostavami. Ako vždy musíme v pretekoch odviesť dobrú prácu a urobiť správne rozhodnutia.“

Kamui Kobajaši (TS050 HYBRID, vozidlo č. 7): „V posledných dvoch ročníkoch mohla naša sedmička na Le Mans zvíťaziť, ale bohužiaľ nám to vždy utieklo, takže tentoraz naozaj chceme vyhrať. Verím, že jedného dňa sa to stane – a dúfam, že to bude tento rok, najmä preto, že pre TS050 HYBRID je to posledná účasť na Le Mans. Je škoda, že s týmto úžasným vozidlom sa nebudú môcť rozlúčiť žiadni diváci popri trati, ale dúfam, že fanúšikovia budú sledovať preteky v televízii a podporia nás aspoň na diaľku.“

José María López (TS050 HYBRID, vozidlo č. 7): „Mám síce tri tituly majstra sveta, ale o Le Mans som vždy iba snil. Víťazstvo na týchto pretekoch by bolo vyvrcholením mojej súťažnej kariéry. Som v najlepšom tíme, TS050 HYBRID je neuveriteľný stroj a mám tých najlepších stajňových kolegov, takže cieľ je jednoznačne uprostred stupňov pre víťazov. Ale Le Mans sú nesmierne náročné preteky a existuje veľa jazdcov, ktorí boli už mnohokrát blízko, ale nikdy nevyhrali. Mám šťastie, že som tu s tímom TOYOTA GAZOO Racing a mám príležitosť bojovať o víťazstvo, takže do toho dám všetko, aby som využil túto šancu.“

Sébastien Buemi (TS050 HYBRID, vozidlo č. 8): „Sú to najväčšie preteky roka, na ktoré sme čakali dlhšie ako zvyčajne. Mal som šťastie, že som sa mohol ako jazdec zúčastniť niekoľkých úžasných ročníkov histórie Le Mans, a teraz chceme pre tím Toyota GAZOO Racing a vozidlo TS050 HYBRID dosiahnuť niečo zvlášť mimoriadne. Na Le Mans sme s týmto vozidlom zvíťazili dvakrát po sebe. Tohtoročným cieľom je vyhrať tretíkrát, a tak pre to urobíme všetko. Bez fanúšikov okolo trate bude tohtoročný ročník dosť nezvyčajný a my sa musíme tejto situácii prispôsobiť. Nijako to však neovplyvní našu koncentráciu a odhodlanie – do boja o víťazstvo dáme všetko, čo je v našich silách.“

Kazuki Nakadžima (TS050 HYBRID, vozidlo č. 8): „Le Mans pre mňa veľa znamená, sú to skutočne mimoriadne a jedinečné preteky. Od mojej prvej účasti v roku 2012 bolo mojím najväčším cieľom vyhrať 24 hodín Le Mans, čo sa nezmenilo ani po dvoch víťazstvách v uplynulých dvoch rokoch. Všetci tam vyrážame s jediným cieľom. Je samozrejme česť vyhrať dvakrát Le Mans a tiež byť prvým japonským jazdcom, ktorému sa to podarilo, ale verím, že týmto sa to nekončí. Uvedomujeme si, aké ťažké je vyhrať tieto preteky, pretože pokaziť sa môže čokoľvek, takže sa plne koncentrujeme na svoju prácu.“

Brendon Hartley (TS050 HYBRID, vozidlo č. 8): „Le Mans sú preteky, ktoré všetci túžime vyhrať. Snívame o tom, že sa vyšplháme až na najvyšší stupienok pre víťaza. Tento rok to samozrejme bude bez divákov dosť odlišné, ale bojová atmosféra a výzva, ktorú je nutné prekonať cestou k víťazstvu, bude rovnaká. Existuje ohromné množstvo premenných, takže všetci musíme svoju prácu odviesť čo najdokonalejšie, každý jeden v tíme musí spolupracovať ako jeden muž. Sú to skutočne dlhé a ťažké preteky, a stať sa môže čokoľvek, takže musíme byť pripravení.“

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Prvá jazda - Mazda MX-30 (foto: Ondrej Kroutil pre auto motor a šport, 2020)
Testy

Mazda MX-30: Naozaj ekologická

Keď už Mazda niečo spraví, môžete sa staviť, že to bude poriadne. Tento prístup zvolila aj pri svojom historicky prvom elektromobile. A k tomu, či ho potrebujete, zaujíma nezvyčajne úprimný postoj.