Lieky, po ktorých nesmiete šoférovať: môže medzi ne patriť aj známa tableta proti bolesti

Lieky by mali ľuďom pomáhať v boji s mnohými zdravotnými problémami. Okrem liečebných účinkov však so sebou nesú aj riziko vzniku mnohých nežiaducich účinkov, z ktorých niektoré majú vplyv aj na šoférovanie.
Nežiadúce prejavy liekov, po ktorých by sa nemalo šoférovať, sú napríklad:
* spomalené reakcie,
* ospalosť,
* zhoršená koncentrácia,
* skreslené vnímanie,
* narušená koordinácia,
* nesprávne vyhodnocovanie situácie a väčšia náchylnosť na riskovanie,
* rozmazané videnie,
* agresívne správanie,
* závraty, mdloby.
Každý liek je odlišný a to, do akej miery ovplyvňuje vašu schopnosť viesť motorové vozidlo, závisí od jeho účinnej látky. Skupiny liekov, pri ktorých by ste mali spozornieť a dobre si prečítať príbalový leták patria najmä prípravky na:
* tlmenie bolesti chrbta,
* utíšenie kašla,
* potláčanie alergií,
* depresie a úzkostné stavy.

**Nebezpečné sú predovšetkým kombinácie viacerých liekov** naraz (napríklad predpísaný liek **v kombinácii s ibuprofenom či paracetamolom**) alebo **kombinácia liekov s energetickými nápojmi** a alkoholom. Vplyv týchto liekov na človeka je podobný ako po užití menšieho množstva alkoholu. Okrem užívania liekov by ste tiež nemali šoférovať aspoň 24 hodín po lokálnej anestézii.
**Lieky proti bolesti chrbta** spomaľujú reflexy vodiča pri šoférovaní a hlavne na začiatku liečby spôsobujú malátnosť.
V prípade **liekov na alergiu** je najčastejším nežiadúcim účinkom ospalosť a s tým súvisiace spomalené reakcie.
Po aplikácii **očných kvapiek** vidí človek neostro, odporúča sa preto počkať niekoľko minút alebo aj hodín, kým sa ostrosť znovu upraví.
**Antidepresíva** majú tiež za následok ospalosť, malátnosť, môžu spôsobiť dezorientovanosť a tiež prejavy agresivity. Schopnosť šoférovať sa však v tomto prípade posudzuje individuálne, keďže záleží na type antidepresíva. Avšak aj samotná depresia znižuje schopnosť koncentrácie pozornosti, čím sa zvyšuje riziko nehody.
Každý reaguje na lieky inak a dokonca rovnaký človek môže raz na liek nereagovať vôbec a druhýkrát sa uňho prejaví viacero nežiaducich účinkov. Dôležité preto je **užiť liek s dostatočným odstupom od šoférovania**. Je potrebné postupovať podľa odporúčania lekára a lekárnika, ale pokiaľ nám ide o bezpečnosť za volantom, ideálne je brať silné lieky večer pred spaním a šoférovať najskôr až ráno. Nie u každého však toto opatrenie funguje, takže je potrebné pozorne sledovať svoje reakcie na liek a nepodceňovať ich.

V prípade, že lekár vie, že ste aktívny šofér, by vás mal na rizikové lieky upozorniť. **Zodpovednosť však zostáva nakoniec aj tak na vás**, pretože je vašou povinnosťou prečítať si príbalový leták predtým než užijete liek a sadnúť si za volant iba vtedy, ak na sebe nebadáte žiadne negatívne zmeny, ktoré by mohli znížiť vašu schopnosť viesť vozidlo.
Ak v stave pod vplyvom nežiadúcich účinkov spôsobíte dopravnú nehodu, prihliada sa na jej závažnosť, spôsob spáchania a následky, mieru zavinenia a na okolnosti.
V niektorých krajinách predchádzajú prehliadnutiu informácie o vplyve lieku na šoférovanie jednoduchým piktogramom s autom a výstražným výkričníkom na obale lieku. U nás toto opatrenie zatiaľ v praxi nefunguje.

Erik Stríž je slovenský motoristický novinár, bývalý šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Jeho autorské portfólio zahŕňa spravodajstvo, testy automobilov, motocyklov a úžitkových vozidiel a dopravnú poradňu. Zvýšenú pozornosť venoval legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti. Je tiež autorom dizajnu a loga webu Autoviny.sk
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na redakcia@imotormedia.sk