Kamionista vám zo zákona musí umožniť prejazd, ak ste rýchlejší. Za akých okolností?

Poznajte svoje práva a povinnosti v poradni magazínu AUTOVINY.sk
Vydané Text: 
Určite ste to už zažili aj vy. Cestovali ste po krajine a najmä v oblasti stredného Slovenska ste sa dostali do krásnych serpentín s dĺžkou niekoľkých kilometrov. Ak je dobrá cesta, priaznivá viditeľnosť a slabšia premávka, pre mnohých vodičov je to dôvod na radosť. Potešenie z jazdy opadne, ak dobehnete nákladné vozidlo s návesom plným dreva, ktorý musí v kopcoch a zákrutách jazdiť opatrne. Cesta, ktorá by inak trvala desať minút, razom zaberie aj pol hodinu. Vodiči nákladných vozidiel sú dosť tolerantní k ostatným účastníkom cestnej premávky na to, aby pri najbližšej príležitosti s vozidlom zašli na bok a umožnili prejazd rýchlejších áut. V skutočnosti im takáto povinnosť vyplýva priamo zo zákona. Situácii sa venuje **Zákon o cestnej premávke číslo 8/2009**, konkrétne piaty paragraf v bode päť: **§ 5 Povinnosti niektorých vodičov a spolujazdcov** *(5) Vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou prevyšujúcou 3 500 kg je pri jazde do svahu povinný umožniť prejazd rýchlejších vozidiel idúcich za ním; ak si to situácia vyžaduje, je povinný aj odstaviť vozidlo na najbližšom parkovisku, a to až do prejazdu týchto vozidiel.* V praxi to znamená, že ak je nákladné vozidlo s hmotnosťou vyššou ako 3,5 tony na čele kolóny áut a motoriek, pričom nie je možné v danom úseku predbiehať, vodič tohto nákladného vozidla má povinnosť zastaviť na takom mieste, aby umožnil ostatným prejazd. Druhou stranou mince je skutočnosť, že aj za volantom nákladného vozidla sedí vodič-človek, ktorý sa potrebuje s prevážaným tovarom niekam dostať v stanovenom čase a takéto opakované manévre ho môžu v konečnom dôsledku výjsť aj na niekoľko desiatok minút. Otázna je vymáhateľnosť tohto zákona. Asi nikto by nevolal na políciu len preto, že pred ním už tri kilometre ide naložené nákladné vozidlo a ešte stále sa mu neuhlo. A prísť na políciu s vyhotoveným videozáznamom z palubnej kamery by znamenalo poddať sa celému byrokratickému kolotoču, na konci ktorého si asi uvedomíte, že vám to vlastne za tú námahu ani nestálo.

Tankovali ste naftu alebo benzín a zahodili bloček? Radšej ho nájdite (aktualizácia)

Odkladanie bločkov po tankovaní palivá má zmysel nielen pre firmy, ktoré si tieto položky dávajú do nákladov.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Bestsellery ešte výhodnejšie