Magazín

Kamionista vám zo zákona musí umožniť prejazd, ak ste rýchlejší. Za akých okolností?

Určite ste to už zažili aj vy. Cestovali ste po krajine a najmä v oblasti stredného Slovenska ste sa dostali do krásnych serpentín s dĺžkou niekoľkých kilometrov. Ak je dobrá cesta, priaznivá viditeľnosť a slabšia premávka, pre mnohých vodičov je to dôvod na radosť. Potešenie z jazdy opadne, ak dobehnete nákladné vozidlo s návesom plným dreva, ktorý musí v kopcoch a zákrutách jazdiť opatrne.

Cesta, ktorá by inak trvala desať minút, razom zaberie aj pol hodinu.

Vodiči nákladných vozidiel sú dosť tolerantní k ostatným účastníkom cestnej premávky na to, aby pri najbližšej príležitosti s vozidlom zašli na bok a umožnili prejazd rýchlejších áut. V skutočnosti im takáto povinnosť vyplýva priamo zo zákona.

Situácii sa venuje Zákon o cestnej premávke číslo 8/2009, konkrétne piaty paragraf v bode päť:

§ 5 Povinnosti niektorých vodičov a spolujazdcov (5) Vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou prevyšujúcou 3 500 kg je pri jazde do svahu povinný umožniť prejazd rýchlejších vozidiel idúcich za ním; ak si to situácia vyžaduje, je povinný aj odstaviť vozidlo na najbližšom parkovisku, a to až do prejazdu týchto vozidiel.

V praxi to znamená, že ak je nákladné vozidlo s hmotnosťou vyššou ako 3,5 tony na čele kolóny áut a motoriek, pričom nie je možné v danom úseku predbiehať, vodič tohto nákladného vozidla má povinnosť zastaviť na takom mieste, aby umožnil ostatným prejazd.

Druhou stranou mince je skutočnosť, že aj za volantom nákladného vozidla sedí vodič-človek, ktorý sa potrebuje s prevážaným tovarom niekam dostať v stanovenom čase a takéto opakované manévre ho môžu v konečnom dôsledku výjsť aj na niekoľko desiatok minút.

Otázna je vymáhateľnosť tohto zákona. Asi nikto by nevolal na políciu len preto, že pred ním už tri kilometre ide naložené nákladné vozidlo a ešte stále sa mu neuhlo. A prísť na políciu s vyhotoveným videozáznamom z palubnej kamery by znamenalo poddať sa celému byrokratickému kolotoču, na konci ktorého si asi uvedomíte, že vám to vlastne za tú námahu ani nestálo.

Prečítajte si aj:


Prečo netankovať po prvom cvaknutí tankovacej pištole? Koledujeme si o problém

Redakcia (s)


Otázka od čitateľa: Musím na parkovisku a pri státí vypínať motor?

ERIK STRÍŽ


Fakt neuveríte, za čo všetko môžete prísť o vodičák!

Peter Lacena


Prevážate v aute veľké a ťažké predmety? Toto video je určené pre vás!

Peter Lacena


Ako funguje mild-hybridný pohon? Takto pracuje 48-voltová sieť od Hyundai

ERIK STRÍŽ


Tankovali ste naftu alebo benzín a zahodili bloček? Radšej ho nájdite (aktualizácia)

Redakcia (s)


Erik Stríž je redaktor magazínu Autoviny.sk a časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Ak vás zaujíma čokoľvek, od zákonov po detaily mojich testov áut, môžete ma kedykoľvek kontaktovať. Odpovedám každému. Moje testy píšem s ohľadom na reálneho zákazníka a nie ako marketingový prospekt. Pre neho je kúpa auta významnou životnou udalosťou, ktorá ho stojí značnú časť príjmov. Preto sa často venujem praktickým záležitostiam, ako spotrebe, schopnosti motora zvládať záťaž, batožinovému priestoru či variabilite.
Kontakt: erik@striz.sk