Elektrina dokáže pomôcť aj vtedy, keď so sebou nevozíte veľký ťažký akumulátor a auto nedokáže jazdiť iba na elektrickú energiu. Aj preto Hyundai rozširuje svoju ponuku 48-voltových mild-hybridných modelov. K aktuálne dostupnému Tucsonu s motorom 2.0 CRDi 48 V Mild Hybrid tak postupne pribudnú ďalšie modely a motorizácie.


Teória a princíp funkčnosti
Ako vlastne mild-hybrid funguje? Začnime jeho cieľom: umožniť autu zachrániť niečo z brzdnej energie, ktorá by sa inak premenila iba na neužitočné teplo a vrátiť ju späť autu.
Teraz si to trochu rozveďme: na uvedenie auta do pohybu musíte minúť isté množstvo energie, ktorá pochádza z fosílneho paliva. Rozbehnuté auto má istú potenciálnu energiu. Na zastavenie auta musíte túto potenciálnu energiu minúť. Jedna možnosť sú brzdy – auto spomalíte trením brzdového kotúča o brzdové obloženie a potenciálna energia auta sa zmení na teplo – zohrejú sa vám brzdy. Druhá možnosť je využiť na brzdenie štartér-generátor MHSG (Mild Hybrid Starter Generator).
To je vlastne elektromotor, ktorý dokáže energiu premieňať oboma smermi – energiu uloženú v batérii premení na pohyb, ale pohyb dokáže premeniť na energiu, ktorá sa uloží do batérie. MHSG teda pri každom brzdení časť energie vráti späť do batérie a pri ďalšej akcelerácii môže auto túto energiu využiť, čím odľahčí prácu spaľovaciemu motoru a tomu tak stačí na jeho prácu menej paliva.
Hyundai využíva pre mild-hybridný systém 48-voltovú sieť, ktorá je schopná prijať a odovzdať za určitý čas viac energie. Systém tak má potenciál na väčšiu úsporu paliva.
Ako to funguje v praxi?
Auto prvýkrát naštartuje pomocou klasického štartéra, ale od tohto momentu už jeho úlohu preberá štartér-generátor. Ten je poháňaný remeňom a jeho výhoda sa prejaví najmä v mestskej premávke.
Pri zásahu systému štart-stop je schopný už za 0,2 sekundy úplne nehlučne naštartovať motor – teda ešte rýchlejšie a tichšie ako bežný štart-stop systém.
Keď vodič zrýchľuje z nízkych otáčok, štartér-generátor mu pomáha dodatočným výkonom 4 až 12 kW (5,5 – 16 koní) v závislosti od stavu nabitia 48 V Li-ion batérie s maximálnou kapacitou 0,44 kWh. Batéria je relatívne malá a tak nadpriemerne nezvyšuje hmotnosť auta, nezaberá v ňom ani prebytočný priestor.
Pri plynulej jazde je systém neaktívny. Pri brzdení dokáže brzdiť s výkonom až 12 kW (16 koní) a krútiacim momentom 55 Nm, takže dokonca mierne šetrí aj samotné brzdy. Vtedy opäť generuje energiu, ktorou sa nabíja batéria.
Výsledkom tejto spolupráce je zníženie spotreby a emisií až o 11 percent podľa NEDC 2.0.
Pri plachtení nízkou rýchlosťou (pod 30 km/h) systém vypína motor, pričom pri potrebe opätovnej akcelerácie ho dokáže MHSG v okamihu roztočiť späť na požadované otáčky.
ĎALŠIE MODELY S MILD-HYBRIDNÝM POHONOM
» Hyundai považuje prínos mild-hybridu za dostatočný na to, aby ponuku týchto jednotiek rozširoval. Prvý mild-hybridný Hyundai dostupný na Slovensku je Hyundai Tucson 2.0 CRDi 48 V Mild Hybrid, ktorý je už niekoľko mesiacov k dispozícii.» Ďalším modelom bude faceliftovaný Hyundai i30. Ten dostane 48 V Mild Hybrid k niekoľkým motorom: od trojvalca 1.0 T-GDi, cez nový štvorvalec 1.5 T-GDi až po úsporný diesel 1.6 CRDi.
» Nasledovať bude aj menší model Hyundai i20, ktorý bude ponúkať mild-hybridné alternatívy pre motor 1.0 T-GDi.

