Ako funguje mild-hybridný pohon? Takto pracuje 48-voltová sieť od Hyundai

Z elektrickej energie môžu ťažiť aj relatívne bežné automobily, ktoré sa nemusia podriaďovať kompromisom hybridov a elektromobilov. Mild-hybridná technológia možno zachráni autá pre tých, ktorí stále uprednostňujú klasický spaľovací motor
Vydané  Text: 
Elektrina dokáže pomôcť aj vtedy, keď so sebou nevozíte veľký ťažký akumulátor a auto nedokáže jazdiť iba na elektrickú energiu. Aj preto Hyundai rozširuje svoju ponuku 48-voltových mild-hybridných modelov. K aktuálne dostupnému **Tucsonu s motorom 2.0 CRDi 48 V Mild Hybrid** tak postupne pribudnú ďalšie modely a motorizácie.
### Teória a princíp funkčnosti Ako vlastne mild-hybrid funguje? Začnime jeho cieľom: umožniť autu zachrániť niečo z brzdnej energie, ktorá by sa inak premenila iba na neužitočné teplo a vrátiť ju späť autu. Teraz si to trochu rozveďme: na uvedenie auta do pohybu musíte minúť isté množstvo energie, ktorá pochádza z fosílneho paliva. Rozbehnuté auto má istú potenciálnu energiu. Na zastavenie auta musíte túto potenciálnu energiu minúť. Jedna možnosť sú brzdy – auto spomalíte trením brzdového kotúča o brzdové obloženie a potenciálna energia auta sa zmení na teplo – zohrejú sa vám brzdy. Druhá možnosť je využiť na brzdenie štartér-generátor **MHSG** (**Mild Hybrid Starter Generator**). To je vlastne elektromotor, ktorý dokáže energiu premieňať oboma smermi – energiu uloženú v batérii premení na pohyb, ale pohyb dokáže premeniť na energiu, ktorá sa uloží do batérie. MHSG teda pri každom brzdení časť energie vráti späť do batérie a pri ďalšej akcelerácii môže auto túto energiu využiť, čím odľahčí prácu spaľovaciemu motoru a tomu tak stačí na jeho prácu menej paliva. **Hyundai využíva pre mild-hybridný systém 48-voltovú sieť**, ktorá je schopná prijať a odovzdať za určitý čas viac energie. Systém tak má potenciál na väčšiu úsporu paliva. [GALLERY id=30761] ### Ako to funguje v praxi? Auto prvýkrát naštartuje pomocou klasického štartéra, ale od tohto momentu už jeho úlohu preberá **štartér-generátor**. Ten je poháňaný remeňom a jeho výhoda sa prejaví najmä v mestskej premávke. Pri zásahu systému štart-stop je schopný už za 0,2 sekundy úplne nehlučne naštartovať motor – teda ešte rýchlejšie a tichšie ako bežný štart-stop systém. Keď vodič zrýchľuje z nízkych otáčok, štartér-generátor mu pomáha dodatočným výkonom 4 až 12 kW (5,5 – 16 koní) v závislosti od stavu nabitia 48 V Li-ion batérie s maximálnou kapacitou 0,44 kWh. Batéria je relatívne malá a tak nadpriemerne nezvyšuje hmotnosť auta, nezaberá v ňom ani prebytočný priestor. Pri plynulej jazde je systém neaktívny. Pri brzdení dokáže brzdiť s výkonom až 12 kW (16 koní) a krútiacim momentom 55 Nm, takže dokonca mierne šetrí aj samotné brzdy. Vtedy opäť generuje energiu, ktorou sa nabíja batéria. **Výsledkom tejto spolupráce je zníženie spotreby a emisií až o 11 percent** podľa NEDC 2.0. Pri plachtení nízkou rýchlosťou (pod 30 km/h) systém vypína motor, pričom pri potrebe opätovnej akcelerácie ho dokáže MHSG v okamihu roztočiť späť na požadované otáčky.

ĎALŠIE MODELY S MILD-HYBRIDNÝM POHONOM

» Hyundai považuje prínos mild-hybridu za dostatočný na to, aby ponuku týchto jednotiek rozširoval. Prvý mild-hybridný Hyundai dostupný na Slovensku je Hyundai Tucson 2.0 CRDi 48 V Mild Hybrid, ktorý je už niekoľko mesiacov k dispozícii.

» Ďalším modelom bude faceliftovaný Hyundai i30. Ten dostane 48 V Mild Hybrid k niekoľkým motorom: od trojvalca 1.0 T-GDi, cez nový štvorvalec 1.5 T-GDi až po úsporný diesel 1.6 CRDi.

» Nasledovať bude aj menší model Hyundai i20, ktorý bude ponúkať mild-hybridné alternatívy pre motor 1.0 T-GDi.

Nový Hyundai i30 v karosárskom vyhotovení Fastback ponúkne mild-hybridnú technológiu pohonu tiež
Nielen SUV a kombi, ale aj malé mestské hatchbacky sú vhodným typom áut pre mild-hybridný pohon. Napríklad Hyundai i20




Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra 🙂 ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.





Pokračujte na ďalší príspevok »



Vyberáme najlepšiu verziu

Poradca pri kúpe Mitsubishi ASX a COLT: Chameleón a mestská zbraň

  • Mestské Mitsubishi Colt ponúka krásny dizajn, päťročnú záruku a môžete si ho vybrať aj s hybridným pohonom. Lenže mali by ste? Povieme vám, ktorá výbava a motorizácia je pre vás!

     Máloktorý crossover v tejto triede ponúkne také široké rozpätie výbav a pohonov, ktoré zahŕňajú klasiku, mild-hybrid, hybrid, aj plug-in hybrid, ako práve ASX! 
  • Predstavujeme AUDI Q6 e-tron: Technologický skok

  • Toto nie je vylepšenie, ani evolúcia. Audi Q6 e-tron predstavuje úplne novú generáciu elektromobilov Audi.

     Nová platforma, nový dizajn, nové technológie, nové riešenia. Také významné, že budú základnými stavebnými kameňmi pre Audi ešte na mnoho ďalších rokov.  Model Q6 e-tron je priekopníkom, ktorý prináša tieto riešenia ako úplne prvý.