Video: Výstupná kontrola kvality Trabantov vás zaručene dostane

„Staré autá boli lepšie, lebo sa dali opraviť pomocou bežného domáceho náradia, “ zvyknú hovoriť priaznivci starej éry automobilovej výroby. V skutočnosti boli autá také, že domáce náradie bolo potrebné už pri výstupnej kontrole z výroby. Doslova.
Vydané  Text: 
Trabant je jedna zo značiek automobilov vyrábaných v minulosti automobilkou Sachsenring v saskom meste Zwickau. V 80-tych rokoch sa stal mimoriadne populárnym aj v niekdajšom Československu. Okrem NDR bol zvlášť rozšírený aj v Maďarsku. Odhaduje sa, že spolu sa ich vyrobilo 3,2 miliónov kusov. Auto malo neekologický, vzduchom chladený dvojtaktný dvojvalcový motor s objemom 600 cm3. Ako palivo slúžila zmes benzínu a oleja M2T. Keďže nemalo ukazovateľ stavu paliva, bola pridaná mierka (palička), ktorá po zasunutí do nádrže ukázala hladinu paliva. Priemerná spotreba bola asi 6 litrov/100 km. ([zdroj](https://sk.wikipedia.org/wiki/Trabant_(automobil))) Prvým typom bol Trabant 600 s oblými tvarmi karosérie a jeho nástupcom bol hranatejší Trabant 601 s hrdým názvom Limousine alebo Combi. Prevodovka bola 4-stupňová s radiacou pákou pod palubnou doskou. Karoséria bola dvojdverová plus zadné dvere v prevedení Combi, mala oceľový skelet s prilepenými plátmi plastu, vďaka čomu si získal ironickú prezývku PVC jaguár alebo BMV (Bakelitové Motorové Vozidlo). Bol určený pre 4 osoby. Vyrábal sa aj v prevedení pre invalidov – tzv. Hycomat, ktorý mal ovládanie spojky na radiacej páke a aj v prevedení pre armádu a políciu, ako otvorené terénne vozidlo s plátenou strechou. Pred ukončením jeho výroby sa vyrábal aj so štvortaktným motorom Volkswagen a s nádržou na benzín nie v motorovom priestore, ale v zadnej časti vozidla. Tiež elektroinštalácia bola zmenená zo 6 V na 12 V. Jeho nevýhodou bolo teplovzdušné kúrenie so výmenníkom tepla na výfukovom potrubí, ktoré bolo účinné len počas jazdy, kedy nápor vzduchu v závislosti od rýchlosti jazdy hnal vzduch do kabíny. . ([zdroj](https://sk.wikipedia.org/wiki/Trabant_(automobil)))

Nostalgia za socializmom? Aj tento postrach bol jeho dielom!

Znie to neuveriteľne, ale aj tento postrach ciest bol pre mnohých iba snom. Ja som sa s týmto nezameniteľným dymiacim autíčkom stretol dokonca dvakrát.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia