Jawa patrila v minulosti vo výrobe motocyklov k svetovej špičke. O to, aby sa na výslnie vrátila, sa snaží firma Mahindra Group. Objavia sa jej nádherné stroje aj v Európe?
Slávnu značku Jawa postihol podobný osud, ako mnoho ďalších strojárskych firiem bývalého „Východného bloku“. Nedostatok finančných zdrojov, takmer neexistujúca konkurencia, isté trhy a množstvo zákazníkov. Smrteľná kombinácia. A tak Jawa pomaly chradla. Z výkladnej skrine a žiadaného exportného artiklu sa postupne prepadala do pozície „bratskej pomoci“. Záujem klesal a plánovači svetlej budúcnosti hľadali, kde by sa starnúce stroje uplatnili.
### Indická cesta
Indický trh bol vždy obrovský a motocykle značky Jawa sa do Indie veľmi úspešne vyvážali už krátko po skončení 2. svetovej vojny. Na veľký záujem firmy zareagovali a od roku 1961 sa rozbehla licenčná výroba. Motorky sa pod názvom „Yezdi“ v Indii vyrábali až do polovice rokov deväťdesiatych minulého storočia. Indovia si na motocykloch Jawa vždy cenili kvalitu a spoľahlivosť. A tak bolo na čo nadviazať.
### Úspech, ktorý zaskočil
Veľký návrat značky na trh sa začal v roku 2016, kedy spoločnosť Mahindra&Mahindra kúpila licenciu pre Indiu a východnú Áziu. Koncern následne výrobu zveril svojej dcérskej spoločnosti s príznačným menom Classic Legends. Láska ku klasike zavelila využiť ikonické tvary modelov, ktoré vo svojej dobe patrili na svetovú špičku. A tak, hoci motorky vyzerajú takmer ako tie pôvodné, dnes firma vyrába špičkové stroje vybavené modernými technológiami. Firma aktuálne vyrába modely Jawa 300, Jawa Forty Two a Jawa Pérák. Obrovský záujem firma napriek naplno bežiacej výrobe nedokáže uspokojiť. Jasne sa teda ukázalo, že stará láska skrátka nehrdzavie.
### Marketing a tradícia
Za obrovským úspechom znovuzrodenia značky Jawa v Indii však netreba hľadať iba techniku. Firma veľmi múdro spojila retro dizajn, moderné technológie a špičkovo zvládnutý marketing. V Indii rýchlo rastie sieť vlastných predajní, kde si okrem motorky môžete kúpiť krásne štýlové doplnky či si iba prísť posedieť v útulnej kaviarni. Z Jawy sa teda v Indii postupne stáva viac, ako len motorka. Stáva sa životným štýlom. A to je presne to, po čom súčasní ľudia prahnú.
### TOP exclusive
Úspech klasických modelov Jawa 300, Jawa Forty Two (42) firme dodala odvahu a na trh uviedla motorku z ríše snov. Najkultovejšiu Jawu celej histórie, model Pérák. Existuje niekto, koho tento nádherný stroj nechá chladným?
Nový Pérák poháňa moderný kvapalinou chladený štvortaktný jednovalec DOHC s objemom 334 cmᶾ, ktorý ponúka maximálny výkon 22,7 kW (30,4 k) a najvyšší krútiaci moment 31 Nm. Motor spolupracuje so šesťstupňovou prevodovkou. O bezpečné zastavenie sa starajú kotúčové brzdy vredu aj vzadu, štandardom je ABS na obidvoch kolesách. Jawa Pérák má rázvor 1485 mm a používa pneumatiky 100/90 R18 (vpredu) a 140/70 R17 (vzadu). Motocykel s pohotovostnou hmotnosťou 179 kg má sedlo vo výške 750 mm. Exkluzívny nádych dodáva motorke aj špeciálne matné lakovanie, decentne doplnené zlatými linkami.
Ak so slzou v oku dúfate, že sa tieto krásne stroje čoskoro dostanú do Európy, zatiaľ vás sklameme. Ale ktovie, možno sa spoločnosť rozhodne využiť vlnu spájania emotívneho retro dizajnu a modernej techniky a svojej stroje do Európe začne dovážať. Nájde sa niekto, kto by bol proti?
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Rolls-Royce bola vždy značka luxusu, dnes nové modely stoja od 200-tisíc eur vyššie, pričom za špeciálne vyrobené exempláre sa platia desiatky miliónov.
Ktorý jednoduchý komponent najčastejšie paralyzuje autá? Štatistika porúch od ADAC je analýza zahŕňajúca 156 modelových radov vozidiel.
Nová štatistika poruchovosti ADAC ukazuje nielen to, ktoré autá sa v roku 2023 kazili najčastejšie, ale aj to, či sú skutočne elektromobily spoľahlivejšie.
Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.
V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.
Nanosenzory, inteligentné ovládače Smart Dials a početné historické prvenstvá. Nová generácia vozidiel Škoda Superb Combi je ako zhmotnený recept na dokonalé auto.
Skupina Hedin Mobility Group je jedným z najväčších európskych predajcov vozidiel. Sieť predajcov skupiny sa rozprestiera v 12 krajinách, zahŕňa viac ako 330 prevádzok a zastupuje viac ako 40 značiek vozidiel.
Doteraz každá krajina pôsobila pod miestnymi značkami, ale v roku 2024 sa všetky prevádzky zjednotia pod spoločnú značku Hedin Automotive.