Jawa je späť. Zatiaľ žiaľ iba v Indii.

Jawa patrila v minulosti vo výrobe motocyklov k svetovej špičke. O to, aby sa na výslnie vrátila, sa snaží firma Mahindra Group. Objavia sa jej nádherné stroje aj v Európe?
Vydané  Text: 
Slávnu značku Jawa postihol podobný osud, ako mnoho ďalších strojárskych firiem bývalého „Východného bloku“. Nedostatok finančných zdrojov, takmer neexistujúca konkurencia, isté trhy a množstvo zákazníkov. Smrteľná kombinácia. A tak Jawa pomaly chradla. Z výkladnej skrine a žiadaného exportného artiklu sa postupne prepadala do pozície „bratskej pomoci“. Záujem klesal a plánovači svetlej budúcnosti hľadali, kde by sa starnúce stroje uplatnili. ### Indická cesta Indický trh bol vždy obrovský a motocykle značky Jawa sa do Indie veľmi úspešne vyvážali už krátko po skončení 2. svetovej vojny. Na veľký záujem firmy zareagovali a od roku 1961 sa rozbehla licenčná výroba. Motorky sa pod názvom „Yezdi“ v Indii vyrábali až do polovice rokov deväťdesiatych minulého storočia. Indovia si na motocykloch Jawa vždy cenili kvalitu a spoľahlivosť. A tak bolo na čo nadviazať. ### Úspech, ktorý zaskočil Veľký návrat značky na trh sa začal v roku 2016, kedy spoločnosť Mahindra&Mahindra kúpila licenciu pre Indiu a východnú Áziu. Koncern následne výrobu zveril svojej dcérskej spoločnosti s príznačným menom Classic Legends. Láska ku klasike zavelila využiť ikonické tvary modelov, ktoré vo svojej dobe patrili na svetovú špičku. A tak, hoci motorky vyzerajú takmer ako tie pôvodné, dnes firma vyrába špičkové stroje vybavené modernými technológiami. Firma aktuálne vyrába modely Jawa 300, Jawa Forty Two a Jawa Pérák. Obrovský záujem firma napriek naplno bežiacej výrobe nedokáže uspokojiť. Jasne sa teda ukázalo, že stará láska skrátka nehrdzavie. ### Marketing a tradícia Za obrovským úspechom znovuzrodenia značky Jawa v Indii však netreba hľadať iba techniku. Firma veľmi múdro spojila retro dizajn, moderné technológie a špičkovo zvládnutý marketing. V Indii rýchlo rastie sieť vlastných predajní, kde si okrem motorky môžete kúpiť krásne štýlové doplnky či si iba prísť posedieť v útulnej kaviarni. Z Jawy sa teda v Indii postupne stáva viac, ako len motorka. Stáva sa životným štýlom. A to je presne to, po čom súčasní ľudia prahnú. ### TOP exclusive Úspech klasických modelov Jawa 300, Jawa Forty Two (42) firme dodala odvahu a na trh uviedla motorku z ríše snov. Najkultovejšiu Jawu celej histórie, model Pérák. Existuje niekto, koho tento nádherný stroj nechá chladným?
Nový Pérák poháňa moderný kvapalinou chladený štvortaktný jednovalec DOHC s objemom 334 cmᶾ, ktorý ponúka maximálny výkon 22,7 kW (30,4 k) a najvyšší krútiaci moment 31 Nm. Motor spolupracuje so šesťstupňovou prevodovkou. O bezpečné zastavenie sa starajú kotúčové brzdy vredu aj vzadu, štandardom je ABS na obidvoch kolesách. Jawa Pérák má rázvor 1485 mm a používa pneumatiky 100/90 R18 (vpredu) a 140/70 R17 (vzadu). Motocykel s pohotovostnou hmotnosťou 179 kg má sedlo vo výške 750 mm. Exkluzívny nádych dodáva motorke aj špeciálne matné lakovanie, decentne doplnené zlatými linkami. Ak so slzou v oku dúfate, že sa tieto krásne stroje čoskoro dostanú do Európy, zatiaľ vás sklameme. Ale ktovie, možno sa spoločnosť rozhodne využiť vlnu spájania emotívneho retro dizajnu a modernej techniky a svojej stroje do Európe začne dovážať. Nájde sa niekto, kto by bol proti?




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Servis

Štatistika porúch ADAC 2024: Ktoré jazdené autá sú najviac a najmenej spoľahlivé? Majú elektromobily menej porúch?

  • Ktorý jednoduchý komponent najčastejšie paralyzuje autá? Štatistika porúch od ADAC je analýza zahŕňajúca 156 modelových radov vozidiel.

     Nová štatistika poruchovosti ADAC ukazuje nielen to, ktoré autá sa v roku 2023 kazili najčastejšie, ale aj to, či sú skutočne elektromobily spoľahlivejšie. 
  • Rozhovor

    Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?

  • Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.

     V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.