Aktuality

Najkradnutejšie autá na Slovensku (štatistiky a podrobné informácie)

Pravda bude niekde uprostred. V jednej oblasti si štatistiky nových a kradnutých vozidiel môžu podať ruku. Na čele oboch rebríčkov sa nachádza značka Škoda. Považujeme to však za celkom prirodzený jav. Pokiaľ v rámci nových vozidiel ovládate približne 20 percent trhu, je veľmi pravdepodobné, že o vaše vozidlá sa bude zaujímať aj podsvetie. A je jedno, či pôjde o krádež so zámerom ďalšieho predaja, alebo rozobratia na náhradné dielce. Škoda je jednoducho hit a prejavuje sa to vo všetkých oblastiach.

Ako sa chrániť pred krádežou auta?

Ak sa pozrieme na tabuľku najkradnutejších vozidiel za minulý rok, tak sa kopíruje popularita značky Volkswagen medzi novými aj kradnutými vozidlami. O to väčšie prekvapenie pre nás bolo umiestnenie značky Fiat s modelom Ducato a Peugeot s modelom Boxer na treťom, prípadne štvrtom mieste. V tomto prípade nám vŕta v hlave otázka, či išlo o krádež vozidla, alebo, keďže ide o dodávky, zlodejov viac zaujímal náklad. To sa však z policajných štatistík, z ktorých sme čerpali naše údaje, nedozvieme. Možno očakávať aj to, že pátranie po nich sťažuje jedna vlastnosť dodávok – väčšina z nich býva biela, prípadne v niektorej z málo výrazných farieb, ktoré na prvý moment nepadnú do oka.

Prekvapením je pre nás piate miesto značky Ford a najmä modelu Escort, ktorý už niekoľko rokov v ponuke nových modelov nefiguruje. Skôr očakávame, že išlo o vozidlá ukradnuté na náhradné dielce. Z prvej desiatky za minulý rok zaujalo aj umiestnenie značiek BMW a Audi s modelmi X5 a A6, prípade desiate miesto Toyoty RAV4. Vyzerá to tak, že japonská spoľahlivosť sa prejavila aj v záujme podsvetia.

Historický vývoj s odstupom piatich rokov ukazuje, že zastúpenie značiek v prvej desiatke sa veľmi nemení a z prémiových výrobcov sa v prvej päťke najčastejšie objavuje Audi. Z prémiových výrobcov sa najnižšie takmer stále drží Mercedes-Benz. Ak sa na túto informáciu pozrieme z pohľadu počtu predaných vozidiel, môžeme predpokladať, že majú najlepšiu ochranu pred krádežou. Pretože spomedzi nemeckej trojice sa ich historicky predáva najviac.

Na druhej strane, majiteľov nových vozidiel (súkromné osoby aj lízingové spoločnosti) môžu tešiť dva významné fakty. Prvým je klesajúci záujem podsvetia o krádeže vozidiel. Od roku 2006 do roku 2018 poklesol počet ukradnutých vozidiel z 5 225 na 1 139, čo za 12 rokov predstavuje takmer 4,6-násobný pokles, alebo, ak chcete, tak sa počet ukradnutých vozidiel znížil o 78 percent.

Spolu s nižším počtom krádeží sa výrazne znížila aj výška škody spôsobenej ukradnutými vozidlami. Kým v roku 2008 sa ukradli automobily v celkovej hodnote 51 092 312 eur (prepočet zo slovenských korún), v minulom roku to bolo 11 226 000 eur. Za desať rokov to teda predstavuje pokles o rovnakých 78 percent ako v prípade počtu ukradnutých vozidiel. Polícii slúži ku cti, že stúpa percento objasnených krádeží. Zo 14,5 percenta v roku 2006 na 38 percent v minulom roku. V absolútnych číslach to vyzerá tak, že polícia každoročne objasní niečo vyše 500 krádeží.

Stojí za zamyslenie, čo sa skrýva za poklesom počtu ukradnutých vozidiel. Na jednej strane to môže byť jednoduchšia dostupnosť automobilov ako takých. Jazdené a stále pojazdné vozidlo, bez ohľadu na počet kilometrov, zoženiete cez internet už za 1 000 eur. Najlacnejšie nové auto dostanete za 10 000 eur. A budete si môcť aj vyberať. To ešte nehovoríme o rastúcom množstve ľudí, ktorí dostanú vozidlo z dôvodu svojej práce. Takisto sa výrazne rozšírila ponuka finančných produktov na motorové vozidlá. Takže auto už nie je nedosiahnuteľným tovarom a trestná činnosť sa tak mohla stať menej výnosnou a výhodnou.

Na druhej strane stúpa aj zabezpečenie samotných vozidiel elektronickými a mechanickými bezpečnostnými systémami či najrôznejšie sledovanie vozidiel. Spomenúť musíme aj rozšírenie sociálnych sietí. Na nich si ľudia posúvajú informácie o ukradnutých vozidlách, takže viac očí viac vidí. Samozrejme, svoju váhu a prínos má aj polícia a legislatíva, ktorá zlodejom áut kladie pod nohy polená v podobe prísnejších podmienok pri prihlasovaní vozidiel či vyšších nárokoch na doklady, elektronizáciu a kontrolu akýchkoľvek zásahov do systému evidencie.

Výsledok pre bežného motoristu je jasný. Pravdepodobnosť, že vozidlo zostane pred jeho domom, narastá.

Zdroj údajov: Prezídium PZ SR Vývoj najkradnutejších značiek:

Poradie 2018 2015 2010 2005 2000
1. Škoda (Octavia) Škoda Škoda Škoda Škoda
2. Volkswagen (Golf) Volkswagen Volkswagen Volkswagen Volkswagen
3. FIAT (Ducato) Audi BMW Peugeot Audi
4.. Peugeot (Boxer) FIAT Audi SEAT FIAT
5. Ford (Escort) SEAT Peugeot Audi Peugeot
6. Opel (Astra) Renault Ford, FIAT Renault Mercedes-Benz
7. Renault (Megane) Mercedes-Benz SEAT FIAT SEAT
8. BMW (X5) Peugeot Citroën BMW BMW
9. Audi (A6) Opel Ford Lada Ford
10. Toyota (RAV4) Citroën Mercedes-Benz Citroën Mitsubishi
 

Vývoj počtu ukradnutých vozidiel:

Rok Počet ukradnutých vozidiel Objasnenosť (%)
2006 5 225 14,58
2007 4 719 17,97
2008 4 135 22,10
2009 3 779 25,69
2010 3 354 24,63
2011 2 694 18,71
2012 2 546 20,54
2013 2 431 23,24
2014 2 297 25,03
2015 1 932 29,97
2016 1 671 34,23
2017 1 524 34,91
2018 1 339 38,39
 

Výška škody spôsobená krádežami vozidiel:

Rok Výška škody spôsobená krádežami vozidiel
2006 neuvedené
2007 neuvedené
2008 51 092 312
2009 51 194 000
2010 neuvedené
2011 30 743 000
2012 25 463 000
2013 24 306 000
2014 19 547 000
2015 16 548 000
2016 13 306 000
2017 13 194 000
2018 11 226 000
Suma v SKK prerátaná na € kurzom 1 € = 30,126 SKK Zdroj: MV SR
Martin Šebesta, profilová fotografia
Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie