Naše video o 1.0 TSI si pozrelo už 100 000 ľudí. Názory na trojvalec sú rôzne.

Pod príspevkami sme nachádzali veľké množstvo komentárov týkajúcich sa porovnania atmosférických štvorvalcov s prepĺňanými maloobjemovými trojvalcami, ktorým mnohí majitelia áut jednoducho neveria. **Rozhodli sme sa preto zobrať 1.0 TSI a porovnať ho s tradičným zástupcom benzínových atmosférických motorov – štvorvalcovou 1,6-kou.** Na prvý pohľad by sa pritom mohlo zdať, že po stránke výkonu má navrch práve modernejšia Scala…. Prečítať celé
Vydané  Text: 
Pod príspevkami sme nachádzali veľké množstvo komentárov týkajúcich sa porovnania atmosférických štvorvalcov s prepĺňanými maloobjemovými trojvalcami, ktorým mnohí majitelia áut jednoducho neveria. **Rozhodli sme sa preto zobrať 1.0 TSI a porovnať ho s tradičným zástupcom benzínových atmosférických motorov – štvorvalcovou 1,6-kou.** Na prvý pohľad by sa pritom mohlo zdať, že po stránke výkonu má navrch práve modernejšia Scala. Automobilka však tvrdí, že Scala v najvyšších výbavových stupňoch váži až 1 386 kg, pričom naša Octavia vo výbave holobyt vážila len 1 280 kg. To znamená, že **obe autá sú si pomerne vyrovnané a disponujú výkonom zhruba 80 koní na jednu tonu hmotnosti.** Len pre upresnenie, **išlo o verziu Tour z roku 2012 v dobrom stave s nájazdom len 95 000 km.**
Našim cieľom bolo absolvovať tri disciplíny. Tou prvou bolo zrýchlenie na rovinke bez záťaže. Pri tejto disciplíne Scala benefitovala najmä z dostatočnej zásoby krútiaceho momentu. **Napriek opakovanému neskorému štartu sa autu pri zaradení druhého prevodového stupňa podarilo Octaviu dobehnúť.** Na konci dostatočne dlhej rovinky už pritom získala náskok od 4 až po 10 metrov. Po zhodnotení výsledkov nasledovalo pružné zrýchlenie so záťažou. To sa štandardne vykonáva na vyšších prevodových stupňoch, no my sme sa rozhodli zvýhodniť Octaviu, ktorej vrhoch výkonu a krútiaceho momentu je umiestnený vo vyšších otáčkach, a pre simuláciu sme zvolili tretí prevodový stupeň. **Obe autá boli navyše plne zaťažené a dokonca prekračovali hodnotu maximálneho užitočného zaťaženia, na palube bolo spoločne s nákladom a technikou 550 kilogramov.** Jemná úprava podmienok Octavii pomohla. Napriek tomu, že na Scalu strácala 50 Nm krútiaceho momentu, pri zrýchlení zo 70 km/h – 110 km/h bola pomalšia len o dve sekundy. To nie je vôbec zlé!
Ale čo spotreba? S cieľom zistiť reálne hodnoty sme si vyskladali vlastný merací okruh, ktorý viedol cez diaľnicu, okresky aj dediny. Samotné prevýšenie na trase bolo minimálne, no obe autá sme zaťažili cementom. Spoločne s vodičom tak bolo na palube viac ako 350 kilogramov. **Priemernú spotrebu sme navyše počítali ručne, aby sme sa vyhli nesprávnym údajom z palubného počítača.** Na konci trasy dlhej 75,8 kilometra dosiahla Octavia spotrebu 8,3 l/100 km. Za vyššiu spotrebu v tomto prípade môže nielen krátka päťstupňová manuálna prevodovka, ale aj jednoduchá klimatizácia s vyšším odberom výkonu. Škoda Scala sa dostala na úroveň 6,7 l/100 km. Ako bude motor vyzerať po 100 000 km? Na túto otázu už odpovedal český expert Matrin Vaculík, ktorý na YouTube zavesil video s kompletne rozobratým motorom 1.0 TSI. Ako dopadol, si môžete pozrieť [TU](https://youtu.be/z65HyJEMQ8E)




Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra 🙂 ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.


ODPORÚČANÉ