Kočnerovo obrnené vozidlo Aligator: poznáme jeho vlastnosti

Pravdepodobne sa jedná o rovnaký kus, ktorý zasahoval pri streľbe v Devínskej Novej Vsi v roku 2010.
Vydané  Text: 
Ľahké obrnené vozidlo Aligator 4x4 Master, foto: SME - Jozef Jakubčo a skyscrapercity.com
**Dnes sa v Bratislave koná súdne pojednávanie s Marianom Kočnerom. Do hlavného mesta bol dovezený v nedeľu za účasti ozbrojených síl, vrtuľníka a tiež obrneného vozidla Aligator, ktoré sa vyrába na Slovensku. Zaujímali nás podrobnosti o tomto slovenskom výrobku.** Obrnené vozidlo Aligator má v novodobej slovenskej histórii pomerne významné postavenie. Bolo aj predmetom kontroverzie, keď sa v roku 2008 zakázal jeho ďalší nákup. Odvtedy však prešlo viac ako desať rokov a dnes spoločnosť Kerametal vyrába už tretiu generáciu tohto armádneho stroja pod názvom Aligator 4×4 Master II. Jeho technické údaje sú pôsobivé rovnako ako jeho schopnosti prekonávať náročný terén. Marian Kočner sa ale viezol v obojživelnom ľahkom obrnenom vozidle Aligator 4×4 Master s evidenčným číslom BA 549BS, teda v staršej generácii. Od tej súčasnej tretej sa dá rozpoznať napríklad vďaka zadným svetlám, ktoré boli v minulosti usporiadané vertikálne. Nová verzia ich má uložené horizontálne. Toto konkrétne vozidlo nie je vybavené vonkajšími zbraňovými systémami. V porovnaní s inými verziami obrneného vozidla je tento variant viditeľne menej „bojový“. Výrobca už vtedy umožňoval pomerne rozsiahlu individializáciu jednotlivých vyrobených modelov, ktoré mali vždy zohľadňovať potreby konkétnej objednávky. V tomto prípade bol prioritným účelom prevoz a ochrana nákladu, respektíve osôb. Ak si to objednávka vyžadovala, bolo možné priamo z výroby transportér dodať s guľometom, malorážovým kanónom, PTRS či PLRS.
foto: Kerametal
### Technické údaje Aligator 4×4 Master Aligator 4×4 Master dokázal odviezť až 8 pasažierov, ale v závislosti od konfigurácie mohli byť pasažieri iba dvaja. Pohotovostná hmotnosť predstavuje 6 500 kilogramov, pričom celková hmotnosť dosahuje 8 800 kg. Rozmery vozidla sú vskutku pôsobivé, pretože umožňujú relatívne pohodlnú prevádzku na verejných komunikáciách: dĺžka 4 340 mm, šírka 2 390 mm (so zrkadlami 2 520 mm) a výška 2 020 mm. Rázvor kolies síce nie je v údajoch uvedený, pretože sa pravdepodobne líši v závislosti od objednávky. Rozchod kolies je však pevne daný, jedná sa o 1 925 mm. Plávajúce vozidlo je asi pol tony ťažšie než predchádzajúci model Aligator 4×4, ale prepraví asi o 1 200 kg viac nákladu. Obrnené vozidlo využíva výhradne kotúčové brzdy s hydraulickým ovládaním a hydraulickým posilňovačom a stojí kolesách s priemerom 20 palcov, pneumatiky sú Michelin 365 80 R 20 XZL + RUN FLAT VFI.
foto: Kerametal
### Päťlitrový štvorvalec Nepochybne najviac vás zaujíma pohon. Obrnené vozidlo pracuje s permanentným pohonom všetkých štyroch kolies, má automatickú šesťstupňovú prevodovku, pre jazdu vzad sa používa jeden prevodový stupeň. Aligator 4×4 Master využíva naftový preplňovaný motor so zdvihovým objemom 4 800 cm3, ktorý spĺňa emisnú normu EURO 3. Prekvapivé je, že je to iba radový štvorvalec s maximálnym výkonom 160 kW (215 k) pri 2 200 ot./min. Výrobca síce uvádza maximálnu rýchlosť 135 km/h, ale na vozidle, ktoré viezlo Kočnera a ktoré sa používa pri špeciálnych príležitostiach, je nálepka upozorňujúca na maximálnu rýchlosť 120 km/h. Spotrebu vznetového motora sme síce nezistili, ale v technických údajoch sa vyskytuje údaj o dojazde 600 km na jednu nádrž. Nepoznáme ani objem palivovej nádrže. Napriek mimoriadnej hmotnosti a *relatívne* obyčajnému motoru dokáže vozidlo zvládnuť 27-stupňový svah, predné a zadné nájazdové uhly dosahujú až 70 a 42 stupňov. Obrnené vozidlo dokáže prekonávať náročnejší terén vďaka svetlej výške podvozka 400 mm, brodivosť dosahuje 1,3 metra. > Balistická odolnosť: STANAG 4569 Level II (Level III s doplnkovým pancierovaním)
> Mínová odolnosť: STANAG 4569 Level I+ (s modulárnym odnímateľným V-tvarom spodku vozidla Level II+)
Ľahké obrnené vozidlo Aligator 4x4 Master. Vľavo počas transportu Kočnera do Bratislavy (foto: SME - Jozef Jakubčo), vpravo fotografia zo zásahu v Devínskej Novej Vsi v roku 2010 (foto: skyscrapercity.com)
„Firma KERAMETAL bola založená v roku 1970. Zaoberá sa vývojom, marketingom a predajom systémov obranného priemyslu a patrí k jednej z najrenomovanejších obchodných organizácii v tejto oblasti,“ uvádza výrobca obrneného vozidla na svojich [webových stránkach](https://www.zbop.sk/clenovia/kerametal-akciova-spolocnost-bratislava).
Zdroje:
https://www.valka.cz/SVK-Aligator-4×4-Master-t96267
https://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=132324&page=70
https://www.zbop.sk/clenovia/kerametal-akciova-spolocnost-bratislava




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Rozhovor

Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?

  • Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.

     V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.
  • LÁSKA NA PRVÝ AJ DRUHÝ POHĽAD

    Ideálne vyváženie hodnoty a ceny / Dlhodobý test Kia Ceed 1.5 T-GDi 6MT Sport

  • Neverte im, keď tvrdia, že potrebujete prémiové auto, aby ste si splnili sny. Každému záleží na cene, nenechajte sa preto zahanbiť tým, že cielene hľadáte nové auto s najlepším balansom ceny, hodnoty, techniky a estetiky.

     Kia Ceed je stálicou, ktorá je overená, obľúbená a vytrvalo na poprednej pozícii, pokiaľ ide o ponúkanú výbavu vzhľadom na cenu - dokonca aj v stupni výbavy s názvom Sport. Foto: Juraj Hrivnák
  • Výpadok Slovensko.sk

    Portál Slovensko.sk má problém, elektronicky so štátom cez Chrome a Edge nevybavíte nič. Návod, ako to obísť

  • Kto chcel využiť týždeň so sviatkom na to, aby si vybavil záležitosti, ktoré od neho vyžaduje štát, má smolu. Portál Slovensko.sk naďalej trápia výpadky pre najčastejšie používané prehliadače internetu.

     Riešenie spočíva v nainštalovaní alternatívnych prehliadačov Opera alebo Firefox.