Ako v zahraničí riešia dopravné zápchy a čo preto môžu spraviť jednotliví vodiči?

Dopravné zápchy nás stoja veľa času, prispievajú k znečisteniu, emisiám a v neposlednom rade nás stoja peniaze. Existujú však riešenia, ktoré fungujú a pomáhajú zápchy redukovať.
Vydané  Text: 
V tomto článku sa dočítate:
* čo zápchy zapríčiňuje * ako vznikajú zápchy * prečo je príčinou samotný šofér * ako správne šoférovať, aby ste zápcham predchádzali * príklady riešenia zápchy z iných krajín * ako súvisia zápchy so samojazdiacimi autami * aké sú ďalšie možnosti riešenia
### Príčinou zápchy je aj vodič sám Prvoradé je uvedomiť si, čo zápchy zapríčiňuje. Môžu to byť prebiehajúce opravy na cestách, nehody, zúžené pruhy či znížená povolená rýchlosť. Najčastejšou príčinou sme však my vodiči a nesprávny štýl našej jazdy. Ešte v roku 2008 bol robený experiment, v ktorom mali šoféri za úlohu jazdiť v kruhu, držať sa auta pred sebou a udržať si stabilnú rýchlosť. Počas experimentu však rýchlosť jednotlivých áut kolísala, a tak museli autá spomaľovať a dokonca zastavovať. V dôsledku nestabilnej rýchlosti začali v podstate bezdôvodne vznikať zápchy.
### Ako zápchy vznikajú Vedci prirovnávajú zápchy k hustote častíc v kvapalinách a pevných látkach. Idúce autá sú ako voľné častice v kvapaline, ktoré sa však môžu premeniť na pevnú látku. Keď je premávka hustejšia, rovnako ako u hustých častíc sa pohyb zastaví. Dôvodom zastavenia je teda naša neschopnosť udržať konštantnú rýchlosť. Ak stojíte v kolóne, ktorá sa konečne pohne, snažíte sa dobehnúť vozidlo pred vami, následne zase zabrzdíte, spomalíte autá za sebou a kolóna sa predlžuje. ### Nesprávne sebaposudzovanie Nie je to však iba štýl jazdy, ktorý je príčinou bezdôvodných dopravných zápch, ale aj samotný šofér. Podľa prieskumu si totiž 80 až 90% šoférov myslí, že jazdia lepšie ako priemerný šofér, čo je samozrejme nemožné. Okrem toho často zabúdame, že aj ostatní šoféri sú len ľudia a správame sa k nim inak, ako by to bolo pri priamom kontakte tvárou v tvár. Dôsledkom tohto nesprávneho posudzovania sú vodiči, ktorí sa lepia na pred nimi idúce auto, neustále sa preraďujú z jedného pruhu do druhého a priamo tým prispievajú k vzniku zápchy.
### Ako zápcham predchádzať Ako to teda zmeniť? Dobrý vodič by mal vnímať autá pred sebou aj za sebou a vytvoriť si okolo seba pomyselný nárazník, teda rozumný odstup od auta pred ním aj za ním. V takom prípade, ak auto pred ním zabrzdí, má dobrý šofér dosť priestoru na spomalenie a dáva priestor aj autám za ním, ktoré nemusia hneď zastaviť. Základom je teda jazdiť pomalšie. Nastavením tempomatu si tiež zabezpečíte konštantnú rýchlosť. Príklad by sme si tiež mohli brať z krajín ako Belgicko a Holandsko, kde sa v dopravnej špičke využíva metóda nazývaná “jazda v bloku”. Podľa tejto metódy ide kolóna áut stálou rýchlosťou tak, aby všetci stačili. Túto metódu používa aj polícia, ktorá primerane rýchlou jazdou v skupinách zabezpečuje plynulú premávku. ### Sú riešením samojazdiace autá? Novou výzvou, ktorej čelíme, je využívanie nezávislých samojazdiacich áut na verejných cestách. Tie budú môcť medzi sebou navzájom komunikovať, a preto sa očakáva, že by mohli dopravné zápchy výrazne znížiť. ### Ďalšie možné riešenia Vedci sa na zrýchlenie dopravy snažia využívať aj algoritmy inšpirované prírodou. Príkladom je štúdia, v ktorej aplikovali na riadenie premávky princípy správania sa mravcov. Zmeny v infraštruktúre môžu byť tiež fungujúcim riešením, čoho dôkazom je aj zosynchronizovanie všetkých semaforov v Los Angeles. Tie sa menia na základe aktuálnej premávky čoho dôsledkom je zrýchlenie dopravy o 14%. Najčastejšie sa apeluje na vodičov, aby využívali verejnú hromadnú dopravu. Aj napriek mnohým nevýhodám a zníženiu komfortu sa však v štúdií dokázalo, že keby len 1% vodičov využívalo verejnú dopravu, celková doprava by sa zrýchlila až o 18%.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Servis

Štatistika porúch ADAC 2024: Ktoré jazdené autá sú najviac a najmenej spoľahlivé? Majú elektromobily menej porúch?

  • Ktorý jednoduchý komponent najčastejšie paralyzuje autá? Štatistika porúch od ADAC je analýza zahŕňajúca 156 modelových radov vozidiel.

     Nová štatistika poruchovosti ADAC ukazuje nielen to, ktoré autá sa v roku 2023 kazili najčastejšie, ale aj to, či sú skutočne elektromobily spoľahlivejšie. 
  • Rozhovor

    Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?

  • Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.

     V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.