Za volantom Škody Kamiq! Prečítajte si naše prvé dojmy:

Ak by ste sa nejakého zmrzlinára opýtali, ktorú zmrzlinu predáva najčastejšie, odpoveď by znela: vanilkovú! Všetci ju majú radi, hoci neprináša nijakú špecifickú chuť, je len tak správne sladká. A presne taká je aj Škoda Kamiq.
Vydané Text: 
Trocha viac. Ale po všetkých stránkach. Okrem batožinového priestoru, ten má Škoda Scala väčší o 67 litrov. No aj tak je na lepšej štartovacej čiare než jej kompaktný súrodenec. Najmä preto, lebo **Škoda sa opäť rozhodla využiť podvozkovú platformu naplno** a ponúka tradičných pár milimetrov navyše. A tie budete cítiť, užijete si ich a môžete povedať, že máte väčšie auto.
**Na ceste pôsobí Kamiq väčší ako v skutočnosti a to je predajný argument pre mnohých.** V Mladej Boleslavi opäť pochopili, že toto postavenie mimo hry im už roky hrá do karát. Fabia je trocha väčšia ako Polo, Octavia prekonáva Golf aj o triedu a Superb vždy udivoval komfortom na zadných sedadlách. Takisto Kodiaq či Karoq v porovnaní s koncernovými bratmi ponúkajú o čosi navyše, iba Scala musí bojovať v rámci triedy, čo je ťažké. Práve preto je filozofia Kamiqu požehnaním pre jeho obchodný úspech a už dnes je isté, že si ho obľúbite. **Aj bez toho aby ste doň nastúpili, viete, ako bude vyzerať vnútri, že tam bude množstvo milých a praktických detailov a ešte to, že vás určite nesklame.** Je to Škoda, a tá si predsa už vybudovala nejakú reputáciu a slogan Simply Clever, ktorý už výrobca paradoxne nepoužíva, je jeden z mála pravdivých. Všetko, čo potrebujete, budete mať poruke a hoci to bude bez prekvapení, priestoru na nadávky pre konštruktérov nebude veľa, alebo poviem to tak, že takmer žiaden.

NEVYNECHAJTE

Bez rizika

V podstate je to prvá škodovka s aktívnymi smerovkami, ktoré sú integrované do denných svetiel, ktoré tvorí štvorica LED diód. Detail je spracovaný veľmi pekne, no trocha sa prikloním ku kritikom, že tento detail je tak trocha odpozeraný od konkurencie, takže odchod Jozefa Kabaňa trocha cítiť. V žiadnom prípade to neznamená, že Kamiq je kópia, originality má dosť. **Maska chladiča aj hlavný svetlomet ho zaraďujú do rodiny a v spätnom zrkadle ihneď identifikujete Škodu.** Svetlá výška je o 39 milimetrov viac, než má model Scala. Ak teraz čakáte chválu prejazdnosti, tak sa nedočkáte. Tento prírastok poteší najmä tých so začínajúcou osteoporózou, ktorí si vyššie sedenie a tým aj nasadanie pochvaľujú najviac. Mamičky pocítia pri pohľade na Kamiq vyššiu dávku bezpečnosti, čo dokumentuje až šesť airbagov v základnej výbave a tri ďalšie za príplatok. Medzi opciami nechýba ani kolenný airbag vodiča a zadné bočné airbagy, takže dokopy vás môže chrániť až deväť vzduchových vankúšov. **Bočná línia s tretím bočným oknom a jasnou hranou, ktorá spája denné LED svetlá so zadnými skupinovými, zabezpečí optickú robustnosť.** Zadná časť interpretuje Scalu, celkovo sa bude Kamiq určite páčiť. Takže dizajn neriskuje, nechýba mu ani dávka elegancie i žiadaná robustnosť triedy SUV.

Digital

Analógový svet je minulosťou, dnešní vodiči potrebujú digitálne prístroje s množstvom alternatívnych údajov, ktoré sú poruke. Virtuálny kokpit s rozmerom 10,25“ palca je najväčší vo svojej triede, samozrejme, dodáva sa za príplatok. **Ak teda preferujete esteticky spracované ručičky a dva klasické kruhové prístroje, tak v tomto prípade aj ušetríte, pre zvyšné údaje budete mať k dispozícii displej Maxi DOT s uhlopriečkou 3,5 palca.**
Zoznam digitálnych superlatívov pokračuje centrálnym displejom infotainmentu Amundsen. Ten má uhlopriečku 9,2“ a uhádli ste – je najväčší vo svojej triede. Ponúka vynikajúcu konektivitu, môžete byť vždy online vďaka zabudovanej eSIM karte. **Samozrejmosťou je v tomto prípade Wi-Fi hot-spot, novinkou je digitálny asistent Laura.** Tá pomôže so zapísaním cieľa do navigácie, vyhľadá obľúbenú hudbu, prípadne vyhľadá reštauráciu. Stačí povedať „O. k., Lauro,“ netreba stláčať žiaden gombík. Nuž, nová doba, digitálna.

Mechanické radosti

Začnime interiérom. Je praktický, niektoré odkladacie priestory sú aj čalúnené a dobre prístupné, všetko dodržiava zákony Škody. Čo sa týka odkladacích možností v interiéri, je ich presne 26 litrov. To je objem všetkých odkladacích priestorov na palube. Mobily, peňaženky, 1,5-litrové fľaše, kávy či iné drobnosti si odložíte v priebehu sekúnd. Super desať bodov. Rovnaký počet získavajú sedadlá, ktoré sú komfortné, podržia adekvátne telo a môžete si ich nastaviť elektricky aj mechanicky. **Ak sa rozhodnete pre mechanicky nastaviteľné sedadlo vodiča, získate hlbšiu pozíciu sedenia, čo je informácia pre vyšších ľudí. Hoci si Kamiq pripísal niekoľko milimetrov k dobru a vzadu je vzdialenosť sedák-strop jeden meter a pár milimetrov.** A to je údajne dosť na to, aby sa na nich usadil aj dospelý jedinec. Potvrdím to dokonca aj ja, opäť je na zadných sedadlách viac miesta ako v konkurencii a uhádli ste – Kamiq má najdlhší rázvor – až 2 651 mm.
Kufor. Je menší, ale dostatočný, rodinný a využiteľný. Sklopte sedadlá a získate 1 395 litrov a ak si priplatíte sklopné predné sedadlo, tak môžete prevážať predmety až do dĺžky 2 447 milimetrov.

Komfort

SUV sľubuje komfort a Kamiq ho ponúka. Podvozok je v porovnaní so Scalou prepracovaný a cítiť to. **Kamiq je komfortnejší a vyváženejší, takže síce nerád, ale musím uznať, že dlhšie dráhy pruženia i dlhšie tlmiče s hydraulickými dorazmi pomohli Kamiqu dosiahnuť lepšie jazdné vlastnosti.** V prospech toho najdôležitejšieho – komfortu. A nemusíte sa báť ani horských serpentín, tie zvládal Kamiq bravúrne, no jazdné vlastnosti či rýchlosť prejazdu zákruty nie je v tomto prípade rozhodujúcim argumentom na kúpu. Áno, Kamiq nedosahuje zábavnosť podvozka á la Mazda CX-3, napriek tomu ho označím za veľmi dobrý. Palec hore, toto sa Škode podarilo, opakujem, je lepší, ako má Scala.

1,0 TSI

Najprv si počkajme na prvý komentár typu: „Tento motor by mal poháňať stierače.“ Máme to za sebou, majitelia jazdených dvojlitrových „dieselov“ vysypali svoj kýbeľ hnevu, takže môžeme pragmaticky hodnotiť. **Testovali sme základný motor 1,0 TSI s maximálnym výkonom 85 kW (115 k) a boli sme spokojní. Ani ja, ani kolega nesmeroval k motoru výčitky na nedostatok výkonu či na málo ochoty na zrýchľovanie z nízkych otáčok.** Aj cestou do kopca je všetko o. k., horský priechod sme absolvovali svižne a užili sme si ho. Najskôr sme skúsili automatickú sedemstupňovú dvojspojkovú prevodovku DSG a predpokladáme, že bude obľúbenejšia ako manuálna, najmä v prípade, že si priplatíte za konektivitu, takže jednu ruku budete potrebovať na ovládanie infotainmentu.
**Manuálna prevodovka bude favoritom tých, čo chcú potenciál využiť lepšie, v tomto prípade si musíte zvyknúť na ťažší stály prevod, takže ani nebudete musieť tak často radiť.** Priemerná spotreba sa počas testov udržala pod úrovňou siedmich litrov. Vodiči taxislužieb si zrejme zvolia obľúbenú pohonnú jednotku 1,6 TDI. Tá je rovnako potentná ako benzínový trojvalec, takže ponúka maximálny výkon na úrovni 85 kW (115 k). Krútiaci moment je však vyšší o 50 Nm. Pri bežnej jazde tento benefit necítite, takže najväčšou výhodou bude zrejme priemerná spotreba. A presne to je pointa naftových verzií. Najsilnejší motor 1,5 TSI sa začne vyrábať neskôr, takže nebol k dispozícii na testy podobne ako základný motor 1,0 TSI s maximálnym výkonom 70 kW (95 k). Na ich hodnotenie si počkáme na test.

Tisíc drobností

Nebojte sa, na všetko sa myslelo. Sieťka na spodku krytu batožinového priestoru na vyberateľnú LED lampu, na odkladacie priestory, na háky v správnej výške, na výklopné ťažné zariadenie, ktoré je v mojich očiach najpraktickejším doplnkom. Lebo naznačuje skutočné poslanie Kamiqu – byť dobrým rodinným autom. A to Škoda Kamiq skutočne je. **Možno by som si želal, aby bola originálna ako Yeti, no zrejme bude stačiť fakt, že jej celková dĺžka je veľmi podobná dĺžke Yetiho.** A pravdepodobne najväčším predajným argumentom Kamiqu bude fakt, že po tom, čo ste si obzreli všetkých konkurentov a prestali vás baviť dizajnérske pokusy a sexepíl niektorého konkurenta už vypršal, Škoda Kamiq si stále bude držať svoj postoj a praktickú stránku.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!




ODPORÚČANÉ


ZO SVETA

Nové 100 % clo na elektromobily z Číny bude realitou! A to je len začiatok

  • Americký automobilový priemysel a regulačné orgány sa obávajú, že ak sa čínske elektrické vozidlá dostanú do Spojených štátov, domáce značky im nebudú schopné konkurovať. Bidenova administratíva však údajne dospela k tomu, čo považuje za riešenie: Na čínske elektrické vozidlá zavedie plné 100-percentné dovozné clo.