Prečo pri výmene skla v servise najazdia aj 30 kilometrov?

Za na prvý pohľad nezmyselné jazdenie servisovaným autom môže nová metodika.
Vydané  Text: 
Tento týždeň sme mali príležitosť zúčastniť sa tlačovej konferencie a predstavenia produktového portfólia nemeckej spoločnosti Bosch, ktorá je pre automobilky nesmierne dôležitým dodávateľom technologických riešení. Stereo kamery, ultrazvukové senzory, cúvacie kamery, kamery s nočným videním, rôzne elektromagnetické snímače používané pri čiastočne autonómnej jazde – toto všetko a oveľa viac pre automobilky vyrába a dodáva práve Bosch.
Takto vyzerajú kamery a senzory, ktoré sa starajú o bezpečnejšiu jazdu. Tmavé kruhové sklíčko chrániace senzor tempomatu je údajne nepriestreľné.
Táto spoločnosť prevádzkuje okrem iného aj sieť servisov pre vozidlá a dodržiava metodiky, ktoré nemožno s konvenčnými slovenskými garážovými servismi ani len porovnávať. Samozrejme, že cena takejto starostlivosti o auto je neporovnateľná tiež. Na prezentácii nám technik predviedol, ako prebieha takzvaná **kalibrácia bezpečnostných asistentov** na autách. Je nesmierne zaujímavé, že rôzne značky vyžadujú od autorizovaných servisov odlišné metodiky pri tejto kalibrácii, pričom táto kalibrácia patrí do spektra základných úkonov, ktoré musí technik vykonať po výmene akejkoľvek súčiastky súvisiacej s podvozkom, ale aj po výmene čelného skla. Jedná sa v podstate vynulovanie východiskových hodnôt softvéru tak, aby bol stopercentne spoľahlivý aj po servise vozidla. Na jednej strane je to ochrana servisu, ktorý môže demonštrovať venovanie pozornosti každému detailu, na druhej strane má zákazník istotu bezpečnosti.
Napriek tomu, že toto nastavenie funguje na viacmenej rovnakom princípe u všetkých značiek áut, spôsob jeho prevedenia sa líši. Štandardom je statická kalibrácia priamo v servise, kedy sa oproti autu s pomocou lasera postaví špeciálna tabuľa. Platí to napríklad pre autá japonských značiek, ale také BMW a Volvo si vyžadujú dynamickú kalibráciu, ktorá vyžaduje približne 30 kilometrov jazdy. Jedná sa o technicky náročný úkon, pretože vyžaduje prakticky dokonalé cesty s precíznym značením a regulovateľnú premávku v okolí kalibrovaného vozidla. BMW vyžaduje aj to, aby išli autá oproti, pretože jeho asistenčné systémy sledujú aj to, čo sa deje mimo vlastného pruhu. Volkswagen ako koncern má takisto vlastné metodiky. Vyžaduje, aby sa nastavenie vykonalo nie s ohľadom na stredovú os vozidla, ale na os jazdy. V praxi to znamená, že auto musí stáť na plošine, na ktorej je možný pohyb predných i zadných kolies, pričom servisný technik sleduje práve správanie zadnej nápravy.
Technici v servisoch majú takúto bedňu s rôznymi rozpoznávacími štítmi pre rôzne značky áut.
„Zákazník by sa nemal čudovať, prečo bolo na jeho aute najazdených tridsať kilometrov aj vtedy, keď mu iba menili čelné sklo,“ povedal nám na prezentácii technik z Boschu. „Náklady na túto kalibráciu sú vyššie, možno okolo sto eur. Ale pri aute za štyridsaťtisíc eur máte na výber medzi prípadnou nehodou a stratou tejto hodnoty alebo investíciou sto eur a zárukou bezpečnosti,“ dodal.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »