Multitasking za volantom je mýtus. Prečítajte si, čo robíte za volantom zle možno aj vy.

Nemôžete zároveň telefonovať a pozerať televíziu. Prečo si teda myslíme, že za volantom to bude inak?
Vydané  Text: 
Každý z nás chce byť efektívny a využívať svoj čas čo najlepšie. Platí to rovnako v práci ako napríklad aj za volantom. Multitasking pri šoférovaní ušetrí veľa času, napríklad keď stojíte v zápche a vybavíte si zatiaľ viacero telefonátov či mailov. Nemusíte pri tom používať ani ruky, veď máte BlueTooth či hlasové písanie správ. Je však multitasking za volantom naozaj bezpečný? Výskumy hovoria jednoznačné **nie**. Ľudský mozog nedokáže robiť dve veci naraz, ktoré si vyžadujú sústredenie. Nemôžete naraz telefonovať aj sa sústrediť na program, ktorý beží v televízii. Rovnako je to aj pri šoférovaní. Ak počas neho telefonujete, v skutočnosti sa vaša pozornosť iba prepína z jednej činnosti na druhú, čo spomaľuje reakčný čas.
Ďalším mýtom je, že **rozprávanie sa s niekým cez telefón je rovnaké ako keď sa rozprávate so spolujazdcom**. Spolujazdec, aj napriek tomu, že vás tiež rozptyľuje, si je vedomý aktuálnej situácie na ceste a môže vás dokonca upozorniť na niečo, čo ste si nevšimli. Naopak človek na telefóne nevie odhadnúť, v akej dopravnej situácii sa nachádzate, či sa nepotrebujete viac sústrediť na šoférovanie kvôli zhoršeným podmienkam a prirodzene vás teda viac rozptyľuje. Už dlhšie je známe, že hands-free nie je celkom účinným riešením na zvýšenie bezpečnosti počas šoférovania, keď zároveň telefonujete. Výskumy ukazujú, že šoféri, ktorí počas jazdy telefonujú, vnímajú iba 50% zo svojho okolia. Môže sa tak ľahko stať, že prehliadnu červenú na semafore alebo chodca prechádzajúceho cez cestu.
**Píšete esemesky iba vtedy, keď stojíte na červenej?** Aj vtedy je nevyhnutné, aby ste zostali v pozore. Podľa výskumov je šofér rozptýlený dokonca až 27 sekúnd po tom, čo napísal správu.
**Zdá sa vám hlasové písanie správ ako ideálne počas jazdy?** Síce nezamestnáva vaše ruky, ale rozhodne zamestnáva vaše myslenie a takmer každý sa na napísanú správu pozrie a skontroluje, či neobsahuje nejaké chyby kvôli automatickej oprave. Tie chce následne opraviť, do čoho už musí zapojiť aj ruky.
Najlepšou prevenciou dopravných nehôd je plné sústredenie sa na cestu. Aj keď sú výdobytky modernej technológie skvelým pomocníkom, netreba to s ich používaním preháňať a pokiaľ nejde o niečo naozaj dôležité, odložiť to radšej na čas, kedy nesedíte za volantom. Iba tak môžete jazdiť bezpečne a zodpovedne voči ďalším účastníkom cestnej premávky.

Pravidlá cestnej premávky platia aj pre chodcov! Musia dodržiavať tieto pravidlá, odporúčania a zákazy

Okrem pravidiel cestnej premávky, ktoré by mal každý poznať z autoškoly, vydala Európska komisia balíček špecifických pravidiel, ktoré by mali chodci dodržiavať, aby boli v čo najväčšom bezpečí.








Pokračujte na ďalší príspevok »



Servis

Štatistika porúch ADAC 2024: Ktoré jazdené autá sú najviac a najmenej spoľahlivé? Majú elektromobily menej porúch?

  • Ktorý jednoduchý komponent najčastejšie paralyzuje autá? Štatistika porúch od ADAC je analýza zahŕňajúca 156 modelových radov vozidiel.

     Nová štatistika poruchovosti ADAC ukazuje nielen to, ktoré autá sa v roku 2023 kazili najčastejšie, ale aj to, či sú skutočne elektromobily spoľahlivejšie. 
  • Rozhovor

    Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?

  • Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.

     V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.