Aktuality

Nepochopiteľné fakty o vodičákoch a pravidlách šoférovania auta v iných krajinách

Získať vodičský preukaz je väčšinou otázka šoférskych zručností a vedomostí o cestnej premávke. Niekedy to však nestačí a okrem štandardných testov musia potenciálni vodiči spĺňať aj iné podmienky. Alebo naopak nemusia. Okrem toho sú vo svete aj platné aj iné pravidlá, pre nás kuriozity, ktoré vás pravdepodobne prekvapia.


Zozbierali sme pre vás nasledovných 16 pre nás nezvyčajných pravidiel súvisiacich s vedením vozidla a nadobúdaním vodičského oprávnenia:

Až do roku 2002 museli ženy v Litve podstúpiť gynekologickú prehliadku predtým, ako mohli dostať vodičské oprávnenie. Bola to súčasť všeobecnej zdravotnej spôsobilosti. Nemalo by mať zdravý podvozok predovšetkým auto?

V štáte Južná Dakota v USA je legálny vek na získanie vodičského oprávnenia 14 rokov. Šoférovať pritom môžu naozajstné auto, nie iba elektrickú štvorkolku či detské autíčko.

Najstaršou držiteľkou vodičského preukazu bola v roku 2014 107-ročná Britka. Ktovie, či ešte žije a neprekonala tak svoj vlastný rekord.

Henry Ford nemal vodičský preukaz až do svojich 56 rokov. Po získaní vodičáku sa spustila mediálna búrka, ktorá dostala názov Ford Focus. Dôvodom tak neskorého získania vodičského oprávnenia bola samotná legislatíva štátu Michigan, rodného štátu Forda, ktorý až do roku 1919 nevydával vodičské preukazy.

Vo Fínsku musíte prejsť dvojročným tréningom predtým, ako získate vodičák. Súčasťou skúšok je aj predvedenie a zvládnutie šmyku, jazda v noci a preukázanie zručností v údržbe auta. Fínske testy autoškoly sú považované za najťažšie na svete.

V Brazílii je povinnou súčasťou prípravy na vodičák aj sebaobrana -kvôli narastajúcim krádežiam áut.

Prečítajte si aj:


Prečítajte si tipy, ako reagovať na konflikt na ceste (+VIDEO Z RUSKA)

Redakcia


V Indonézii je legálne jazdiť a piť alkohol. Pravdepodobne preto majú pomerne vysoké číslo smrteľných nehôd na cestách.

Jediná osoba v Británii, ktorá môže jazdiť aj bez vodičského oprávnenia, je kráľovná Alžbeta. Šoférovanie je pre ňu pritom pomerne náročné, keďže počas riadenia väčšinou máva okoloidúcemu davu ľudí.

V Taliansku dostane každý šofér na začiatok 20 bodov a pri každom porušení pravidiel sa mu strhávajú body. Hovorí sa, že za nadmerné trúbenie sa odoberajú body navyše.

Fajčenie počas šoférovania je zakázané v Severnej Kórei. Dokonca aj cigaretový zápach môže spôsobiť šoférovi pri kontrole problém.

V Japonsku musia mať vodiči starší ako 75 rokov špeciálny znak nalepený vzadu na aute, aby bolo ostatným šoférom jasné, že auto riadi starší vodič. Celkom užitočné, však?

Auto, na ktorom jazdil Steve Jobs, nemalo nikdy evidenčné číslo. Dôvodom bola medzera v Kalifornskom zákone o evidenčných číslach.

Emeritný pápež Benedikt XVI. nikdy nevlastnil vodičský preukaz na auto, avšak mal licenciu na pilotovanie lietadla, ktorým údajne rád lietal z Vatikánu do pápežského letného sídla Castel Gandolfo.

Nie je to tak dávno, čo ste v Mexico City nemuseli absolvovať test predtým, ako ste získali vodičské oprávnenie. Stačilo sa prihlásiť a povedať, že ste bezpečný šofér. Po mnohých vážnych autonehodách sa však v krajine zaviedlo štandardné testovanie vodičských zručností aj vedomostí.

V Egypte pozostáva test iba z 10 otázok, avšak tie sú veľmi náročné a iba polovica Egypťanov testom prejde na prvýkrát.

V Číne pozostáva test zo 100 otázok, ktoré musia uchádzači zvládnuť za 45 minút a správne odpovedať na minimálne 90 otázok. K dispozícii pritom nemajú žiadne skúšobné testy, učiť sa musia individuálne dôsledným naštudovaním pravidiel cestnej premávky.

Prečítajte si aj:


Poškodený, stratený či neplatný vodičák? Toto musíte urobiť a zaplatiť

ERIK STRÍŽ



Zdroje:
justpark.com/blog/2015/11/21/15-little-known-facts-driving-licences-will-drive-crazy/
autobody-review.com/blog/strange-facts-about-drivers-licenses

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

image
Testy

POROVNÁVACÍ TEST: Škoda Fabia 1.0 TSI vs. Kia Rio 1.4 D-CVVT

Či chceme, alebo nie, bola to práve prvá generácia Škody Fabia, ktorá posunula kategóriu malých hatchbackov do role rodinných automobilov. Tento posun vyvolal ohlasy na opačnej strane a mnohí konkurenti reagovali. No najväčší záujem na ukrojení podielu majú, samozrejme, kórejské automobilky. Ako obstojí Škoda Fabia 1,0 TSI v porovnaní s Kiou Rio 1,4 D-CVVT?