11 mimoriadne zaujímavých faktov o legendárnej Škode 1000 MB

Škoda 1000 MB je dnes legendou, tento rok oslavuje už 55 rokov od spustenia výroby. Prinášame vám niekoľko zaujímavostí a faktov o škodovke, ktorá dlhé roky tvorila charakter našich ciest.
Vydané  Text: 

Fotografie k článku poskytla Škoda Auto Je to už 55 rokov, čo značka Škoda začala vyrábať moderné kompaktné vozidlo s názvom 1000 MB. Pre účel jeho výroby vznikla v Mladej Boleslavi celkom nová časť výrobného závodu a pre automobilku sa jednalo o významný model. Embéčka bola prvé auto, ktoré sa vyrábalo skutočne vo veľkom. Denne až 150 kusov, pritom hovoríme o 60. rokoch 20. storočia, kedy bol dopyt po automobiloch zásadne odlišný od súčasnosti. Škoda 1000 MB nebola iba bežným autom, ktoré malo modernejšiu karosériu nasadenú na starom podvozku. Automobil zaujal motoristickú verejnosť vďaka motoru s hliníkovým blokom v zadnej časti samosnej karosérie, vysokou mierou komfortu a vynikajúcou spotrebou benzínu. Je potrebné uviesť, že to 1000 MB nemala úplne ľahké, musela bojovať s povesťou Škody Octavia s motorom vpredu, ktorá disponovala pohonom zadných kolies. Aj 1000 MB mala pohon zadných kolies, ale oveľa modernejší motor so zdvihovým objemom jeden liter uložený vzadu. V priebehu rokov však novinka presvedčila nielen technikou, ale aj dizajnom, ktorý bol z pohľadu dnešného pozorovateľa klasický, ale vo svojej dobe moderný a nápaditý. Premiéra novej Škody 1000 MB sa odohrala presne 21. marca 1964, dnes teda oslavuje 55 rokov.

### 11 faktov o Škode 1000 MB * Pôvodne sa 1000 MB označovala ako NOV, čo bol akronym od „Nové osobné vozidlo“. * Finálny názov 1000 MB odkazuje na zdvhový objem motora zaokrúhlený na 1000 cm3 a na Mladú Boleslav, kde bolo auto vyrábané. * Hmotnosť automobilu bola iba 755 kg, rozmery dosahovali 4,17×1,62×1,39 m.
* K výrobe vozidla ŠKODA 1000 MB sa používali špičkové technológie. Štvordverová karoséria vznikala zo 665 výliskov spojených 6 900 bodovými zvarmi. * Vozidlo sa testovalo na celkovo 50 prototypoch v extrémnych mrazoch Sovietskeho zväzu a v enormne vysokých teplotách na Kaukaze, kde bolo 45 °C v tieni. * 1000 MB mala dva batožinové priestory – vpredu aj vzadu! * Motor s objemom 988 cm3 spočiatku ponúkal max. výkon 27 kW (37 k), max. rýchlosť až 120 km/h a spotrebu iba 7-8 l/100 km. * Až v roku 1966 sa max. výkon motora zvýšil na 32 kW (43 k) a neskôr až na 38 kW (52 k). * Motor bol umiestnený vzadu a poháňal zadné kolesá.
* 1000 MB bola historicky prvé veľkosériové auto značky Škoda – od mája 1965 vznikalo cez tisíc vozidiel mesačne, na konci toho istého roka opúšťalo výrobný závod 150 vozidiel denne! * Do roku 1969 vzniklo viac ako 443 000 kusov, viac než polovica bola exportovaná (v roku 1965 išlo až o 70% výroby).




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



LÁSKA NA PRVÝ AJ DRUHÝ POHĽAD

Ideálne vyváženie hodnoty a ceny / Dlhodobý test Kia Ceed 1.5 T-GDi 6MT Sport

  • Neverte im, keď tvrdia, že potrebujete prémiové auto, aby ste si splnili sny. Každému záleží na cene, nenechajte sa preto zahanbiť tým, že cielene hľadáte nové auto s najlepším balansom ceny, hodnoty, techniky a estetiky.

     Kia Ceed je stálicou, ktorá je overená, obľúbená a vytrvalo na poprednej pozícii, pokiaľ ide o ponúkanú výbavu vzhľadom na cenu - dokonca aj v stupni výbavy s názvom Sport. Foto: Juraj Hrivnák
  • Výpadok Slovensko.sk

    Portál Slovensko.sk má problém, elektronicky so štátom cez Chrome a Edge nevybavíte nič. Návod, ako to obísť

  • Kto chcel využiť týždeň so sviatkom na to, aby si vybavil záležitosti, ktoré od neho vyžaduje štát, má smolu. Portál Slovensko.sk naďalej trápia výpadky pre najčastejšie používané prehliadače internetu.

     Riešenie spočíva v nainštalovaní alternatívnych prehliadačov Opera alebo Firefox. 
  • Slovensko

    Vyvlastňovanie je štandardný inštitút, ktorý spomína aj ústava, tvrdí rezort dopravy pri zákone o strategických investíciách

  • V priebehu apríla rezort dopravy vykonal kroky, ktoré povedú k rýchlejšej a bezpečnejšej preprave nielen na východe Slovenska.

     Parlament schválil zákon o strategických investíciách a na rozvoj verejnej dopravy v regiónoch sa vyčlenilo 350 miliónov eur. Sporným miestom má byť ľahšie dostupné vyvlastňovanie.