Enzo Ferrari a jeho úžasný životný príbeh
Enzo Ferrari je dnes známy ako zakladateľ automobilky nesúcej jeho priezvisko, taliansky automobilový pretekár a podnikateľ. Jeho život bol však oveľa zaujímavejší, než si myslíte.
Vydané Text: Redakcia
By Unknown – Originally transfered from it.wikipedia, Public Domain, Link
### Smrť mení všetko
Ani chlapčenské sny pretrvávajúce do dospelosti však nie sú tak silné, aby prekonali čokoľvek. V roku 1925 bol Enzo Ferrari natoľko šokovaný smrťou Antonia Ascariho na Alfa Romeo P2 , že už nedokázal pretekať naplno a po narodení prvého syna Alfreda sa rozhodol odísť do pretekárskeho dôchodku.
Vrak Alfa Romeo P2, v ktorom zomrel pretekár Antonio Ascari v roku 1925
Autor: neznámý – neznámý, Volné dílo, Odkaz
Svoju pozornosť presmeroval na manažment a vývoj firmy Alfa race cars a začal budovať tím nových pretekárov. Tímu sa veľmi darilo najmä vďaka vynikajúcim autám ako Alfa Romeo P3 a vďaka nadaným pretekárom, akým bol Nuvolari.
V roku 1933 sa Alfa Romeo kvôli finančným problémom rozhodla ďalej nepodporovať pretekársky tím Ferrariho a ten napriek mnohým úspechom na pretekárskom poli nedokázal nájsť sponzora. Ferrari svoj tím napokon rozpustil a vrátil sa do pretekárskeho tímu Alfy s názvom Alfa Corse.
Rok 1933, zľava Enzo Ferrari, tretí Prospero Gianferrari (šéf Alfa Romeo), štvrtý Tazio Nuvolari a šiesty Achille Varzi.
By Prospero Gianferrari Archive owned by his son Vincenzo, Public Domain, Link
V tomto štádiu kariéry bol už Enzo skúsený, mal na veci vlastný názor a svoje videnie budúcnosti. Po viacerých nezhodách s vedením firmy sa preto rozhodol odísť a založiť vlastnú spoločnosť s názvom Auto-Avio Construzioni, ktorá dodávala súčiastky iným pretekárskym tímom.
Napriek zmluvnému zákazu vyrábať počas prvých štyroch rokoch autá Ferrari zákaz porušil a vyrobil dve vozidlá pre Alberta Ascariho a Lotaria Rangoniho. Tu nachádzame počiatky výroby športových automobilov, ktoré dnes pozná doslova celý svet a asi by ste nenašli dospelého človeka, ktorý o talianskom Ferrari nepočul.
### Maranello je kult, ale aj z núdze cnosť
Rovnako ako mnohí úspešní podnikatelia, aj Ferrari mal svojich neprajníkov. Tí jeho boli ale odhodlanejší a dokonca mu zničili továreň. Preto bol nútený sa presťahovať do Maranella, kde sa rozhodol prvýkrát vyrábať autá nesúce jeho vlastné priezvisko a **v roku 1947 založil firmu s názvom Ferrari S.p.A**.
Po vytvorení nového pretekárskeho tímu sa odhodlal prekonať dominujúce Alfa Romeo, čo sa mu napokon aj podarilo. Míľnik nastal v roku 1950, kedy sa jeho firma zapojila do **nového svetového šampionátu Formula 1** a stala sa tak jedinou firmou, ktorá sa zúčastňuje pretekov Formule 1 od ich založenia až dodnes. A teraz prichádza to najpostatnejšie, čo určilo celý budúci vývoj spoločnosti: aby firma dokázala financovať preteky, Ferrari sa rozhodol predávať športové autá.
### Obvinenie zo zabitia a návrat k FIATu
Po mnohých pretekárskych úspechoch prišla **12. mája 1957 obrovská tragédia**. Čoraz vyššia rýchlosť áut, zlé cesty a neexistujúca ochrana divákov sa stali osudnými pre pretekára Alfonsa de Portago, jeho spolujazdca Edmunda Nelsona a deväť divákov, z ktorých bolo päť detí. Na okruhu Mille Miglia v rýchlosti 250 km/h zlyhala de Portagovi pneumatika a narazil do davu divákov. Enzo Ferrari spolu s výrobcom pneumatík čelili obvineniu zo zabitia, avšak v roku 1961 boli obvinení zbavení.
Pamätník obetí nehody pretekov Mille Miglia 1957 v mestečku Cavriana
By Gissier – Own work, Public Domain, Link
Po tom, ako sa sprísnili nároky na bezpečnosť a emisie, začali vo firme finančné problémy a tie Ferrariho prinútili spojiť sa s inou značkou. Aj napriek vyjednávaniu s Fordom sa napokon firma spojila s FIATom, pričom Ferrarimu zostala absolútna kontrola nad pretekárskou činnosťou. Uzatvoril sa tak kruh, ktorý Enzo začal kresliť ešte v mladosti, keď sa uchádzal o prácu vo FIATe a odmietli ho. Teraz mu FIAT zaplatil za celú značku.
Enzo Ferrari (v strede) v boxoch Monzy v roku 1953, vpravo je Mike Hawthorn
By Ronald Startup – Gianluca Gasparini (September 3, 2016). „Quando Ferrari andava in gita“. SportWeek (33 [797]): 60. Milan, Italy: La Gazzetta dello Sport., Public Domain, Link
Enzo Ferrari v roku 1967 na Italian Grand Prix
By Rainer W. Schlegelmilch – Gianluca Gasparini (September 3, 2016). „Quando Ferrari andava in gita“. SportWeek (33 [797]): 61. Milan, Italy: La Gazzetta dello Sport., Public Domain, Link
Inzercia
Pokračujte na ďalší príspevok »
Poradňa
Legislatívne zmeny platné od 1. mája: Živnostníci s autami dostanú viac peňazí a podnikatelia nižšie dane
Zvýšenie náhrady za používanie súkromného auta pri pracovných cestách.
Nové sadzby sa vzťahujú aj na živnostníkov, ktorí používajú osobné auto v súvislosti s podnikaním.Nová Honda WR-V: Najlacnejšie SUV a jeho cesta z Indie do Japonska
Tento rok aj na ďalších trhoch pod iným menom.
Servis
Odťah si premyslite: Prečo mnohé moderné autá nemožno jednoducho odtiahnuť pomocou lana?
Technologický pokrok v autopriemysle prináša aj nové obmedzenia, na ktoré bežný motorista obyčajne pri kúpe nemyslí.
Keď nie je možné vozidlo vliecť, je potrebné ho „odtiahnuť“ umiestnením na plošinu. Aktualizácia pôvodného príspevku.História autopriemyslu
Najpopulárnejšie autá všetkých čias: Zoznam legiend, ktoré zmenili automobilový priemysel
História automobilového priemyslu je plná úspešných modelov, ale ako lepšie zhodnotiť ich popularitu, ak nie predanými kusmi?
V tomto zozname sa nachádzajú aj autá, ktoré pochádzajú ešte z minulého storočia, no niektoré dnešné modely môžu o takomto míľniku iba snívať.AKTUALITA
Nový dizajnový jazyk značky Renault odhalený v novinke Symbioz!
Model je zameraný na širokú zákaznícku základňu, od rodín, až po firemné vozové parky.
Fúzia obľúbenej klasiky a moderných prvkov.História autopriemyslu
Rolls-Royce oslavuje 120 rokov na automobilovej scéne. Spoznajte príbeh tejto ikonickej značky
Rolls-Royce bola vždy značka luxusu, dnes nové modely stoja od 200-tisíc eur vyššie, pričom za špeciálne vyrobené exempláre sa platia desiatky miliónov.
Autopriemysel v Rusku
Rusi skutočne vyrábajú falošné Citroëny C5 Aircross, už mieria k zákazníkom
Je to škandál, aký nemá v histórii autopriemyslu obdobu. Napriek tomu zrejme Stellantis nemá dosť silné páky, aby Rusov zastavil.
Servis
Štatistika porúch ADAC 2024: Ktoré jazdené autá sú najviac a najmenej spoľahlivé? Majú elektromobily menej porúch?
Ktorý jednoduchý komponent najčastejšie paralyzuje autá? Štatistika porúch od ADAC je analýza zahŕňajúca 156 modelových radov vozidiel.
Nová štatistika poruchovosti ADAC ukazuje nielen to, ktoré autá sa v roku 2023 kazili najčastejšie, ale aj to, či sú skutočne elektromobily spoľahlivejšie.Rozhovor
Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?
Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.
V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.Prestavujeme nový SUPERB COMBI: Ohromujúce funkcie, prepracované pohony aj skvelé detaily v interiéri
Nanosenzory, inteligentné ovládače Smart Dials a početné historické prvenstvá. Nová generácia vozidiel Škoda Superb Combi je ako zhmotnený recept na dokonalé auto.