Aktuality

Dvojdverová Škoda Scala kupé je symbolický návrat k modelom 110 R, Garde a Rapid

Škoda Scala Coupe, 2020
Škoda Scala Coupe, 2020. Autorské práva vyhradené.

Súčasné portfólio automobiky Škoda pozostáva z pomerne širokého spektra modelov, medzi ktorými nájdeme malé hatchbaky aj SUV-čka. Čo chýba, je dvojdverové kupé, ktoré by nadviazalo na tradíciu modelov 110R, Garde a Rapid.

Dnes je veľmi nepravdepodobné, že by sa Škoda odhodlala financovať vývoj a výrobu takéhoto modelu, obzvlásť s motorom uloženým vzadu. Aj s motorom pod prednou kapotou by pritom išlo o veľmi atraktívny automobil, ktorého predajom by ale nepochybne bránila vyššia nadobúdacia cena a nepraktické karosárske vyhotovenie.

Nemožno teda očakávať, že by sa vrátili pôvodné charaktery modelov 110 R, Garde či Rapid, ale na tie pôvodné si radi zaspomíname.


Škoda 110 R Coupé, 1977 (autor: Luboš Balcar/Wikimedia Commons, autor poskytol súhlas na šírenie diela 6.6.2007)
Škoda 110 R Coupé, 1977 (autor: Luboš Balcar/Wikimedia Commons, autor poskytol súhlas na šírenie diela 6.6.2007, zdroj: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:%C5%A0koda_110_R_1977.jpg)

Škoda 110 R

Škoda 110 R (typ 718-K) sa vyrábala v rokoch 1970 až 1981 v závodoch Škoda Kvasiny, zadné kolesá boli poháňané radovým štvorvalcom s karburátorom. Motor bol pozdĺžne uložený za zadnou nápravou a naklonený vpravo, valce mali zdvihový objem 1 107 cm3 a maximálny výkon 38 kW (52 koní) pri 4 650 ot./min. Krútiaci moment dosahoval nanajvýš 88 Nm, to pri 3 500 ot./min. Prevodovka bola manuálna štvorstupňová.

S rázvorom náprav 2 400 mm a celkovou dĺžkou 4 155 mm sa jednalo na dnešné pomery pomerne malé vozidlo a príznačným sa pre neho stali štyri kruhové predné svetlomety. Zreteľne naznačovali príbuznosť s modelom 110.


Škoda Garde, 1981 – 1984 (autor: Olaf1541 /Wikimedia Commons, autor poskytol súhlas na publikovanie 7.1.2007)
Škoda Garde, 1981 – 1984 (autor: Olaf1541 /Wikimedia Commons, autor poskytol súhlas na publikovanie 7.1.2007, zdroj: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Skoda_rapid_001.jpg)

Škoda Garde a Rapid

Škoda 743 sa vyrábala v rokoch 1981 až 1988, vznikol na základoch modelov 105, 120, 125 a 130. Tie patrili do modelového radu s typovým označením 742. Predné partie boli totožné so sedanom, ale už čelné sklo malo ostrejší sklon a silueta sa postupne zvažovala až k zadným partiám, ktoré boli od sedanu odlišné už na prvý pohľad. Výrobca však používal veľmi podobné zadné svetlá, čím sa mu podarilo zachovať kontinuitu medzi modelovými radmi.

Škoda Rapid 130, 1987 (autor: Akosone/Wikimedia Commons, autor poskytol súhlas na publikovanie 5/2004, zdroj: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Skoda_130_Rapid.jpg)
Škoda Rapid 130, 1987 (autor: Akosone/Wikimedia Commons, autor poskytol súhlas na publikovanie 5/2004, zdroj: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Skoda_130_Rapid.jpg)

Rozdiel medzi modelmi Garde a Rapid je v tom, že Garde sa vyrábalo do roku 1984 a Rapid 120 až po ňom v mierne upravenom dizajne prednej časti a s rozšíreným rozchodom kolies. Rapidke tak zostávali iba štyri roky života, jej dizajn sa pritom stal ikonickým pre veľké hranaté predné svetlomety. Oba automobily (resp. sa jedná o jedno vozidlo) pracovali s motorom 742.12X, ktorý mal pri zdvihovom objeme 1 174 cm3 maximálny výkon 40,5 kW a ovládal sa cez štvorstupňovú prevodovku. Model Rapid 130 prišiel s výkonnejším motorom s maximálnym výkonom 43 kW a 5-stupňovou manuálnou prevodovkou.


Zdroj: UnitedLife.sk: Škoda Scala video

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie