Toto je 5 miest s najhoršou mestskou dopravou

Kritiky sa dočkali veľké mestá, ktoré majú problém zvládať rastúce počty cestujúcich.
Vydané  Text: 

## #1 Toronto Spomedzi všetkých kanadských miest je práve Toronto najväčšie a najpestrejšie, čo sa týka kultúrneho zloženia obyvateľstva. Údaje z roku 2011 hovorili o 2,6 miliónoch obyvateľoch, ale odvtedy prešlo sedem rokov a nepochybne toto číslo významne narástlo. V skutočnosti dnes iba mestské metro prepraví každý deň 2,7 miliónov cestujúcich. V hlavnom meste provincie Ontário (ale nie Kanady samotnej) funguje mestská hromadná doprava založená prevažne na činnosti metra, spravuje ju spoločnosť Toronto Transit Commission (TTC). Portálom Jalopnik, ktorý pripravil tento zoznam miest s najhoršou verejnou dopravou, je Toronto považované za piate najhoršie, pretože TTC nezvláda aktuálny nápor cestujúcich. Problém má byť údajne v byrokracii, ktorá bráni v zmysluplnom rozvoji týchto verejných služieb.
## #2 Atlanta Mesto Atlanta sa nachádza v štáte Georgia v USA a známe je predovšetkým tým, že sa v ňom v roku 1996 konali Letné olympijské hry. Pred desaťročiami mesto vytvorilo verejný dopravný systém s názvom MARTA, ktorý funguje dodnes. Dnes ľudia upozorňujú na početné problémy s logikou tohto systému a jeho technickou kondíciou. Spoje údajne veľmi meškajú, zvyčajne vedú na celkom nezmyselné miesta a nedôveru verejnosti dopravný systém získava aj preto, že dáva prácu vodičom, ktorí by už za normálnych okolností pre svoje profesionálne prešľapy nemali možnosť viesť autobusy či vlaky inde. MARTA (Metropolitan Atlanta Rapid Transit Authority) pozostáva z „ľahkého metra“ a autobusov a patrí k najväčším systémom verejnej dopravy v Spojených štátoch. Ako [uvádza Wikipedia](https://sk.wikipedia.org/wiki/Atlantsk%C3%A9_metro), „dopravný systém metra má celkovú dĺžku 77 km a 38 staníc. Na svojich 4 linkách denne prepraví okolo pol milióna pasažierov. Na 132 autobusových liniek, ktoré tvoria časť systému, pripadá takmer polovica prepravených ľudí.“ ## #3 São Paulo (údajne) Jalopnik zhrnul vlastnosti metra v Sao Paulo do jednej vety, ktorú sformuloval internetový používateľ DConsorti:
Expensive as hell, inefficient as hell, crowded as hell… in resume, HELL!
(Drahé ako peklo, neefektívne ako peklo, preplnené ako peklo… zhrnuté, PEKLO!) Popravde, nie som si istý, či je na tom Sao Paulo naozaj tak zle. Na internete som videl správy o tom, že mesto spustilo prevádzku elektrických autobusov a videá od turistov na YouTube nevyzerajú vôbec zle. V meste žije veľa ľudí, prirodzene to spôsobuje určitý diskomfort, avšak nevyzerá to ako peklo. Rovnaký pohľad ale môže mať nezainteresovaný človek na Bratislavu a jej verejnú dopravu. Električky sú fajn, moderné, klimatizované a priestranné, ale jazdiť v lete cez celé mesto v päťdesiatke. Na YouTube som našiel video, ktoré možno inšpirovalo Jalopnik k zaradeniu Sao Paula do tohto zoznamu. Poukazuje na obrovský chaos v preplnenej stanici metra, kedy ľudia spadli do davovej psychózy a prejavovali sa u nich skôr pudy, než nejaká ohľaduplnosť, etiketa. Nejde však o bežný stav, táto udalosť sa odohrala v roku 2014. ## #4 Manila Manila je hlavné mesto Filipín, v meste žije 1,78 miliónov ľudí (údaj z roku 2015) a v lete priemerné teploty vystupujú nad 30 °C. V januári je v Manile celkom príjemne, priemerne 28 °C. Ide o modernú metropolu s architektúrou 21. storočia, v ktorej však nachádzame aj veľké množstvo historických budov a pamiatok, ktoré by si turisti nemali nechať ujsť. V Manile funguje metro a pomerne rozsiahly systém verejnej dopravy, avšak jazdia tam aj jej typické vozidlá s názvom Jeepney. Tie sa dramatickým spôsobom líšia od našej predstavy o komfortej preprave. Sú to pestrofarebné malé autobusy, ktoré sa stali pre Filipíny príznačné a natoľko typické, že reprezentujú miestnu kultúru a zvyky. Vozidlá Jeepneys sú vždy preplnené, otvorené, nepohodlné, ale odviezť sa v nich znamená byť súčasťou dopravného života Manily a Filipín ako takých. Pôvodne išlo o vojenské vozidlá z druhej svetovej vojny, zoznam výrobcov dnes jazdiacich Jeepneys je však vskutku pôsobivý: Armak, Biga Motors, A. Borja, Celestial, Doctor Motors, EM Motors, F. G.Hataw, Hayag, Hebron, LGS, Lippad, Malagueña Motors a mnoho ďalších. ## #5 Bombaj Toto je už iná káva – oveľa silnejšia, pre nás takmer nepochopiteľná a nepredstaviteľná. Bombaj je hlavné mesto indického štátu Maháraštra a ešte v roku 2011 v ňom žilo 12,4 miliónov ľudí. V Bombaji sa budete tlačiť viac ako v bratislavskej MHD-čke, čoho dôsledkom je každoročná tragická bilancia 3500 mŕtvych ľudí zomierajúcich na koľajniciach. Ľudí tlačiacich sa do vlakov je také enormné množstvo, že padajú na koľajnice a umierajú pod idúcimi vlakmi. Obrovské tlačenice sú typické aj veľké japonské metropoly, avšak tento chaos je výborne organizovaný. V Bombaji je iba chaos, zdanlivo bez akejkoľvek organizácie či etikety nastupovania. Ak sa vám podarí nastúpiť do vlaku, ešte ste nevyhrali – budete musieť vystúpiť na svojej cieľovej stanici, čo znamená pretlačiť sa desiatkami ľudí, ktorí už ani nemajú kde stáť a tak vytŕčajú z vlakov a autobusov. Kto môže, ten využíva taxislužby, avšak aj vtedy uviazne v nekonečných kolónách. Tí bohatší využívajú prepravu malými lietadlami schopnými vzletu z vodnej hladiny, tento spôsob prepravy bol v meste zavedený v roku 2014.








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.