Prečo sú pásy v aute 3-bodové? A prečo stále používame tento 60 rokov starý vynález?

Mercedes-Benz si síce drží prvenstvo v použití airbagov, iná dôležitá súčasť bezpečnostnej výbavy áut však bola súčasťou áut inej značky. Švédske Volvo ako prvé použilo trojbodový bezpečnostný pás.
Vydané  Text: 

Trojbodový bezpečnostný pás si nechal pred 60 rokmi patentovať istý Nils Bohlin (1920-2002), švédsky vynálezca a človek, ktorý výrobcovi lietadiel Saab umožnil vznik núdzového vystreľovacieho sedadla. V roku 1958 sa stal súčasťou tímu, ktorý v automobilke Volvo zodpovedal za bezpečnosť a z leteckého priemyslu priniesol inováciu v podobe trojbodového bezpečnostného pásu. Ten si nechal patentovať a patent je dodnes vedený pod registračným číslom 3,043,625.
Dnes je tento prvok bezpečnosti súčasťou každého moderného automobilu a asi nikomu, kto má v hlave aspoň trocha rozumu, ani nenapadne, že by si ho počas nezapínal. Vplyv bezpečnostného pása na bezpečnosť posádky je nespochybniteľný a priam obrovský. To, či je pasažier auta počas nehody pripútaný alebo nie, robí rozdiel medzi prežitím a smrťou. Doslova. Dôvod, prečo je bezpečnostný pás 3-bodový a nielen 2-bodový, je celkom jednoduchý. Tri záchytné body umožňujú, aby bolo celé torzo človeka v prípade prudkého zastavenia vozidla zachytené bez toho, aby došlo k zraneniam. Keby boli bezpečnostné pásy iba dvojbodové, pri náraze auta by sa človek prehol v bedrách, pretože práve ten by pás zachytil. Človek by však hlavou a ramenami narazil do volantu a palubovky, čo by mohlo mať devastačné dôsledky.
Keď sedíte v dopravnom lietadle alebo v autobuse, nájdete v nich takýto 2-bodový bezpečnostný pás. Jeho použite v osobnom aute je však vyslovene nevhodné.
Niektoré športové autá sú vybavené aj 5-bodovými bezpečnostnými pásmi, v praxi sa však aj tie bežné 3-bodové ukazujú ako spoľahlivé.
Trojbodový bezpečnostný pás je v podstate jednoduché a dokonale účinné zariadenie. Práve preto sa v prakticky nezmenenej podobe používa už 60 rokov, respektíve 50 rokov povinne ako súčasť každého nového auta. V priebehu desaťročí sa princíp bezpečnostného pásu neinovoval, ale výrobcovia mu dopriali viac či menej dôležité doplnkové funkcie. Napríklad automatické sťahovanie pri hroziacej nehode, ktoré zaviedla značka Mercedes-Benz, či airbag zabudovaný priamo do pásu, aby pri náraze auta pás nezanechával stopy na tele.
Automatický podávač bezpečnostného pásu vám doslova podá pás tak, aby ste sa poň nemuseli otáčať.
Vynálezca trojbodového bezpečnostného pásu, Nils Bohlin, má na konte niekoľko významných ocenení za svoj prínos pre bezpečnosť automobilovej dopravy. V roku 1974 získal ocenenie The Ralph Isbrandt Automotive Safety Engineering Award, v roku 1989 sa zaradil do Siene slávy pre bezpečnosť a zdravie, v roku 1995 získal zlatú medailu od Royal Swedish Academy of Engineering Sciences a v roku 1999 bol zapísaný do Siene slávy automobilového priemyslu. Ak očakávate, že sa história zachovala paradoxne a vynálezcovi dopriala smrť v dôsledku jeho vlasntého vynálezu, musíme vás sklamať – Bohlin zomrel v septembri 2002 vo veku 82 rokov na zlyhanie srdca.








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.