Renault Megane R.S. je pekelne rýchly. A to je len začiatok!

Po prvých jazdách s ostrým hot-hatchom som si uvedomil, že Renault Megane R.S. je stále na špici svojej triedy. Momentálne síce nie je najrýchlejší, no táto verzia je len mimoriadne štipľavou predohrou.
Vydané  Text: 
Zrejme neexistuje automobilový fanúšik, ktorý by nepoznal Renault Megane R.S. Práve on rozpútal súboje na Nürburgringu a prvú korunu najťažšieho okruhu získal v roku 2008 s modelom Megane R 26R, ktorý prebrúsil legendárny okruh za 8 minút a 17 sekúnd. Predchádzajúca generácia si dodnes užíva kultový status, je podvozok ladili špecialisti z motoristického športu a bolo to cítiť. A na rozšírení karosérie aj vidieť. A najnovšia generácia Renaultu Megane R.S. pokračuje tam, kde predchádzajúca generácia skončila. Pribudla dvojica dverí, takže okrem športového ponúka aj rodinný rozmer a dizajnéri nezabudli ani na povinné rozšírenie karosérie o 60 milimetrov vpredu a 40 vzadu. A to je nielen atraktívne, ale aj praktické, lebo vám ľudia skôr uhnú na diaľnici z ľavého pruhu.
**Menej je viac!** Práve preto bola komunikácia pôvodných technických údajov novej generácie Renaultu Megane pre niektorých skalných fanúšikov miernym sklamaním, napokon motor stratil 0,2 l objemu, pritom však maximálny výkon narástol na 205 kW (280 k) a maximálny krútiaci moment na 390 Nm. To dokazuje, že inžinieri ladili v prvom rade podvozok, ktorý je etalónom v triede, rekord je naplánovaný na neskôr. Dynamika novej generácia sa začína tam, kde sa skončila najsilnejšia verzia predchodcu Meganu R.S. Trophy R. Rýchlosť je aj tak brutálna, veď zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne za 5,8 sekundy, čo je na prednokolku vynikajúca hodnota, mimochodom, identická s Hondou Civic Type R, ktorá má o 40 koní viac! Chuť zrýchľovať prekoná vaše očakávania, aj za hranicou 180 km/h má auto stále dostatok sily. Táto intenzita akcelerácie je vlastná skôr supešportom než rodinným hatchbackom. Zaujímavosťou je aj fakt, že verzia Cup s manuálnou prevodovkou zrýchľuje za rovnaký čas ako verzie Sport so šesťstupňovou dvojspojkovou prevodovkou EDC. Rozdiel v maximálnej rýchlosti favorizuje verziu Cup, tá totiž umožní svojmu majiteľovi uháňať až 255 km/h.
**Sport alebo Cup?** Nasadám, štartujem, ocením mierne hlučnejší výfuk, ktorý naznačuje potenciál pod kapotou a vyrážam. Najprv pomaly, lebo cesty nie sú dobré. Trocha nechápem úmysel Renaultu prezentovať športiak na nie práve najlepších cestách. Vzápätí pochopím. Pružiny, tlmiče aj stabilizátory sú nastavené tak, aby nezničili komfort každodenného používania. V rámci rodiny Megane je to najlepší podvozok. Podvozok v kombinácii s natáčaním všetkých štyroch kolies 4Control je mimoriadne schopným partnerom pre výkonové parametre motora. Zadné kolesá sa natáčajú do 60 km/h protismerne o 2,7°, nad prekročením tejto hranice sa kolesá natáčajú v smere predných o 1°. V režime Race sa zadné kolesá natáčajú protismerne až do rýchlosti 100 km/h, keď sa prepínajú do druhého režimu. Aj napriek extrémnemu výkonu však na volante nie je cítiť nič., vďaka rozdeleniu osi otáčania kolies a osi riadenia nie je vôbec cítiť, elektronicky riadený diferenciál rozdeľuje hnací moment motora v prospech vonkajšieho kolesa. Ani pri rýchlom výjazde zo zákrut nebudete cítiť vo volante žiadne rázy ani iné negatívne prejavy vysokého výkonu na predných kolesách. Ak jazdíte veľa v meste, tak vám kombinácia verzie Sport a automatickej šesťstupňovej prevodovky EDC bude chutiť. To, čo robí francúzskeho výrobcu výnimočným je fakt, že stále ponúka alternatívu aj pre tých, čo chcú klasický hot-hatch. Čiže manuálnu prevodovku a klasickú ručnú brzdu. Túto verziu sme preverili na okruhu. Mali sme možnosť odskúšať si príležitosť odskúšať si najmä funkciu mechanického samosvorného diferenciálu Torsen, ktorý je súčasťou Cupového podvozka. Ten má inakšie nastavenie pružín, tlmičov a silnejšie stabilizátory. Jazda na okruhu mi ešte dnes nedá spať. Stabilita s akou sa verzia Cup prezentovala aj pri vypnutom stabilizačnom systéme ma príjemne šokovala. Mimochodom stabilizačný systém si dokážete bez problémov vypnúť. To vám napríklad Volkswagen neumožní. Prekvapili aj brzdy. Sú identické v prípade verzie Cup aj Sport identické, majú v priemere 355 milimetrov, no verzia Cup využíva zliatinu hliníka a ocele, ktorá lepšie odvádza teplo, takže vädnutie účinku bŕzd prakticky nepoznáte.
Opäť sa však vrátim k podvozku. Už teraz je isté, že Renault Sport sa pokúsi prekonať rekord na Nürburgringu a Megane R.S. vo verzii Cup je toho predzvesťou. V zákrutách je totiž rýchlejší ako ktorýkoľvek konkurent, takže stačí pridať pár koní, upraviť aerodynamiku… Ale to už čítate charakteristiku verzie Trophy
**Technické údaje** **Motor:** benzín, R4, 1 798 cm3 **Výkon:** 205 kW (280 k) pri 6 000 ot./min. **Max. krútiaci moment:** 390 Nm pri 2 400 – 4 800 ot./min. **Pohon a podvozok:** šesťstupňová manuálna prevodovka/automatická dvojspojková, pohon predných kolies, vpredu vzpery McPherson, vzadu viacprvková riadená náprava, brzdy kotúčové vpredu aj vzadu, vpredu ventilované. Pneumatiky 235/40 R18, resp. 245/35 R19 **Rozmery**: 4 364 x 1 874 x 1 435/1 428 (Cup) mm, rázvor 2 669 mm, prevádzková/najvyššia hmotnosť 1 407 (Cup)/1 430 kg. **Najvyššia rýchlosť:** 250/255 (Cup) km/h **Zrýchlenie z 0 na 100 km/h:** 5,8 s **Kombinovaná spotreba:** 6,9/7,2 (Cup) l/100 **Emisie CO2:** 155/161 g/km **Cena:** výr. zatiaľ neudáva








Pokračujte na ďalší príspevok »



LÁSKA NA PRVÝ AJ DRUHÝ POHĽAD

Ideálne vyváženie hodnoty a ceny / Dlhodobý test Kia Ceed 1.5 T-GDi 6MT Sport

  • Neverte im, keď tvrdia, že potrebujete prémiové auto, aby ste si splnili sny. Každému záleží na cene, nenechajte sa preto zahanbiť tým, že cielene hľadáte nové auto s najlepším balansom ceny, hodnoty, techniky a estetiky.

     Kia Ceed je stálicou, ktorá je overená, obľúbená a vytrvalo na poprednej pozícii, pokiaľ ide o ponúkanú výbavu vzhľadom na cenu - dokonca aj v stupni výbavy s názvom Sport. Foto: Juraj Hrivnák
  • Výpadok Slovensko.sk

    Portál Slovensko.sk má problém, elektronicky so štátom cez Chrome a Edge nevybavíte nič. Návod, ako to obísť

  • Kto chcel využiť týždeň so sviatkom na to, aby si vybavil záležitosti, ktoré od neho vyžaduje štát, má smolu. Portál Slovensko.sk naďalej trápia výpadky pre najčastejšie používané prehliadače internetu.

     Riešenie spočíva v nainštalovaní alternatívnych prehliadačov Opera alebo Firefox. 
  • Slovensko

    Vyvlastňovanie je štandardný inštitút, ktorý spomína aj ústava, tvrdí rezort dopravy pri zákone o strategických investíciách

  • V priebehu apríla rezort dopravy vykonal kroky, ktoré povedú k rýchlejšej a bezpečnejšej preprave nielen na východe Slovenska.

     Parlament schválil zákon o strategických investíciách a na rozvoj verejnej dopravy v regiónoch sa vyčlenilo 350 miliónov eur. Sporným miestom má byť ľahšie dostupné vyvlastňovanie.