Absolútna prednosť chodcov spôsobí na cestách chaos! Trpieť budú opäť vodiči.
Už koncom tohto roka by mali platiť pre vodičov štyri legislatívne zmeny v zákone. Ten najdôležitejší sa týka chodcov.
Vydané Text: Majo Bóna
**Počet mŕtvych klesol!**
Pri pohľade na konkrétne čísla štatistík sme ešte viac prekvapení. Sprísnenie legislatívy totiž prichádza po tom, čo počet mŕtvych chodcov klesol o 22 obetí! Počet ťažko zranených chodcov bol 269, čo je nárast o 9 prípadov. To je dôkaz, že nejde o dramatický nárast nehôd. V každom prípade sme prešli podrobne kompletnú štatistiku 49 smrteľných nehôd chodcov. Výsledky vás skutočne prekvapia. Z celkového počtu mŕtvych chodcov bolo na priechode usmrtených iba 10, čo v podstate zodpovedá zhruba dvadsiatim percentám. Mimoriadne zaujímavým faktom je aj to, že zo spomínaných 10 boli traja usmrtení v Liptovskom Mikuláši (30 %), dvaja v Trnave (20 %). Ďalšou zaujímavosťou je fakt, že 6 chodcov bolo usmrtených tak, že ležali na ceste. Spoločným menovateľom týchto nehôd je znížená viditeľnosť a pokročilá nočná hodina. Paradoxom je aj počet usmrtených chodcov na diaľnici, celkovo ich na nej umrelo až 6! Odporúčame aj pohľad na hodinu nehody, absolútna väčšina tragických nehôd chodcov sa odohráva za zníženej viditeľnosti, reflexné prvky pre chodcov sa ukazujú ako základný prvok ich bezpečnosti, najmä ak sa pohybujú na neosvetlených úsekoch. Zároveň štatistika poukazuje aj na pomerne vysoký vek zrazených chodcov, ktorý súvisí aj s tým, že starší spoluobčania už nejazdia autom, čo znamená, že sa vo zvýšenej miere pohybujú na cestách, prípadne v ich blízkosti.
Kritika do radov vodičov smeruje za prípady, keď vodiči ignorovali červenú na semafore, následkom čoho došlo k smrteľnej nehode chodcov na priechode pre chodcov. Takisto traja vodič ušli z miesta nehody, pričom iba jediný z nich sa vrátil, po zvyšných dvoch polícia stále pátra. Takisto prišli niektorí vodiči o život preto, lebo do ich auta zozadu niekto vrazil. V štatistike nájdeme aj prípady, keď vodiči dostali šmyk a následne zrazili chodcov pohybujúcich sa po krajnici. Korunu hanby si môže nasadiť vodič, ktorý v júni minulého roka nezvládol riadenie, dostal šmyk a usmrtil chodca. U vodiča bola zistená pozitívna reakcia na kokaín a THC kanabis.
Podtrhnuté, spočítané, navrhovaná zmena a sprísnenie pravidiel v prípade prednosti chodcov na priechodoch sa zrejme minie účinku. Napokon, už dnes má chodec, ktorý vstúpil na priechod pre chodcov, absolútnu prednosť, takže v prípade, že dôjde ku kolízii auta s chodcom, automaticky ťahá za kratší koniec. Pridávanie ďalších úloh a podmienok pre vodičov vnáša do vzťahu chodec-auto iba zbytočné ďalšie nezrovnalosti.