Strešný airbag: Konečne odpoveď na otáznu bezpečnosť presklených striech?

Značka Hyundai vyvíja strešný airbag, ktorý sa nafúkne za 0,8 sekundy. Môže pomôcť vtedy, keď sa automobil so strešným oknom prevráti na strechu.
Vydané  Text: 

Aj keď ide iba o prototyp, už dnes Hyundai požiadal o registráciu 11 patentov, ktoré s novou technológiou súvisia.

Kórejská automobilka to myslí vážne. Dodnes je problematika bezpečnosti šíberov a panoramatických striech otázna a práve Hyundai môže byť tým výrobcom, ktorý vo veci spraví jasno. Panoramatické presklené strechy a strešné okná sú tŕňom v oku mnohých ľudí, ktorí pri nákupe nového auta zvažujú jeho bezpečnosť. Neukazuje sa, že by boli problémom, veď aj autá s presklenými strechami dostávajú v testoch EuroNCAP plný počet hviezdičiek, eventuálne riziko sa však s nezakrytou strechou nesie vždy.
Ilustračná fotografia, panoramatická strecha v Renault Espace (foto: Autoviny.sk/Erik Stríž)
V krajnom prípade ide o situácie, kedy sa sklo roztriešti a môže zraniť pasažierov, prípadne nepripútaní pasažieri môžu pri kotúľaní sa auta vypadnúť von. To by sa im zrejme stalo aj bez strešného okna (ako vidíme na mnohých videách, kde ľudia „vyletia“ cez čelné alebo zadné okno), ale vždy je lepšie riziká a hrozby obmedzovať na minimum.
Hyundai navrhol taký strešný airbag, ktorý sa rozprestrie po celej šírke aj dĺžke strešného okna z vnútornej strany interiéru. Pasažier je tak chránený pred úlomkami skla, pred inými predmetmi vnikajúcimi do interiéru a nafukovacia plocha bráni aj vypadnutiu samotného pasažiera. Tento špeciálny veľkoformátový airbag sa dokáže nafúknuť v priebehu 0,8 sekundy, čo je dlhší čas ako pri štandardných hlavových airbagoch. Kedy a či vôbec sa nový typ strešného airbagu dostane do sériovej výroby a príplatkovej výbavy, zatiaľ nevieme.

VIDEO: Test strešného airbagu v spomalenom zábere




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Spravodajstvo

Podvodníci a zlodeji si vydýchnu. HAKA oficiálne končí po 7 rokoch. Iniciatívu občanov štát prebrať nechcel, vraj kto by to robil

  • HAKA, občianska iniciatíva, ktorá pomáhala hľadať kradnuté vozidlá, končí. Štefan Farkas a Roman Grožaj projektu venovali niekedy aj 12 hodín denne a bez akéhokoľvek financovania.

     Zaujímali nás dôvody, prečo s projektom končia a čo bude nasledovať. Prikladáme archívny rozhovor so zakladateľom Štefanom Farkasom z mája 2019
  • Redakčný špeciál

    Finále testu AUDI Q8 SUV: Skvelé auto, čo dodať. Sumarizujeme dôvody, prečo by ste si ho mali kúpiť aj vy

  • Audi Q8 SUV je síce športové auto, ale aj rodinné. Je to SUV, ale s estetikou kupé a bezrámovými oknami ulahodí aj oku estéta. No a technologická vyspelosť, to je triumf, ktorý má Audi pripravený pre každého zákazníka bez ohľadu na stupeň výbavy.

     Pozrite sa s nami na tri časti seriálu o Audi Q8 SUV.