Verejná doprava v Košiciach má už 127 rokov: Len sa pozrite na tú krásu!

(+FOTOGALÉRIA) Západ si o východe myslí svoje, Košiciam pritom patrí status zavedenia najstaršej mestskej hromadnej dopravy na Slovensku. Vznikla ešte v 19. storočí!
Vydané  Text: 

Západ a východ Slovenska sa ešte aj dnes, v roku 2018, doťahujú o význam, hodnoty, historické úspechy a vôbec všetko ostatné. A hoci by sme my, západniari, radi počuli, že inovácie v oblasti mestskej dopravy inicioval Prešporok, v skutočnosti prím v jej vzniku držia Košice.

Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) je dnes „pokračovateľom prevádzky“ najstaršej mestskej hromadnej dopravy na Slovensku. Spočiatku išlo o konskú železnicu, ktorá bola uvedená do prevádzky **14. novembra 1891**. Prvý úsek konskej železnice viedol zo železničnej stanice cez Hlavnú ulicu po hospodársku školu (dnes Poliklinika Sever).
Koľajová stanica v Košiciach na historickej fotografii
Výstavba alebo oprava koľají v Košiciach na dobovej fotografii
Hoci bola v Košiciach prevádzkovaná koľajová doprava, **nejazdili po nej električky**. Elektrifikácia koľajových tratí započala až v roku 1913 a plne elektrifikovaná bola v roku **1914**. Áno, správne, práve vtedy, keď sa začala prvá svetová vojna. Pre porovnanie, v **Bratislave bola električková verejná doprava spustená 27. augusta 1895**, teda o necelých dvadsať rokov skôr. Predtým však žiadna iná mestská verejná doprava v Bratislave neexistovala – teda, ak nepočítame konskú železnicu z roku 1840, ktorá bola vôbec prvou v celom Uhorsku. Viedla z križovatky dnešnej Krížnej a Legionárskej ulice do Svätého Jura, neskôr bola predĺžená do Trnavy a Serede.
Fotografia Hlavnej ulice s plnou prevádzkou električkovej dopravy, ktorá bola po roku 1986 v pešej zóne zrušená bez náhrady.
Od polovice 90. rokov 20. storočia sa v Košiciach začala prevádzka **autobusov** a **od roku 1993 aj prevádzka trolejbusov**. Zaujímavosťou je, že v Košiciach majú mestské koľajové dráhy rozchod 1435 mm (v Bratislave 1000 mm) a mesto prevádzkuje vôbec **jedinú električkovú rýchlodráhu na Slovensku**. V posledných troch rokoch sa vozový park verejnej dopravy rozšíril o takmer päť desiatok nových električiek Pragoimex Vario LF2+, celkovo DPMK prevádzkuje 16 električkových liniek na **34 kilometroch tratí** (v Bratislave 42 km).

Video nižšie zachytáva **dopravu v Košiciach spred 37 rokov**. Čo myslíte, koľko sa toho za takmer štyri dekády zmenilo? Sú moderné električky, autobusy a trojlejbusy na vyššej úrovni alebo nostalgicky vyzeráte časy, kedy vodiči autobusov museli svoje stroje opravovať vlastnými rukami a zadarmo?





Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Autopriemysel

Mali by sa dotácie na autá zrušiť, aby sa vyhovelo lízingovkám? Automobilky im už zaručujú odkup, pretože ceny áut klesli

  • Nízke ceny automobilov všetkým nevyhovujú. Výrobcovia ich majú vykupovať späť, aby nezdeformovali vlastný trh, čím sa dostávajú do nebezpečného kolotoča rizík.

     Lízingové spoločnosti požadujú od výrobcov elektromobilov uistenie, že budú spätne odkupovať vozidlá. Bránia sa tak pred rizikami na trhu s ojazdenými autami. 
  • Spravodajstvo

    Polícia ponúka prácu aj tento rok. Koľko zarobí poriadkový a dopravný policajt či IT expert?

  • Aktuálna ponuka práce v Policajnom zbore je pomerne pestrá, náborová kampaň pokračuje aj v tomto roku.

     Byť policajtom nie je práca pre každého, vyžaduje viac ako iba fyzickú zdatnosť.  Na svoje prídu aj IT špecialisti, hoci ponúkané mzdy možno považovať za nedostatočne konkurencieschopné.
  • Autosalón v Ženeve 2024 naživo

    Všetko o novej Dacii Spring: Najlacnejší elektromobil prešiel výraznými zmenami. Pre firmy má skvelú funkciu navyše

  • Očakávame, že nová Dacia Spring bude aj naďalej veľmi atraktívna pre nákupcov firemných vozových parkov. Zostáva najlacnejším elektromobilom na európskom trhu.

     Prvýkrát ponúka obojsmerné nabíjanie V2L. To môže byť zaujímavé pre firmy, ktoré potrebujú mať počas prepravy tovarov napájanú chladničku alebo iné elektrické spotrebiče. Autorom našich fotografií je Rudolf Banecký.